/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
min hund fælder
Fra : daniella1
Vist : 3081 gange
100 point
Dato : 17-01-04 14:07

jeg har en blanding af en schæfer og labrador på 8 år, som fælder utrolig meget, men nu er den også begyndt at tabe de rug hår. Det er især på ryggen, men den klør ikke i det, den har ogå et sår på halen hvor der mangle hår.
Håber at der er nogen der kan hjælpe mig:)

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 17-01-04 14:09

tag til dyrelæge da det formengentlig er noget allergi den har
mvh Granslam

Kommentar
Fra : monyi

Dato : 17-01-04 14:28

hvis den ikke har allergi, så er mit gæt lopper. Snak med dyrlægen om en b vitaminindsprøjtning.

Kommentar
Fra : monyi

Dato : 17-01-04 14:29

hvis den ikke har allergi, så er mit gæt lopper. Snak med dyrlægen om en b vitaminindsprøjtning.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-01-04 14:30

Hvad spiser den? -er det en han eller en hun? -Bader den? Hvor længe har den fældet meget? Hvor sidder såret på halen, -ved roden eller længere ude?

Kommentar
Fra : monyi

Dato : 17-01-04 14:31

Jeg vil lige sige, at b. vitaminer ikke hjælper på lopper, men mange gange på kløen.

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 17-01-04 14:39

Allergi, lopper, hotspots, ringorm......du kan ikke gøre noget selv FØR du har været en tur om dyrlægen og få konstateret hvad problemet er. Hellere i dag end i morgen.

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 17-01-04 14:52

Hov, der var jeg liiige hurtig nok til at trykke på send knappen. Det er jo lørdag i dag og hunden kan jo nok vente til mandag. Men pointen er god nok: Der er ingen grund til at forsøge sig frem med f.eks at give hunden b-vitaminer i en måned for derefter at opdage at den ikke er blevet bedre af det, måske er den i mellemtiden blevet mere syg.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 17-01-04 15:03

til birgitta:
Han spiser det billige hundemad Silas, den kan nemlig ikke tåle det dyre. Den har ikke badet i lang tid 2-3 måneder og er først lige begyndt at fælde, såret er lige under haleroden.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 17-01-04 15:03

til birgitta:
Han spiser det billige hundemad Silas, den kan nemlig ikke tåle det dyre. Den har ikke badet i lang tid 2-3 måneder og er først lige begyndt at fælde, såret er lige under haleroden.

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 17-01-04 15:26

Hvordan viser det sig at den ikke kan tåle det dyre hund,ad? Har den andre symptomer på allergi?
Vi har selv en allergi-hund, og min erfaring er at visse dyrlæger er FOR tilbøjelige til bare at anbefale deres eget "dyre foder".
Vi er landet på en lamb and rice - og har i 3 måndeder ikke set flere hud- /pelsproblemer (Vi er ret sikre på at soyaprotein er synderen i vores tilfælde)
KH Karsten

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 17-01-04 15:31

Den havde MEGET dårlig mave.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-01-04 15:37

daniella1 Du skal lede efter løsningen på dit problem i hundens kost. Mine hunde har jeg altid givet et tilskud af endten fisk eller fiske olie. Det har hjulpet på dem og mange andre hunde også hunde,som har været opgivet.
Prøv eksempeltvis Henne Pet Food. Det er baseret på lakseolie og anvendes af slædepartruljen Serius og de hunde har ingen pels problemer.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-01-04 15:39

Undskyld jeg skal lige huske at sige: At også andet hundefoder,der indeholder fisk eller fiske olie kan bruges. Så vi ikke kommer ind i en diskution om hunde foder. For det er der lige så mange meninger om,som der er hunde ejere.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 17-01-04 15:42

er det bare almindelig fiskeolie?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-01-04 17:20

Ja, du kan bruge almindelig fiskeolie. Jeg brugte Tobis fiskeolie fra Føtex, da min hanhund begyndte at få problemer. Han fik også sår ved haleroden, ---og mellem tæerne. Men han kløede sig meget -og slikkede og bed. Og han tabte næsten alt pels og blev helt kortpelset (berner sennen). Men det var støv/lagermideallergi, han havde.

Jeg tror også, at problemet ligger i foderet.. Billigt foder kan hundens mave måske godt tåle, men til gengæld kan han med tiden få allergi eller mangelsymptomer.

Men du slipper nok ikke udenom en tur til dyrlægen på mandag. -Også fordi den bare plet lynhurtigt kan udvikle sig ret dramatisk, hvis den ikke bliver behandlet.

Almindelig fældning kan forkortes med b-vitamin.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 17-01-04 17:58

Hej

Drop dyrlægebesøget i første omgang, og find ud af nogle ting selv - det andet er alt for dyrt, hver gang der er et lille problem med dyrene - vi har jo hinanden her for at prøve at hjælpe med gode råd.

Prøv at finde ud af om din hund har lopper, det er ikke alle hunde der klør - Køb en lusekam, og red hunden igennem med den, helt ned til huden. Put hår og så videre ned i en plastikpose og kig på det, måske ser du lopperne, eller deres eskrementer, som er små bitte sorte prikker.

Schæferen har et meget følsomt fordøjelsessystem, samtidig har schæferen en mere alkalisk hud end andre racer. Hudens højere pH værdi gør at det nemmere for bakterier at trives der.

Derfor er der lavet et specielt foder til Schæferhunde læs mere om det, og se hvor det kan købes på www.royalcanin.dk

hilsen Karin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-01-04 18:12

Næsten enig, Karin. Men hvis hunden har udviklet hotspot ved haleroden (tendens fra labradoren), så kan det næppe klares med kostændring, da det som regel er en bakterieinfektion..
Forresten "Loppeprøven":
Man stiller sin hund på et hvidt lagen og så reder man den grundigt. Ligger der bagefter små mørke krummer på lagenet, (det gør der sikkert) så kommer man en lille smule vand på dem og forsøger at opløse dem. Hvis det er loppebæ, så vil vandet farves rødt af blodrester.

Og forresten daniella1, de fleste hunde elsker tørfisk, der også er rige på fiskeolie. Selv min meget kræsne pigehund spiser tørfisk, hvis det er af god kvalitet...

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 17-01-04 19:10

Hej Karin.

Hvis hunden "bare" fældede meget uden at klø sig ville jeg heller ikke rende til dyrlægen med det samme.
Men såret på halen kan nemt være hotspot, Schæfere (og Schæferblandinger) er meget disponerede og det er altså ikke sådan at spøge med. Hotspot kan ubehandlet give feber og smerter hos hunden og kræver ordentlig langvarig behandling. Det er ikke noget man kan helbrede selv eller fjerne med kostændringer.
Så derfor er det bare om at komme til dyrlægen hurtigst muligt.

Det er rigtigt at steder som her kan bruges til at give gode råd og vejledning om hundens pleje og pasning, men det må og kan aldrig bruges som "billig erstatning" for at gå til dyrlægen i tvivlsspørgsmål. Husk at det er hunden der betaler prisen for din evt. fejlbehandling.

KSGP

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 17-01-04 19:45

jeg vil lige høre hvad det der hotspot er for noget?

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 17-01-04 20:57
Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 17-01-04 21:18

jeg synes bare det er underligt at det kun er på rygen han taber håret. Og det på halen har været være, da det begyndte for et par dage siden. så jeg ved ikke om det kan være hotspot, for det lyder ikke som om det er noget der forsvinder lige så stille

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 17-01-04 22:34

Hvis hunden taber så meget hår så den decideret har bare pletter, så skal den til dyrlæge, det kan være fx allergi, svamp, utøj, hormonforstyrrelser og masser af andre ting, det skal man først have undersøgt inden man prøver alverdens husråd osv.
Hvis dyrlægen finder at hunden er rask, så kan man begynde at se på andre løsninger og her er foderskift nok en god start.
Man skal efter min mening ikke begynde at eksperimentere med sin hund, før man har udelukket evnt. sygdom.
Bodil

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 17-01-04 23:22

jeg har også tænkt mig at tage den dil dyrlægen på mandag. men jeg ville lige høre her inde, da det ikke er akut kan den jo godt vente til på mandag og så kunne jeg jo lige så godt spørge her inde:) han har det jo fint, frisk og opføre sig som han pleje(meget legesyg, selvom han blev 8 år i torsdags) for hvis han havde virket dårlig var jeg da også taget til dyrlægen med det samme.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 17-01-04 23:32

Hej Daniella

Har din hund andre symptomer ?

Drikker mere, tisser mere, har mere eller mindre appetit, er blevet tykkere eller har tabt sig eller andet ?

Karin

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 17-01-04 23:38

nej, han er helt som han plejer at være:)

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 17-01-04 23:39

Det er bare så ærgeligt at komme til dyrlægen og få at vide at hunden har lopper. Bruger du et forebyggende loppemiddel ?

Her er symptomerne på lopper hos hunde?

Symptomerne varierer lige fra let kløe til en markant betændelse i huden karakteriseret af voldsom sårdannelse og hårtab. Hudforandringerne vil oftest kunne ses i et dråbeformet område over haleroden. Ofte kommer der også en bakterieinfektion, der kan forstærke symptomerne.

Det er ikke alle dyr med lopper, der lader sig mærke med dem. Men loppens spyt indeholder stoffer, der kan være irriterende eller allergifremkaldende, og derfor sker det, at nogle hunde udvikler dramatiske symptomer selv ved ganske få loppebid.

Karin

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 17-01-04 23:52

nej, han får faktis ikke noget loppemidel, han har aldrig nogen sinde haft lopper.
jeg har prøvet at se om jeg kunne finde nogen loppe, men der kunne jeg ikke. så imorgen vil jeg prøve det med at ligge et lagn under når jeg brøster ham.
den plet han har er faktis dråbeformet. så det kunne da godt tyde på lopper, det er bare underligt at jeg ikke har fundet nogen, men de er jo også meget små. kende du et godt loppe middel? hvis det nu er det han har

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 18-01-04 00:12

Ja der findes en pille som virker på 15 minutter. Den hedder Capstar :6 tabletter a´57 mg.
Til hunde mellem 11,1 og 57 kg.
Til bekæmpelse af voksne lopper
Anvendes når et loppeangreb opdages
Effekt opnås 15-30 minutter efter behandling
Mellem 95% og 100% effektivitet ses i løbet af 6 timer
Har ingen langtidsvirkning, der anbefales samtidig brug af Program Vet som dræber larver og æg.
Aktivt stof: Nitenpyram
Pris ca. 104 kr
Besøg produktets hjemmeside http://www.loppestop.dk/

Kan købes hos Matas, Apoteket, dyrlæger, Dyrehandlere og online i min egen butik
http://loppetjansen.gpserver.dk/

Karin

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 18-01-04 11:11

så har jeg fundet ud af at han ikke har loppe, men da jeg børstede ham kom der skel eller sådan noget hvidt noget ned på lagnet, så jeg tro den har for tør hud.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 18-01-04 11:12

er der nogen der kender noget mod tør hud?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-04 13:01

Som vi har været inde på undervejs: Han skal have mere olie i maden. Hvis han ikke er overvægtig, så er det jo bare at pøse en skvat madolie i hver gang han spiser. Og så ud over det give ham fiskeolie eller tørfisk. Og da han også fælder kraftigt, så ville jeg nok give ham en stærk B-vitaminpille daglig i en periode.
-Det passer jo altsammen med, at I har været nødt til at give ham billigt foder gennem et stykke tid. Hvis ikke den bare plet forsvinder hurtigt eller hvis den virker fugtig, så skal han have en antibiotikakur i en fart, og det skal gå gennem dyrlægen.
Hvornår skal han vaccineres næste gang?

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 18-01-04 13:28

han har altid fået det billige foder, men vi fik afvide af en dyrlægen at det dyre var bedre, så vi prøvede det og da han havde fået det bare en gang havde han meget dårlig mave, så en anden dyrlæge sagde at det billige var lige så godt. så nu får han det. jeg vil prøve at give ham noget olie i hans mad, men hvor meget skal der ca. i? han får foresten også det mad vi spiser hvis der er rester.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-04 13:42

Er han overvægtig? -hvad vejer han?

Min Silke får også "menneskemad". Det tror jeg, at de fleste hunde får. Jeg tror, at min dyrlæge sagde noget med at hvis det var under en trediedel af hundens kost, så var det OK. -Men det skal jo selvfølgelig ikke bare være sovs og kartofler. ---For så er det bedre at hælde sovsen ud over hundemaden.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 18-01-04 14:19

jeg ved ikke hvor meget han vejer, men han er ikke overvægtig. Det mad af vores han får er også altid blandet op med hans mad.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 18-01-04 14:39

Hvis han ikke er overvægtig så prøv at give ham 1-2 spiseskefulde madolie i hans mad daglig. Og derudover er det en god ide med et par gode tykke tørfisk eller en spiseskefuld fiskeolie også. Og så synes jeg altså, at det hjælper på fældningen med en stærk b-vitaminpille daglig.

Men det er mange kalorier ekstra daglig, så hold øje med, at han ikke bliver for tyk. --Evt. ekstra motion. Skal der skæres ned på noget, så er det evt. fedt i hans "menneskemad" der skal væk. Og i næste omgang kan I skære ned på madolien. Fiskeolien eller tørfiskene skal I helst blive ved med, hvis I ikke skifter kost.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 18-01-04 14:47

okay, det vil jeg prøve. b-vitaminene er det nogle specielt til hunde?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-04 14:57

Næh, bare de almindelige til mennesker. Dem jeg bruger hedder "Livol Stærk B" som indeholder 5 forskellige b-vitaminer.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 18-01-04 15:04

Det vil jeg da prøve.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-04 15:07

Held og lykke med det.. Det kan godt tage nogle uger, hvis han har fået lidt mangelfuld kost i længere tid. Hold endelig øje med såret på halen, for det er ikke sikkert, at kuren hjælper på det. Og så er det til dyrlæge alligevel.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 18-01-04 15:24

tak for de gode svar:)

Godkendelse af svar
Fra : daniella1

Dato : 18-01-04 15:28

Tak for svaret Birgitta. Du har været til rigtig stor hjælp:) og svarede hurtigt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-04 17:10

Tak for accepten af mit svar, og god bedring med fyren. Fortæl meget gerne om, hvordan det går. Jeg sætter flueben i "jatak til mail"-firkanten..

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 18-01-04 17:18

Tak, jeg skal nok fortælle hvordan det går:)

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 24-01-04 20:48

hejza. Det går allerede meget bedre med ham, han fælder ikke lige så meget og såret på halen er næster væk:)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-01-04 14:46

Tillykke med bedringen. Håber, at I slap for dyrlægebesøget..

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 25-01-04 21:09

Ja, vi slap for dyrlægebesøget, vi snakkede nemlig lige med dyrlægen og hun sagde at hun også synes vi skulle vente lidt.