/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
ans...
Fra : Fnollerpige
Vist : 377 gange
122 point
Dato : 17-01-04 14:00

vedr. tråd om slægtsforskning:

"Her er de så 122 af slagsen"

God weekend til dig og tak for hjælpen.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 132 point
Dato : 17-01-04 15:38

Hvis din svigermor vil gå videre med slægtsforskning så er her en side om det gotiske alfabet. Det vil først blive nødvendigt, når hun skal længere tilbage i tiden.

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-01-04 15:39
Kommentar
Fra : Varla

Dato : 17-01-04 18:02

Ja, det ligner da det jeg lærte i skolen, men jeg mener nu at huske at der var flere versioner af det gotiske alfabet, alt afhængigt af om det var gammeldags gotisk, eller det var moderne gotisk skrift.

Jeg havde altid et farligt hyr når mine bedsteforældre skrev, for de havde gået i tysk skole (før 1920) og farmor brugte det danske alfabet, men nærmest tyske ord, og min mormor skrev med gotiske bogstaver, men klart danske ord.

Men held og lykke, og skulle der være variationer, så erindrer jeg med rimelig stor sikkerhed at et par slægtsforskningsforeninger og et par lokalarkiver i Sønderjylland har flere bud og vejledninger.

MVH
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 17-01-04 18:07

Må jeg anbefale:

http://www.sa.dk/sa/brugearkiver/gotisk/1800haand.htm

eller:

http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/download/gotprint.htm

og måske også disse

http://www.danbbs.dk/~erikoest/tga.htm

http://hjem.get2net.dk/bentjessen/DK/Pages/S_Gotisk.htm

Der er mange flere links, og muligvis flere varianter, men egentligt tror jeg det første dækker problemet. Resten er variationer og/eller beskrivelser af dele af problemet.

MVH
Varla

Godkendelse af svar
Fra : Fnollerpige

Dato : 17-01-04 21:00

Tak for svaret ans.

Tak begge to - det er liiige guf for svigermor.... og bliver hun rigtig interesseret sparer det nok mig for mange timer i telefon, for at slå tid ihjel - for nu har hun en masse at tage sig til

spøg til side ... tak skal I have og god weekend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 17-01-04 21:14

Nu ved jeg ikke hvor du eller din svigermor bor, og vigtigere hvor slægtens rødder kommer fra, men skulle der vise sig forbindelser til det vestlige sønderjylland - d.v.s. fra grænsen til Kongeåen, og fra Rømø ca. midten af Sønderjylland, så kan hun da skrive til mig.

Mine slægter har haft deres rødder der i århundreder, så måske jeg kan være faldet over et eller andet brugbart.
Især hvis det drejer sig forfædre for mere end 100-150 år siden, er der en chance.

skriv eventuelt på

Oldingen@Varla.dk

MVH
Varla

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 18-01-04 00:52

>>Varla - svigermor bor i Kalundborg ....
til at starte med vil hun jo gerne vide noget om sin fars familie - hendes far er født i Fredericia og er født 1895.

Karina