/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Kobling..
Fra : CiaoStyrer
Vist : 1677 gange
50 point
Dato : 17-01-04 11:34

Nu har jeg efterhånden fattet alt ved en ciao, det eneste jeg ikke helt har fattet endnu er koblingen, når man tager den af kan man se tre bakker, og hvis man så tager dem op er der yderligere 2 (startbakker)... Så er det jeg gerne vil vide hvad de 2 forskellige lag bakker har som funktion...?? Og de fjedre polini sælger til det øverste lag bakker (3stk), er de ikke strammere, så de gør sådan at den tager fat når den kommer op i omdregninger...??

Det er bare fordi nu har jeg forstået alt det andet ved en ciao, det eneste jeg stadig er lidt i tvivl om er koblingen, og så kan jeg jo lige så godt undersøge det....

Accepteret svar
Fra : Jon

Modtaget 60 point
Dato : 17-01-04 12:19

En koblings funktion er jo at når din ciao står i tomgang så kører den i et hvist antal omdrejninger, der ikke er nok til at få hjulet til at tage fat. Det skyldes at din kobling er sat til at tage fat ved et bestemt antal omdrejninger, pga "stramheden" på fjedrene. Det betyder at jo strammere fjedre jo senere tilkoblings tidspunkt. Koblingen fungere ved at når motoren begynder at lave omdrejninger, gør fjedrene at koblingen ikke tager fat med det samme, koblingen er sat til at tage fat ved et bestemt antal RPM's, hvor centrifugalkraften bliver så stor at den får bakkerne til at tage fat. Derfor jo strammere fjedre, jo flere RPM's skal der til.

Og jo, Polini's fjedre er strammere end standart...!

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 17-01-04 12:37

Okay, hvor meget vil det gi' at sætte polini fjedre på... er det 65kr værd...?? Hvad er forskellen på startbakkerne og de øverste bakker....??

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 17-01-04 12:37

Okay, hvor meget vil det gi' at sætte polini fjedre på... er det 65kr værd...?? Hvad er forskellen på startbakkerne og de øverste bakker....??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-04 13:49

Det er korrekt det jon skriver, men for at forstå det lidt bedre: Når motoren går i tomgang, drejer koblingen rundt, og skålen står stille (skålen er i fast forbindelse med remhjulet, som er i fast forbindelse med remmen, som er i "fast" forbindelse med gearkassen der udveksler fast med baghjulet) Altså hvis skålen drejes rundt bevæger knallerten sig.
Koblingens 3 bakker kan ved tomgang ikke slynges ud da fjederne holder dem sammen, men ved et højere omdrejningstal bliver de tungere af centrifugalkraften.
Man kan sammenligne det med, at du holder i en snor med et lod ude i enden. Hvis du drejer rund om dig selv, med loddet hængende ude i enden, vil du kunne mærke at loddet bliver tungere, jo hurtigere du drejer rundt (bakkerne laver friktion mod skålen), og drejer du rigtig hurtig (bakkerne klemmer så hårdt at der ikke er friktion, men de er i fast indgreb med skålen), springer snoren.
Da en mortor ikke er ret stærk ved lave omdrejninger, vil en "alm" kobling give en lille acceleration.
Ja med din tunede motor vil du få en kraftig acceleration, (fordi motoren nu er oppe på flere omdrejninger, og har flere HK), med strammere fjedre, men vil også belaste rem, gearkasse, noter mm noget kraftigere. Men mon ikke den kan holde til det, hvis den ikke glider på remhjulene. (så må du stramme remmen mere.)
STARTBAKKER:
De virker lidt som koblingen, men der er det baghjulet, der gennem remmen, tvinger skålen og dermed motoren til at dreje rundt, indtil deres friktion drejer motoren rundt indtil den starter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 17-01-04 23:02

Nu skriver du jo ikke noget om hvilken opsætning du kører rundt med, hvis den er lovlig gir det ikke den helt store effekt. Men er den derimod tunet, syntes jeg du bør overveje det da du kan opnå et rigtigt lækkert optræk ved hjælp af strammere fjedre!

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 18-01-04 17:27

Nu står jeg jo med det dilemma, hvem der skal have poinene... Jeg synes i har hjulpet mig lige meget... så mange tak for hjælpen til jer begge........

Jeg giver jon pointende fordi han svarede hurtigst, og så synes jeg at det vil være uretfærdigt at give palle pointende...

Og palle, jeg skal nok forhøje med 50 point næste gang jeg acceptere dit svar....