/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværk/internet med XP
Fra : pf_uncle
Vist : 359 gange
20 point
Dato : 25-03-02 21:00

Jeg har normalt 3 PC koblet på Fast Ethernet Switch, til ADSL siemens Xpresslink bokse. De 2 PC kører konstant XP og den tredie + engang imellem fjerde kører hhv. WIN ME og 98 SE. Alle maskiner kører uden problemer på internettet på samme tid m.v. men jeg kan på ingen måde skabe forbindelse mellem maskinerne - ej heller pinge dem. Jeg har forsøgt med alternativ TCP/IP setup for internt netværk. Jeg anvender fx. Norton Internet Security på en XP maskine, Norton Firewall på en anden, de andre har normalt ikke Firewall sat op når de er på. Et eller andet gør jeg galt, noget står forkert - men hvad? Ethvert godt råd er meget velkomment.

Hilsen

Peder

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-03-02 21:48

"pf_uncle" <pf_uncle.news@kandu.dk> wrote in message
news:daLn8.10$iY5.1367@news010.worldonline.dk...
> De 2 PC kører konstant XP og den tredie + engang
> imellem fjerde kører hhv. WIN ME og 98 SE. Alle maskiner kører uden
> problemer på internettet på samme tid m.v. men jeg kan på ingen måde
> skabe forbindelse mellem maskinerne - ej heller pinge dem.

Har du prøvet at installere NetBEUI på maskinerne?? Det er ikke umiddelbart
understøttet i XP, men filerne til protokollen ligger på XP cd'en. Der er et
par filer der skal kopieres ind på harddisken. Se eventuelt tråden i denne
gruppe Netværks/internet problem, eller den samme tråd i dk.edb.hardware
(ja, de er begge startet "forkert" af mig! UPS!) hvor der forklares hvor
filerne skal hen!

Med venlig hilsen

Michael Jensen

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 25-03-02 22:59

Hvad er deres ip-adresser, subnet mask og gateway på dit lokal netværk ?
kan det være her problemet ligger ?
Hvad med navnet på den gruppe som computerene tilhører (f.eks. mshome), er det det samme?
Hilsen dydendak

Kommentar
Fra : plobber

Dato : 26-03-02 09:31

IP-adresserne skal i hvertfald ligne hinanden for at 98/ME kan finde XP maskinerne, jeg har været til mange Computer Party'er og der er nogle som kører 98/ME og de har ikke kunnet se os uden at IP-adresserne er ens. Vi kører f.eks. med denne IP-rod 10.10.1.x og Undernet masken er 255.255.255.0, så har 98/ME ikke noget problem!!! Håber at det kan hjælpe

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 20 point
Dato : 26-03-02 13:50

Kære Onkel (uncle ??)

4 maskiner med hver deres ip-adresse :

Hvis du har router er den som regel konfigureret, som med den første ip-adresse: 192.168.0.1

De 4 andre er til hver sin maskine.

Derved bliver gateway : 192.168.0.1
Subnet mask : 255.255.255.0

Det kan evt. være din opsætning på din firewall, hvis man sætter den rekstirktivt op kan man faktisk sætte den sådan op så man IKKE kan pinge eller modtage ping fr a andre maskiner.

Når dette er på plads skal også siges at NETBEUI bruges når du kører windows netværk og IKKE behøves at være tilstede for at køre i LAN.

Men det forudsætter at de er medlem af denne samme workgroup eller Domæne... SÅ burde det fungere efter hensigten.

Jeg ved godt at det kan være noget knold at sætte op, men tålmodighed hjalp mig igennem det, selvom man efter 4 timer måske ikke har megen tålmodighed tilbage ?

Held og lykke til