/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvorfor tisser min hund oveni??
Fra : Birgitta
Vist : 1674 gange
50 point
Dato : 16-01-04 18:42

Jeg har gjort sjov iagttagelse.
Min hund, Silke, der er 21 mdr. og jeg, -går tur sammen med en hund, Freja, der er 7 år samt Frejas hvalp, Zenta, der er 18 mdr. Hundene kender hinanden rigtig godt, -vi går tur næsten hver dag. Med i flokken er også (menneske)Mikkel, 6 år og hans unge mor, Lone.
Jeg har altid opfattet Freja som overhunden af hundene. Og de to piger, Silke og Zenta leger vildt og gerne, men aldrig aggressivt. Min Silke er i de fleste andre sammenhænge, overfor andre hunde, en typisk underhund, der helst hilser liggende på ryggen.
Men i den sidste tid har hun fået den vane at følge efter Freja, og når Freja tisser eller pølser, så kan hun dårligt få ro til at sidde i fred, for Silke står og tripper for at komme til at tisse oveni.

Umiddelbart ville jeg tro, at det var noget med dominans, men hvorfor skulle min underhund finde på at dominere Freja, der er meget ældre og meget mere myndig?

Er der nogen der har andre gode forklaringer?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 16-01-04 19:01

Tjaaeee.. uden at kunne huske navne, mener jeg at have læst div. kynologers udlægninger..og den ene mener, det er underkastelse og den anden at det er dominans. Selv hælder jeg mest til underkastelse... "se, nu lugter dit tis lidt af mig, syns du så ikke jeg er sød?"

mvh Christina... på vej ud af døren desværre!

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 16-01-04 19:07

Jamen er det kun hvor Freja tisser at din egen Silke osse gerne gør det?
Synes jo bare, at når men går tur med sin hund - så standser man ustanselig - fordi de skal tisse alle de steder, hvor andre hunde har været før dem. Iøvrigt tror jeg det er et tegn på dominans og ikke underkastelse. Pisser sit territorie af om jeg så må sige....

Frida.

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 16-01-04 19:29

din Silke prøver grænser af, hun er på vej til at blive overhund og manifistere sig ved at tisse oven i og der ved fjerne Freja's "duft"

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 17-01-04 08:58

En lille sjov ting man kan iagttage, hvis man har flere hunde sammen. Når man åbner døren for at lukke hundene ud, så læg mærke til hvem der går ud først - det er floklederen.

Karin

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 17-01-04 09:00

Hej.

Som Ulrika rigtigt siger er det højst sandsynlig fordi din Silke nu er ved at være så gammel at hun prøver at fastslå over for Freja at Silke nu vil øverst i flokken og dette er helt normalt, hvis Freja ikke bryder sig om det skal hun nok sige fra.. Ligeledes kan man pgså se hvis en hvalp leger med en voksen hund (eller 2 ældre hunde) at den der har mest selvsikkerhed altid ser mere "stolt" ud og lader den anden gøre nogen ting således at den får lov at prøve at få sejr... Det går helt sikkert over igen...
God weekend
MVH DCH

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-01-04 14:19

Hejsa, tak for jeres bud... Christina, hvis det kan være tegn på underkastelse, så er det nok det, men jeg har aldrig set den episode beskrevet som underkastelse. Jeg ville nok være interesseret i, hvis du kunne henvise til en kynolog..?

Frida, Ja, det er da rigtig nok, at hun tisser allevegne, og når vi går tur alene, så snuser hun grundigt et sted, og pisser oveni. Men det opfatter jeg mere som den almindelige hundesladderspalte: "Jeg har læst din besked, -og jeg var her osse".

Men når Freja, Silke og Zenta går tur sammen, så render Silke indimellem i hælene på Freja og næsten skubber hende væk for at komme til at tisse oveni.. Det gør hun aldrig med den yngre Zenta, der opfører sig dominant overfor andre hunde. Og Zenta udfordrer også sin mor i kapløb og leg. Det gør Silke aldrig..

Karin, nu er vi aldrig i den situation, hvor vi alle går ud af døren sammen. Vi går tur sammen, og bagefter smutter vi ind til mig og sidder og sladrer lidt. Og når jeg låser døren op, så er det altid Freja og Zenta, der smutter først ind. Men det tror jeg mere skyldes, at der som regel ligger lidt hundegodter rundt omkring, som Silke ikke har gidet at spise.

Og DCH. Silke har altid været god til at lege med helt små hvalpe. De har fået lov til at "vælte" hende og kravle rundt på hende og ruske i hende med deres små skarpe hvalpetænder. Når de bliver ældre og frækkere, så viser hun dem også hvad de må og ikke må: Finder en pind eller graver et hul som er HENDES! og som de ikke skal røre. Hun kan både snerre og vise tænder og snappe, men aldrig så voldsomt at de piver eller bliver forskrækkede.

Indtil videre, så siger jeg tak for svarene. Hvis nogen af jer kan finde ud af, hvad det kan være for en kynolog (jfr. Christina), som omtaler fænomenet som noget med underkastelse, så ville jeg være ret interesseret..

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 17-01-04 18:12

Lidt om hundens udvikling fra 17-22 måneder
Periodens navn: Psykisk modning

Perioden er kendetegnet ved følgende:

Her udvikles psykisk modenhed, og dominansen bliver mere udpræget

Territoriebevidstheden udvikles

Dominante hunde, der ikke har fundet deres plads i rangordenen, kan give ejeren alvorlige problemer i denne periode.

Karin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-01-04 18:22

Jeg har så svært ved at sluge den der med dominans, fordi Silke var den underste i kuldet og det har præget hendes forhold til andre hunde gennem hele hendes opvækst. Men hun har absolut haft glæde af at kende den lidt yngre Zenta.

Men selv Zenta virker overlegen i mange situationer i forhold til Silke. F.eks. var de på besøg her i går, og Zenta kaprede et gammelt griseøre og lagde sig op i sofaen på en af Silkes yndlingspladser. Silke stod bare på gulvet og gøede og snerrede helt vildt, men Zenta ignorerede hende totalt og gnaskede videre med største velbehag. -Hvis Freja så meget som kikker på Silkes mad, så viger Silke med det samme.

Jeg tror, at det er mere kompliceret end simpel dominans...

Accepteret svar
Fra : vildskud

Modtaget 50 point
Dato : 21-01-04 23:32

Birgitta... Du har ret! det er mere end simpel dominans. Det er slet ikke dominans. Hunde skifter konstant roller. Nogen gange er din hund den lille, nogen gange er hun den store - alt efter kontekst! Det kommer an på, hvem hun står overfor.
Det der med dominans og "din hund tager magten over dig" er en ældgammel, misforstået opfattelse af hunde.
I alderen mellem 17 - 22 måneder, er hunden dybt forvirret! I denne fase har unghunden virkelig brug for en kompetent leder (læs: initiativrig, kærlig/beskyttende, kompetent). En der konsekvent sætter grænser, men bakker hunden op 100 %. Mange tror at hunden i denne periode vil prøve at tage magten. Det er ikke tilfældet. Det hunden gør i denne fase er, at udforske verden, overskride sine egne grænser. Nøjagtigt ligesom teenagere. De søger også nye grænser, prøver at ryge for første gang, drikker sig fulde, går til fester etc.
Gør de det for at tage magten? Eller for at udvide deres grænser?
De gør det for at udvide deres grænser og har i dén grad brug for kompetente/kærlige forældre (ledere), som kan sætte grænser, men også holde om og trøste/bakke op. Det er ikke nemt at være teenager - heller ikke for hunde.
En anden gammeldags betragtning; hunden har ikke fundet sin plads i rangordenen. Der er INGEN rangorden. der er et arbejdsfællesskab. Og det er derfor det så tit går galt med hundeopdragelsen, fori mange tror at hunden skal holdes nede.
Der findes en alfa han og en alfa hun. De er lederne. Nederst er omegahunden/ulven - den det hele går udover. Indmellem disse, findes lige individder. Der er ikke en hakkeorden hvor A hakker på B som hakker på C etc. Hundene/ulvene bliver brugt til det de er gode til. En er måske bedst til at opsnuse fært efter et bytte, en anden er god til at pleje de små etc. Således sætter alfaerne jagten igang (initiativ), men de lader den af hundene der er bedst til at spore, lede jagten (give selvtillid)... Lang historie...
Silke er ikke ved at blive en dominant hund. Jeg ser to muligheder, men kan ikke sige noget med sikkerhed, da jeg ikke har overværet seancen, hundenes signaler, konteksten osv.
1) hun prøver at sige "hey - du store Freja, jeg er også snart ved at være en stor hund....."
2) hun sender et dæmpende signal...
Personligt tror jeg på den sidste; hun er godt klar over, at Freja er den ældste, den klogeste, ja måske endda den bedst egnede leder. Ved at sende dette dæmpende signal siger hun: "jeg er klar over at du er den store og jeg skal nok lade være med at modsætte mig det. Du er den bedst egnede og det er helt ok med mig"....
Prøv at lægge mærke til om hun letter ben eller ej... Hvordan er hendes kropssprog ellers i forhold til Freja?
Har hun lange/korte mundvige, glatte/opretstående ører, høj/lav haleføring, kigger hun på eller væk fra Freja, laver hun playbow til Freja, slikker hun sig om munden, blinker hun med øjnene, gaber hun etc...
Hvis min antagelse er rigtig, vil hun have glat ansigt, ører der er lagt ned, lange mundvige, ikke kigge direkte på Frejas øjne/ansigt, vende blikket/ansigtet/kroppen væk, evt. løfte en forpote og evt. gabe... lave playbow...etc...
Når hun hilser liggende på ryggen, betyder det ikke at hun er underhund. Det betyder at hun sender et dæmpende signal. Dæmpende signaler er konfliktløsende signaler og bruges for at fortælle modparten, at afsender ikke har nogen intentioner om, at starte fjendtlige vibrationer. Dæmpende signaler sendes ofte, når en situation bliver meget overvældende. Fx i en hilse-situation... Der bruges de typisk for at formilde modparten... Fx for at sige "uhh, det er så dejligt det her... det er næsten for dejligt, jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre af mig selv..." Ikke sjældent rejser mange hunde børsterne hele vejen ned af ryggen i sådan en situation. Det har intet med agressivitet at gøre, men er udtryk for voldsom intensitet.
En "underhund" (en hund der underkaster sig), lægger sig på ryggen med halen helt op over maven og tisser på sig selv...
Hvis du mangler en kyndig kynolog, kan jeg endnu engang henvise til www.hundepsykologen.dk
som jo er Lone Greva....

Jeg synes det er så synd, at mange stadig har den opfattelse af hunde, at deres eneste mål i livet er, at overtage magten. Hvis man ikke er en kompetent leder, ja så kan nogen hunde finde på, at tage over - men er det ikke meget forståeligt? Ledere slår ikke, taler ikke hårdt, driller ikke etc...
Folk skal prøve at betragte hunde-ejer-rollen som at være forælder. Det er det det handler om. At være god forældre. Kort og godt!

Nå, det er også en lang historie. Håber du kunne bruge mit svar.

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 21-01-04 23:42

... den med hvem der først går ud af døren holder desværre ikke... Igen er der noget med kontekst.... Min hvalp på 9 måneder er ikke leder. Det er han simpelthen for uerfaren til. Der er ikke andre hunde, der vil ledes af en så umoden hund.... Men han løber da tit ud af døren først... Her skal man jo tænke på, at der er tale om en hvalp/unghund i en, om jeg så må sige, temmelig vild alder... Hvor mange hanhunde i denne alder holder sig tilbage når døren åbnes?
Der er også andre ting der spiller ind... Vejret f.eks... Min venindes dansk/svenske gårdhund, en lille bestemt dame, lader gerne min store hvalp rende ud først, hvis der er under 10 grader udenfor... Så vil hun nemlig slet ikke med ud...
Der er noget med hundenes forskellige størrelser... Står "lederen" bagerst når døren åbnes, buser den næppe henover den chiwawa, der står lige foran den...
Kontekst er i mange tilfælde altafgørende for, hvad vi kan konkludere.
Havde det nu været en fast flok, der i længere tid havde boet sammen, lad os sige samme race... Ja, så vil der med tiden vælges en leder. Men det er slet ikke sikkert, at det er lederen der fører an ud af døren. Det er måske lederen der siger "nu går vi ud af døren" - men måske har han en "ansat" i sit firma, som bare er skide dygtigt til at gå først ud af døre... Ja, så er det altså denne ansatte, der får lov atgår først.

Vh. vildskud
og undskyld KJK - det er ikke personligt!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-01-04 14:41

Hej, vildskud.. sjovt nok så er det som om Silke og Freja i høj grad undgår kontakt med hinanden i de fleste andre sammenhænge. Silke og Frejas hvalp, Zenta -de hilser på hinanden, skiftes til at dominere, leger, skændes, løber om kap og tager afstikkere sammen. Men Freja skæver bare lidt til dem fra sidelinien. Hun blander sig aldrig. -Heller ikke da Zenta var meget yngre. Men Zenta lægger sig aldrig på ryggen for nogen, hverken for Silke, andre hunde eller sin mor.

Og så er der lige det pudsige med tisseriet... Freja ser ud som om det overhovedet ikke interesserer hende, ---selv om hun næsten ikke kan få ro til at pølse færdigt, fordi Silke skal se hvad hun laver, -og tisse oveni... Når hun tisser oveni, så letter hun aldrig ben, men når vi går alene, så er det meget tit, at hun letter ben..

Jeg tror, at du har ret i, at det er en slags dæmpende signal. Freja og Silke er nok af natur meget forskellige. Silke farer hen og hilser på alt og alle, mens Freja er meget mere reserveret overfor både hunde og mennesker. Deres kropssprog er også meget forskelligt, da Freja nærmest ligner en groenedal med stor pels og ret høj haleføring og Silke jo er en flapøret goldenretriever. Jeg kan godt forestille mig, at Silke, nu hvor hun er knap 2 år, er begyndt at lægge mere mærke til Freja, og Silke ikke ønsker konflikt med hende, og det fortæller hun så på den måde.

Jeg føler ikke, at jeg har noget problem ligefrem, med Silke. Hun bliver tværtimod nemmere og nemmere med alderen. Så derfor synes jeg ikke, at vi har særlig brug for en psykolog. Men jeg vil da huske henvisningen, hvis der på et tidspunkt skulle opstå problemer, som kandu ikke kan løse på anden måde.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 22-01-04 14:46

Tak for svaret vildskud.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 22-01-04 20:20

kan jo ikke lade være......

Det at de ignorerer hinanden er gensidige dæmpende signaler... De er begge voksne damer og de har fundet ud af, at de måske godt kunne have noget at blive uvenner over, hvis de kommer for tæt. Når to hunde har erkendt dette, og de er vel-socialiserede, går de rundt og "lader som om den anden ikke er der"... For at undgå evt. konflikt - og det er bare FLOT! En ikke socialiseret hund, ville kunne finde på at benytte sig af situationen, og starte en konflikt... Det er typisk tæver, at ignorere hinanden (sende dæmpende signaler)... hannerne er mere "på"...

Vær du glad for, at jeres hunde fungerer så godt sammen. Det betyder ikke at de ikke kan lide hinanden, men at de viser respekt for hinanden og giver plads til hinanden...

Det med henvisningen var nu heller ikke fodi jeg tænkte der var noget galt...*ss*... Det var mere, hvis nogen ønskede en "kynologs" udtalelse om fænomenet...

venlige hilsner fra vildskud...