/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
æøå
Fra : ganga
Vist : 416 gange
120 point
Dato : 16-01-04 09:41

Når jeg koder i html, og benytter æøå, så opstår der underlige tegn.
Det er en side som jeg har downloadet fra et andet site.., og arbejder videre med sitet. Der er tilknyttet style sheet på teksten

<TD class=teaser
style="PADDING-RIGHT: 10px; PADDING-LEFT: 10px; PADDING-BOTTOM: 10px; PADDING-TOP: 10px; BORDER-BOTTOM: #c1dee8 1px solid"
vAlign=top width=215>ååøå
</TD>

og
A.teaser:active {
   FONT-SIZE: 10px; COLOR: #000000; FONT-FAMILY: Verdana, Arial, Geneva, Helvetica, sans-serif; TEXT-DECORATION: none

takker...

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 16-01-04 09:44

Æ skrives &AElig;
æ skrives &aelig;
Ø skrives &Oslash;
ø skrives &oslash;
Å skrives &Aring;
å skrives &aring;

Du kan bruge funktionen "søg og erstat" for at udskifte dine æ,ø,å'er

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-01-04 09:59

Jeg bruger: æ &#230; Æ &#190; ø &#248; Ø &#216; å &#229; Å &#197;

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : ajohansen

Modtaget 120 point
Dato : 17-01-04 00:39

du skal også sørge for at have den rigtige encoding som bestemmer tegnsættet der skal bruges, det er jo ikke alle der kan vise æ,ø,å.

I nogle tegnsæt er de pladser som æøå optager erstattet af forskellige rammetegn.

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-2"> som skal placeres i headdelen

//anne

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 17-01-04 13:09

Arrr.. tak skal du have anne...., 100 point til dig...
jeg tror minsanten at jeg har slettet dette...., uchhhhhh...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-04 13:29

Husk også linien øverst i dit HTML dokument:

Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

..eller tilsvarende : http://www.alistapart.com/articles/doctype/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-04 13:30

Kandu.dk laver 'ged' i koden. Hold dig til mit link !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 18-01-04 16:28

TAk...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-04 16:45

Hvis du synes, du fik et svar du kunne bruge? Er du så sød at lukke spørgsmålet ved at vælge : Accepter som svar , til højre, oppe over Dato : xx-xx-xx xx:xx ved den kommentar du fandt bedst.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ganga

Dato : 19-01-04 09:35

Tak for svaret ajohansen.

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 19-01-04 15:31

selv tak glad for at kunne hjælpe

//anne