/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvor dansk er flæskestegen
Fra : netper
Vist : 3321 gange
50 point
Dato : 16-01-04 08:42

Flæskesteg opfatter jeg som en dansk spise, men er det nu også rigtigt ???

Er der nogen der ved om det kun er herhjemme at man spiser flæskesteg

Per

Kommentar
Fra : bokke31

Dato : 16-01-04 08:47

mener du selve stegen eller gælder det også sovs og andet tilbehør!!!

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 16-01-04 08:48

Hej
dette fandt jeg på
http://www.nordholt.dk/Jul/JuleIntroduktion.html

mvh

2243 /claus

Inden der skal danses om træet, skal der jo spises en rigtig dansk julemiddag, som for manges vedkommende består af flæskesteg, andre and eller gås. Dog er selve flæskestegen en dansk tradition, som har sin oprindelse i en skik fra nytåret der lå senere end nu, hvor vikingehøvdingen ofrede en gris til guderne, hvorefter den spistes sammen med høvdingens undergivne folk. Til stegen spiser vi kartofler, en rodfrugt, som kommer fra Sydamerika. I fattigere kredse spistes der ofte grønlangkål, en plante der holdt sig helt hen til vintertiden. Inden stegen spiser nogle risengrød, og andre igen spiser risalamande efter hovedretten, og det med en mandel i, som kommer fra et træ, som vokser under meget varmere himmelstrøg end vore, begge retter frembragt af ris, som stammer fra østen og først kom hertil hos de rige familier i slutningen af 1800-tallet. Ovenpå grøden drysses der en blanding af sukker og kanel, som også stammer fra østen. Selve skikken med at finde mandlen stammer sikkert fra Frankrig, hvor man skulle finde en bønne i en kage og blev bønnekonge og derfor fik lov til at vælge sig en pige, som bønnedronning.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 16-01-04 08:49

Jeg tænker på måden at tilberede en flæskesteg generelt.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 16-01-04 08:51

Jeg har hørt at vi er de eneste der tilbereder den med "huden" på....
MVH Mango

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 16-01-04 08:57

Ja måden har jo nok ændret sig siden vikingtiden, da havde de jo nok ingen ovn. (det er jo ikke sådan noget "ARLA - VILDT FRISK" vel......

2243 /claus

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-01-04 09:26

Hej

Du stiller mange sjove spørgsmål, og flæskestegen syntes vi jo er så typisk dansk. På den anden side har jeg fx fået helstegt pattegris (med sprød svær) i Jugoslavien for over 40 år siden, og det skulle da være mærkeligt om ikke de og andre havde fundet ud af at man også kunne skære grisen i stykker med hud.

Men da meget af vores madvaner kommer fra Tyskland har jeg kigget i en kogebog med tyske retter "Europæiske specialiteter". Og der er dels opskrift på en flæskesteg med svær, dog grydestegt, dels står der om flæskesteg: "Hver region har sin egen specielle tilberedningsform, som hovedsagelig består i forskellig behandling af sværen, så den bliver sprød."

Så jeg er bange for, at der her er endnu et punkt, hvor vi danskere ikke er så enestående som vi tror. Men heldigvis smager det jo godt alligevel.

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 16-01-04 09:35

vikingtiden er det ikke mere end 40 år siden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-01-04 09:40

Den der med tyskere og flæskesteg lyder meget interessant.
Har boet i Lûbeck i 10 år og der kender man garanteret ikke noget til spise flæskesteg. Du kan ikke engang finde en slagter der sælger noget sådant.
Flæskesvær fås kun som surrogat ligesom andre chips.
Det er ligeså med røde pølser. (Dem kan man forresten købe visse steder i spanien)

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 16-01-04 10:35

Til supplement til ovenstående
Var som så ofte før i Sverige og ville købe en kamsteg. Det kunne ikke lade sig gøre at købe svinekød med svær på. Jeg talte med en slagter deroppe, der fortalte at det var ikke kutyme at lave steg med svær. Kun de danskere der havde sommerhus i området bad om at få udskæring med sværen på.

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 50 point
Dato : 16-01-04 12:38

Jeg bor også i Tyskland. I Saarland, dvs. i midttyskland. Her kender man heller ikke "flæskesteg med svær". Jeg har boet i flere forskellige lande og er i det hele taget meget "international", og jeg er ikke stødt på det nogen andre steder. Noget andet enestående dansk synes at være "brunede kartofler".
Rødgrød findes derimod i Tyskland.
frieda

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-01-04 12:42

Helstegt pattegris (skønt det smager pragtfuldt) eller grydestegt gris er IKKE "flæskesteg med svær".
Frieda
der desværre kun kan spise flæskesteg, når hun er hjemme i Danmark

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-01-04 12:42

Ja rødgrød findes de kan blot ikke sige det.
Amerikanerne derimod kender flæskesteg, men det er jo nok nogle danskere der har taget det med derover.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-01-04 12:47

Hvis du inviterer en udlænding til middag og serverer Flæskesteg med alt svineriet sppiser de det med velbehag - indtil du fortæller dem hvad det er der knaser..........
Dog ikke muhammedanere.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-01-04 14:49

Hej

Som jeg skrev stiller Netper mange sjove spørgsmål, og om ikke andet er det i hvert fald nu gået for mig, hvori den meget omdiskuterede danskhed består, nemlig flæskesteg m. svær.

Men alligevel, den kogebog jeg nævnte, "Europæiske specialiteter" fra 1999 er lavet af Könemann Verlagsgesellschaft i Köln, så meget mere tysk kan det ikke blive, og det jeg citerer er fra side 243. Jeg fortsætter citatat fra før: "I bayern gnider man den for eksempel med øl. i Rhinområdet med hvidløg. I andre opskrifter krydrer man sværen med pebberrod, enerbær eller muskat."

Så indtil videre er jeg bange for at vi ikke er ene om flæskesteg m. sprød svær, men nogte kunne tyde på, at vi måske er gladere for den end de fleste andre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-01-04 15:03

Ingen tvivl om at du har ret.
Jeg tror blot ikke det er hvermandsspise (det er jo specialiteter som du citerer fra)
Forøvrigt mangler vi da spørgsmålstillerens egne kommentarer til alle vores gode råd.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-01-04 15:45

Jeg gir' refi ret. Ingen af mine tysker venner, eller min tyske mand kender flæskesteg med svær.
Og tyskere er ellers MEGET glade for svinekød.
frieda

Kommentar
Fra : netper

Dato : 16-01-04 17:58

Hej Refi

Jeg ved ikke lige hvad jeg skal kommentere ??

Jeg ville jo selv mene at flæskestegen er en dansk spise, men jeg var ikke sikker.

Som der er flere der skriver så spises flæskestegen flere steder hvor danskerene er flyttet til, men det må vel stadig betegnes som en dansk spise.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-01-04 18:02

Er du blevet klogere ???
Så har vi da gjort nogen glade idag.
Har lige haft en der ville låne penge men ikke gad at svare.

Min dag har du da reddet

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-01-04 18:46

Ja, ja, ikke for at insistere, men denne tyske opskrift lyder som flæskesteg med sprød svær (Krustenbrade)

http://www.wdr.de/themen/freizeit/essen_und_trinken/lecker_mit_lichter/20020430.jhtml?rubrikenstyle=freizeit

eller en engelsk beskrivelse af pork with a beautiful crackling (sprød flæskesvær efter min ordbog) http://astonbrook-through-astonmanor.co.uk/id83.htm

eller her fra BBC http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/cornwall/3021070.stm

Men man kan da godt tro det må være danskere der har bragt det med rundt. Jeg tror nok mere på det modsatte.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-01-04 19:07

Vi er da alle så enige.
Blot er det ikke almindeligt som i Danmark, men en specialitet.
Det findes da, og kan da til hver en tid bestilles hos en slagter (supermarkedet kan du glemme).
Den engelske opskrift på sprød svær vidste vi da længe før ham.
Ligeledes vil du i de fleste tilfælde se sværen som løs (bundet omkring).
Hvis man lagde en flæskesteg i køledisken i et tysk supermarked ville den sandsynligvis rådne inden den blev solgt.
Men godt smager det (bliver helt lækkersulten).

Godkendelse af svar
Fra : netper