/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Kan højtalere blive for gamle?
Fra : urban
Vist : 6596 gange
100 point
Dato : 16-01-04 01:59

Hej

Hvor gamle kan højtalere bliver, før lyden bliver mærket af det? Jeg har nogle ældre B&W højtalere, og jeg spekulerer på, om det er dem eller den gamle reciewer, der skal udskiftes?

Hvis højtalere kan blive for gamle, hvad er det så ved dem, der bliver for gammelt/slidt/mørt?

Mvh
Urban

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 16-01-04 02:19

Hej dav :)
det er gerne membranerne der skaller/bliver møre.
eller ved f.eks bilhøjtalere kan stikkene irre (det grønne halløj), så forbindelsen ikke er så god mere.

det er svært at sætte år på levetiden.

kunne være rart hvis du på en aller anden måde kunne beskrive mislyden (ved godt det er svært)
hvor gammel er resiver og højttalere?

Mvh KoL

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 16-01-04 02:48

Hej Urban

For mange feste med meget røg/støv, har en stor indvirkning på alt slags hi-fi udstyr. Men desideret bliver højtaler aldrig for gamle, bare man passe på dem. Giv dem en våd klud (uden nogen former for sæbe) en gang imellem, så kan højtaler holde mange år fremover. Kulde/varme/fugt/røg/støv kan også havde en indvirkning for, hvorlang tid dine højtaler holder. (men det gælder alt hi-fi udstyr)
Men det kommer også an på hvor højt anlæget er skuet op. Jo hårde belastninger der er på højtallerne, desto mere slider du på dem.
Men hvis du ikke har et par pillefingere børn, tror jeg anlæget springer i luften før højtallerne?

Nu kender jeg ikke rigtigt til dit problem - men Du kan prøve at trykke meget let på højtallerne for at se om der er nogen former for revner eller huller i f.eks bassen, diskanten m.m.
Og hvis f.eks bassen er trykket ind på en af højtallerne kan du bruge din støvsuger til at rette bulerne ud?

Mvh Agent2002

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 16-01-04 06:27

Det er lidt svært at svare på om en højttaler kan blive for gamle og hvornår. 2 ting i højttaler kan, nemlig:

1. Hvis bas- og mellemtoneenhed er gummiophængt, bliver gummiet mørt med tiden. Der findes dog firmaer
der har specialiceret sig i udskiftning af disse.

2. Kondensatorene i delefilteret holder ikke evigt. Her er der meget stor forskel på kvaliteten. Det er alm. at
benytte bipolare elektrolytkondensatorer i delefiltre. Når kondensatorer får nogle år på bagen, ændres
kapaciteten, hvilket bevirker at delefrekvenserne ændre sig, og højttaleren spiller ikke som da den var ny!!.
Man behøver et kapacitetsinstrument for at checke disse. Jeg har læst om en kondensator der overholdt
tolerancen efter 50 år, men har set mange der ikke kunne, blot efter 5 år.

Håber du kan bruge disse oplysninger.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-01-04 08:30

Viskinge har fat i det rigtige.

Vil du levetidsforlænge dine spille bokse, har jeg også hørt at et meget tyndt lag madolie på basmembranerne skulle hjælpe gevaldigt på at holde disse i form. Dine delefiltre kan du selv modernisere hvis du har lyst. Udskift de nævnte bipolare lytter til plast kondensatorer, så holder den del stort set for evigt. Er kabinettet ikke tilstrækkelig stift (det er nu nok ikke problemet ved B&W), kan du sætte en rundstok i klemme mellem for og bagplade, det kan hjælpe på at bassen bliver mere fast.

Hvis du vil "pappe om" bør du renovere begge sider samtidig, dette gælder også ved indgreb i filtret.

->Agent2002 Ikke enig, det er stort ligegyldigt hvor højt du spiller, bare du ikke spiller for højt! Det er tiden der æder pappet og lytterne, ikke motionen. Nogle af mine gamle musikerhøjttalere er mere end tredive år gamle og de er aldrigt blevet skånet. Det er normalt kun vold der dræber dem, alternativt kan der ryge en tråd i en svingspole, men det sker normalt tidligt i enhedens liv. Jeg mindes ikke at ælder enheder pludselig mister pusten, med mindre man har været grim ved dem.

->Viskinge - tjæret papophæng kan også nemt ryge. Har faktisk lige fået et sæt totalskadede "spiller" ind, hvor 12" ophængt var totalt væk.

->Hvad er din reciever for noget Urban?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-04 08:51

Jeg har også nogle gamle B&W højtalere der virker perfekt men det har de ikke altid gjort men engang da de sagde en underlig skurende lyd sagde en klog ven jeg har at jeg skulle vende basenhederne 180 grader da det var fordi de hængte inde i spolen som pappet's ende kører inde i og ganske rigtigt det hjalp og har gjort det i mange år nu du kan også saktens få nye enheder stadig Mvh SUNE

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 16-01-04 09:00

->3773
Selvfølgelig kan tjæret papophæng også blive mørt. Min "erfaring" siger dog, at det som regel er, gummi/skumophængte mebrankanter der ryger først. Det er feks. ikke så tit man ser en dometweeter (diskantenhed), hvor ophænget er røget. Det har jo sansynligvis også noget at gøre med, hvor langt membranen bevæger sig.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-01-04 09:07

Klart viskinge. Og skumfiduserne er klart dem der er værst til at blive møre. Eksempelvis har jeg mødt mange af de gamle legendariske Cerwin Vega'er med det røde ophæng der er blevet gamle. Ligeledes er mange boom-boxes med gummi-ophæng blevet træt af livet, men dem smider man bare ud.

En lille skæg anekdote: En af kammeraterne spillede så højt med han Jamo Power 500, at der gik ild i bassen. Det meldte han til forsikringen. De dækkede skam, idet der havde været åben ild. Jamo tog dengang for mange år siden, 1500kr for at lime en ny enhed i. Enheden var en peerless og kostede dengang (brutto vel at mærke) 356,- som løsdel. Når Peerles solgte den var det en 150W bas, når jamo solgte den kunne den kapere 350W og 500 W peak - tankevækkende ikke?

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 16-01-04 10:43

Hej 3773
Citat:
Agent2002 Ikke enig, det er stort ligegyldigt hvor højt du spiller, bare du ikke spiller for højt?

Er det ikke at modsige sig selv!
Vil det sige at jeg godt må spille højt, bare ikke for højt. Eller hvordan skal jeg forstå din formulering?

Agent2002

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-01-04 10:55

Dvs, agent2002, at det der tager livet af højttalere er mishandling, forstået således at man spiller så højt at forstærkeren klipper (forvrænger). Når det sker, afsættes der en uforholdsmæssigt for høj energi i delefiltret og mellemtone diskant som tager livet af disse pga simpel overhedning. Forstærkeren mister ligeledes sin dæmpningsfaktor og kan ikke holde bassen fast (enheden pumper helt vildt), hvorefter bassen kan gå til, rent mekanisk (ophæng) eller simpelt hen brænde af (igen termisk).

Jeg tager gerne et væddemål på at en god 150W højttaler kan fodres endog i meget lang tid (flere timer) med 300 "rene Watt" uden at dø af det, hvorefter vi kan smadre samme højttaler på 30 minutter med en overstyret 20 Watt'er. Jeg kan fortælle dig at i mine bunde er enhederne opgivet til at æde 150W. Fire sådanne horn spiller uproblematisk med en 2 x 750 Watt'er i 8 timer uden at blive anden end håndlunkne på magneten. Det er hen omkring +100% af påtrykt effekt.

Højttalerens værste fjende er "fejl 40". Dvs fjolser ved betjeningsknappen, der tror at fuld skrue er kl 16 på volumenknappen og ikke kl 12 (det er det sjovt nok på de fleste amp's). Ligeledes tror samme tumber at loudness er nødvendigt ved fuld skrue, hvilket er totalt misforstået.

Kommentar
Fra : urban

Dato : 16-01-04 10:56

Hej

Tak for alle de gode svar og informationer.

Højtalerne er pæne, faktisk, så ud fra jeres beskrivelser, er der formentlig ikke noget galt med dem, jeg var bare mistænkelig, idet de er købt brugte, og jeg kender derfor ikke anskaffelsesåret.

Det er i virkeligheden nok er mit problem er, at identificere det svageste led i mig Hi-Fi System, for jeg synes at lyden lader meget tilbage at ønske, når jeg sammenligner den med den skarphed og kontrast jeg kan høre, andre musikanlæg kan præstere.

Anlægget er sammensat af:
Højtalere: B&W DM220 (Købt brugt, så anskaffelsesåret kendes ikke).
Reciewer: Technics SA-400 (Købt brugt, så anskaffelsesåret kendes ikke).
CD-afspiller: Denon DCD-680 Købt ca. 1990.

Er der nogen, der vil give et bud på, hvilken enhed, det bedst betaler sig at udskifte? Når det nu tilsyneladende ikke er højtalerne!?

Mvh
Urban

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-01-04 10:59

Lav forsøget med en 2 x 20W brystsvag japser. Skru lidt op og forstærkeren kan ikke "holde" bassen.

Lav det samme med en strømstærk forstærker der er 10 gange så stor. Se på membranen. Der bliver holdt meget mere stille selvom du spiller højere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-01-04 11:12

Uden at kende Technic'en vil jeg pege på den, men jeg er også mest til West Coast Sound. Mit hjerter banker varmt for modbydeligt store Nad'er og disideret tunge forstærkere. Marantz, Proton. Skal det være vildt HH og lignende proffer.

Leg lidt med kabler og opstilling, det kan også give en del.

Denon'en er godt nok en gammel dame efterhånden. Der er rendt meget vand i åen siden 1990. Et par tusind kroner investeret der burde kunne give en del.

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 16-01-04 12:06

Hejsa

Inden man går ud og indvestere i nyt hi-fi udstyr, skal man lige overveje hvad det skal bruges til?
Mit bud på et godt standardt anlæg består af en god Reciewer, DVD/cd afspille (kodefri/afspille alle formater), samt højtaler. Herfra kan man så supplerer anlægget op, hvis man har behov for en Mini-disk afspiller, LP-Afspiller eller flere højtaler. (Til biograf lyd)

Du kan prøve at se på Shopmann for at få et overblik over prislejet inden for hi-fi udstyr. http://www.shopman.dk/shop.htm
Nu er det bare op til hvad din pengepung siger.

Agent2002

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-01-04 12:49

Fair nok agent2002. Men de der kombi/reciever/dvd dimser er uhyrligt dyre hvis de skal spille godt hi-fi. Til film er de selvfølgelig gode.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 16-01-04 13:24

Jeg ville foretrække et stereoanlæg for sig + separat "biograf" anlæg. Men det er fordi jeg ikke har den fornødne mængde penge til at købe noget der kan det hele. Ellers kan et smaskhamrende godt stereo anlæg godt fuskes til at være frontsystem i et surround anlæg, vha fiflerier og kabler. Selv kører jeg PT med marantz pro logic amp., der kører kanon godt som stereo samtidig. Denon CD, phillips DVD. Center og bag er Dali. Front Cerwin Vega DC12. Ok, digital 5-1 surround må jeg undvære, men pro-logic kører ok, specielt med et bundstærk frontsystem.

De der combi apparater har jeg eksperimenteret med. De er sjove til filmen, men hifi bliver det aldrig (undtaget herfor selvfølgelig de tæskedyre topapparater der er i handelen - jeg har været i klubben og høre top-surround, der kan spille hif-fi. Men prisen herfor er dæleme grim).

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 16-01-04 20:36

Hejsa urban

Du kan få et rigtigt godt anlæg for omkring 8500.kr (Reciewer, DVD/cd afspille) + højtaller
Gennerelt når prislejet er oppe i den store ende af skallaen, er det mere komponenterne inde i Hi-fi udstyret som har stor kvalitet. Og det er det du betaler for?
Hvis du f.eks køber et keyboard, siger tangenterne meget om kvaliteten.
Det er lidt hen af det samme med Hi-fi udstyr?
Man skal have nogen rigtige gode øre for at hører forskel på et anlæg til f.eks. 10.000 eller et til 20.000.

Et godt mærke jeg vil anbefale til en rimlig pris, er Hardman-kardor

se her:
7.1 Channel Audio/Video receiver with Dolby Digital EX and DTS-ES Extended Surround
Harman Kardon AVR4550 pris 5.795,00 DKK
http://www.hifishoppen.dk/shop/default.asp?referrer=kelkoo&productid=320

Single-disc DVD Audio/Video player with progressive scan video output
Harman Kardon DVD30 pris 3.095,00 DKK

Mvh Agent2002

Godkendelse af svar
Fra : urban

Dato : 17-01-04 12:01

Tak for svarene til alle - det er fedt med så mange gode råd, bare ærgeligt, at jeg ikke kan dele pointsne mellem jer, så 3773 får dem, eftersom han har skrevet flest svar.