/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
klinkbygget med glasfiber??
Fra : pdae_01
Vist : 1000 gange
20 point
Dato : 16-01-04 00:45

Båd 21', gl. klinkbygget redn.båd, træ, der er ombygget m.tykt lag glasfiber, lydder denne anonce skræmmende? jeg mener med hensyn til råd i træet og hvis at det er tilfældet er det muligt at gøre noget ved det?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-01-04 01:11

Den skal være utroligt godt lavet for at det holder og den skal være billig.
jeg har selv haft træbåd, dog uden fiber, men en ren glasfiber båder en fornøjelse at holde, altså der bliver mere tid til at sejle.
Prøv at stikke en tynd skruewtrækker ind i træet i bunden af båden indvendig. Går den dybt i skal du finde noget andet.
Hilsen
bjarne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-01-04 09:44

Der må jo være en grund til ombygningen.
Sikkert var det billigere at lægge glasfiber på,
i forhold til udskiftning af dårligt træ.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 20 point
Dato : 16-01-04 15:53

Nu er det ikke alle både hvor det er dårligt træ der bliver indkapslet. I tidens løb er der mange der har fået lagt fiber på fordi de ikke orkede at lave det store malearbejde og evt. kalfatring hvert forår og er det gjort ordentligt kan det holde i mange år,, men desværre ser man alt for ofte at båden rådner væk inden i glasfiberskallen, enten fordi træet var fugtugt og råddent inden pålægningen eller fordi der er opstået små revner i glasfiberen så vandet siver ind og træt kan ikke tørre op og dermed rådner det.
Se dig rigtigt godt for.
Jeg h
købte for et par år siden en 21' glasfiberbåd med in/out motor og den gav jeg 50000 for og det har jeg ikke fortrudt. Den har lige ligget en sæson over og det sker der intet ved og det er kun mine ambitioner, der bestemmer hvor meget tid jeg skal bruge på polering mv.
Held og lykke med køb af båd.
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : pdae_01

Dato : 16-01-04 21:21

Tak kender du foresten en Edel 5/545. 18 fods sejlbåd og er den noget værd, og for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-01-04 21:27

Hej pdae_01
Nej den sejlbåd er jeg aldrig stødt på, men min interesse er også størst omkring turmotorbåde selv om jeg da godt kunne tænke mig en lækker sejlbåd hvor man kunne suse derudaf uden anden lyd end vinden og havet
Jeg skulle lige se så jeg fandt denne:
http://www.lavoilelesvoiliers.com/mc-e-image/edel5/edel5_sommaire.htm
Held og lykke
Bjarne

Kommentar
Fra : pdae_01

Dato : 17-01-04 16:45

Hey igen bjarne du skriver at din interasse mest ligger omkring turmotorbåde og det var egentligt også det at jeg er mest opsat på måske en jolle med indenbords diesel ikke noget der tonser der ud af med 40sm lol bare en båd hvor jeg kan nyde den kommende sommer, jeg er uddanet skibsassistent "matros" i handels flåden, men jeg har ikke været på søen i et års tid nu grundet jeg blev forlovet men ja hvad kan jeg sige alting har sin tid og jeg skal nok komme vidre med mit job og uddanelse, selvom jeg er på land nu så er det umuligt at slippe den blå hylde det kan jeg bare ikke, der hvor jeg sidder nu er den ene væg fyldt med tovværk og øje splejset wirere flettet, kvadrat slået trosser og så vidre, nå men tilbage til emnet det kunne være rart med en lille jolle med inden bords diesel eller noget i den stil, det eneste der gør mig lidt betænkelig er brændstof forbruget, jeg fik engang et lille råd om at motore i den størelse har et forbrug på ca 1 litter pr knob i timen, dvs hvis vi skyder en fart på 10 kn i en time har vi brugt 10 litter, er det holdbart ? jeg spør fordi jeg ingen erfaring har med motore i den størelse, godt nok har vi, FRB fast rescue boats, og MOB mand over bord både i den størelse men de har også flere heste end hvad jeg får brug for til sommer lol

Pdae