/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Skal vi beholde hvalpene
Fra : RK1974
Vist : 557 gange
20 point
Dato : 15-01-04 22:27

Vi har en lækker lille labrador på tre år. For knap to mdr. siden var hun i løbetid og så sit snit til at parre sig med en boxer-gadekryds. Vi tog til dyrelægen samme dag, hvor hun fik en sprøjte. Den har ikke virket.
Vi har forhørt os flere steder, men får meget blandede råd. Vores dyrlæge anbefaler at vi får dem aflivet.
Er der nogen der ved noget, der kan gøre os klogere? Men helst hurtigt, det skal være i week-enden...

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 15-01-04 22:32

hvis I har overskud og energi til det, synes jeg I skal beholde et par hvalpe.
Det kræver meget arbejde både med at passe hvalp og finde gode hjem til dem, det koster også en del at have hvalpe på kost. Så i skal tænke Jer godt om og brænder i for det - så få hvalpene

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 15-01-04 22:44

Hej RK,
Det er svært at give råd når man ikke kender lidt mere til situationen.

Hvad er det, der gør I har lyst at beholde hvalpene? Hvad gør at I er betænkelige ved det? Hvorfor mener dyrlægen I skal få dem aflivet? Kan den sprøjte tæven har fået have påvirket hvalpene uhensigtsmæssigt? Eller er der andre grunde til han mener dette?

Som Ulrika skriver er det jo et stort (meget stort!) ansvar at sende små hvalpe ud i nye hjem. Det er ligeledes ben hårdt arbejde og det koster penge (dyrlæge regninger, mad mv). Det er også noget, der kræver man sætter sig ind i det. Socialiserer hvalpene og sørger for de hjem de får også er gode hunde hjem om 10 år hvis hvalpene skulle leve så længe. Samtidig er der jo også spørgsmålet om hvalpenes helbred. Nu ved jeg ikke hvor meget I kender til hanhunden og hans temperament, men er han en sund hund både mentalt og fysisk og er Jeres det samme er det jo sandsynligvis sunde hvalpe I får.

Smil fra
Stine

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 30 point
Dato : 15-01-04 22:45

Efter min mening, skal du lade din hund føde sine hvalpe.
For det første vil det give hende en stor tilfredsstillelse, at få lov til at være mor.
For det andet vil du blive stolt over, at din hund har fået hvalpe.
For det tredie, (nu ved jeg ikke hvor du bor), men jeg er sikker på, at du sagtens kan få afsat dine hvalpe. Du skal godt nok selv "ha' besværet" i mindst 8 uger, men et gadekryds mellem en labrador og en boxer, vil blive en rigtig god og børnevenlig hund.
Skriv venligst tilbage, hvad du gør. BEHOLD DEM. LAD DIN KÆRE HUND BLIVE MOR.

De venligste hilsener
Frank

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-01-04 23:24

Set i bagklogskabens klare lys. Så er der her et eksempel på.Hvad der sker når man ikke passer på.Det koster hvad enten i vælger den ene eller anden løsning.Hvem kan forøvrigt garentere for at alle hvalpene vil få et godt hjem ?
Jeg ville personligt ikke turde tage den chance,men det er en beslutning,som I kun kan tage.Det er Jer der står med ansvaret. I sidste weekend fandt jeg et nyt hjem til en 3 årig " skilsmisse hund " Det lykkedes heldigvis, men hvad hvis Jeres hund føder ti hvalpe ? Har I fået den skandet ?

Godkendelse af svar
Fra : RK1974

Dato : 15-01-04 23:35

Tak for svaret Franksp.
Det er svært at vide hvad man skal gøre når alle råder forskelligt. Vi har ikke haft hvalpe før, men havde planlagt at få hende parret næste år. Det var virkelig en smutter det her. Jeg vil bare gøre det der er bedst for min hun (Thilde).
Det eneste der bekymrer mig er hvordan hundende bliver. Jeg vil ikke risikere at opfostre nogle hvalpe, der ikke er et godt kryds. Vores dyrlæge er vist lidt imod gadekryds.
Svært at tage belutningen når hun ligger lige her med sine våde brune øjne.
Håber at vi gør det rigtige om et par dage.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 16-01-04 00:24

Lad hende ihvertfald beholde et par stykker, for hendes skyld.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-01-04 14:45

Hej, RK! Tillykke med svangerskabet! Det lyder som om fødslen er lige oppe over?

Så har I forhåbentlig gjort alle forberedelser der hører til: Givet ekstra foder til den vordende mor, helbredscheck, Indrettet fødekasse/hvalpekasse -sat jer ind i, hvad der kræves m.h.t. fødsel og barselsperiode. O.s.v. Og aftalt med dyrlægen, hvad I gør, hvis der opstår fødselskomplikationer i week-enden. - Boxere kan jo have et lidt stort hoved, så en lille fin labradortæve KAN komme i vanskeligheder.

Er hun blevet skannet? Og ved I, hvor mange hvalpe, der er?

Jeg ville nok benytte anledningen til at skifte dyrlæge... Hvis min hund skulle nedkomme med et blandingskuld, så ville jeg IKKE kunne finde mig i, at min dyrlæge var det mindste imod kryds.

Hvis først fødslen er vel overstået, -og der ikke ligefrem er dusinvis af hvalpe... så tror jeg ikke I får store problemer med at komme af med hvalpene.. Der er jo rigtig mange mennesker, der ønsker blandingshvalpe... Det ser vi gang på gang her på Kandu.

Det ville da være dumt at skille sig af med hvalpene hvis de ellers er sunde og raske, -det tror jeg heller ikke, at I vil kunne når det kommer til stykket.. Lad os høre, hvordan det går.

Held og lykke med fødslen.

Kommentar
Fra : RK1974

Dato : 17-01-04 19:41

Hej ige.
Så er vi blevet de lykkelige ejere af fire søde små hvalpe. Vi rådførte os med en anden dyrlæge der heldigvis rådede os til at beholde hvalpene. Det ser ud som om vi nu har en ny spændende udfordring foran os. Heldigvis kalder arbejdet først til april, så mon ikke vi kan sende 4 små søde hunde ud til nogle gode familier om et par måneder?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-04 12:50

NEEEEiiiiii!!! TILLYKKE!!!
Hils den stolte moder! Og når nogen er hjemmegående de første par måneder, så er der da slet ikke noget at betænke sig på.. Er det piger eller drenge? 4 hvalpe skulle I sagtens kunne finde nye ejere til.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 18-01-04 21:53

Hej RK1974

Hjertelig

Jeg er glad for at du valgte at beholde dem.

De venligste hilsener
Frank

Kommentar
Fra : RK1974

Dato : 18-01-04 22:36

Hej Frank.
Du kan godt være stolt af dig selv, da du bærer en stor del af æren for at vi valgte som vi gjorde. Og du kan tro de er dejlige. Thilde er kanon stolt og klarer det super. Vi er allerede blevet kontaktet af en der er interesseret i en af hvalpene. Der er to hanner og to tæver. To sorte, en blanding og en der ligner faderen.
Vores tre børn er bare så glade for familieforøgelsen.
Endnu engang tak.
Rikke