/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Fra mikrofon til mp3 via usb
Fra : Avalodia
Vist : 276 gange
250 point
Dato : 15-01-04 13:38

Jeg har brug for at optage speak via en usb-enhed (mikrofon, eksternt lydkort eller andet). USB er ønskeligt da det foregår på en bærbar.

Lyden skal sidenhen komprimeres til MP3-lyd i Flash.

Spørgsmålet er så:

a) Hvor langt kan jeg komme ned i bitrate og stadigvæk have lyd i CD-kvalitet eller noget der ligner? I dag bruger jeg en usb-mikrofon (Telex H531), men jeg kan ikke komme lavere end 32 kbit/s uden at det bliver dårligt. Jeg ville jo gerne ned på 8 kbit/s f.eks

b) Hvilke programmer bør jeg anvende hvis lyden optages sammen man en avi?

c) Findes der gode lydprogrammer under OpenSource?

d) Findes der USB2-lydudstyr som er bedre end alm. USB?

Har du andre lyd-fif, så er jeg meget lydhør.

Det blev til lidt meget, så jeg giver lidt ekstra point.

avalodia

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-01-04 16:16

a: Du kan nok ikke komme længere ned
b: Windows Moviemaker, eller Ulead, eller et andet redigeringsprogram.
c: Måske, men du kan finde mange gratis på nettet.
d: Det tror jeg ikke, USB2-lydudstyr kan jo også køre alm.USB, og hastigheden på alm USB er rigelig.
Du kan få fler link hvis du vil:
http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul7e2.htm#lyd
http://cph.ing.dk/konf/root/pcit/html/6495.all.html
http://www.dvdrhelp.com/convert
Windows Moviemaker:
Når du henter tale, kan du med dine egne ord og egen stemme beskrive, hvad der vises i videoen, på billederne eller titlerne, efterhånden som elementerne vises i dit projekt og til slut i den endelige gemte film. Indtaling af indholdet på tidslinjen er endnu en måde, du kan forbedre filmen på.

Den tale, du henter, gemmes som en Windows Media-lydfil med filtypenavnet .wma. Filen med indtaling gemmes som standard på harddisken i mappen Indtaling under Videoer.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Avalodia

Dato : 15-01-04 20:51

Jeg tror det springende punkt her er tale. Tale er meget forskelligt fra musik hvor nogen er oppe i 192 kbits/s for at få alt med.
Jeg optager som du beskriver video med tale henover. Jeg har fået anbefalet MP3 som det enelige format til video i en Flash-film. Spørgsmålet er så om jeg f.eks kan begrænse dynamikområdet eller andet så jeg får tale i laveste - bedste kvalitet. Måske kan jeg bare ikke komme længere ned end 32 kbit/s. Måske har andre gode erfaringer men tak til Palle indtil videre. Jeg vil gerne levere i Flash, da det passer godt til en hjemmeside og er meget udbredt. Lige nu bruger jeg Camtasia 2 fra Tech Smith.

avalodia

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-04-04 22:27

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Du har jo mistet pointene i alle tilfælde.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.
Når der som i dit spørgsmål ikke har været indlæg længe, går det i stå, da ingen ser der kommer indlæg ind i deres E-Mail.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-05-04 07:41

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede givet og mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-07-04 09:51

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-10-04 09:34

Jeg står af her.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-11-04 15:03

Du er tilføjet bannedlisten