/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Førtidspension, rettigeheder........
Fra : ellebye
Vist : 1772 gange
300 point
Dato : 15-01-04 10:39

Som man kan se i min profil, er jeg desværre blevet førtidspensionist efter en færdselsulykke i 1999. Jeg blev på grund at dette sagt op ultimo SEP 2002, fik omgående bevilget pension fra min egen pensionskasse, og endelig efter et års kamp med min hjemkommune, førtidspension herfra pr. 1/12 2003.

Nu er det sådan inden for det offentlige, at man får opremset alle sine pligter og konsekvensen hvis man ikke overholder dem, men ens rettigheder skal man gå "tiggergang" for at få oplyst.

Er der nogen med erfaring inden for dette område her på kandu, der kan fortælle mig mine rettigheder som førtidspensionist?

Som udgangspunkt kan jeg oplyse at jeg er gift, og min kone er i arbejde, ingen hjemmeboende børn, samt at jeg fra egen pensionskasse modtager invalidepension.

Jeg er pensioneret ud fra lovgivning efter 1/1-2003 hvor der trådte nye regler i kraft, og er betegnet 100% ude af stand til at forsørge mig selv.

Alt hvad I kan finde af oplysninger omkring mine rettigeheder er velkomment, det være sig også evt. skattemæssige konsekvenser.

Men nu ikke noget med at henvise til love og §§, det skal fremstå klart og præsist.

Jeg starter med 100 point, men jeg går op til betydelig flere, også til mere end en svarer, for gode svar.

Mvh
Ellebye

NB. Hvis der måtte være behov for yderligere oplysninger, svarer jeg naturligvis på dem.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-01-04 10:49
Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-01-04 11:05

>Teil, ja det har jeg men meget står ikke beskrevet f.eks. med hvilken % nedsættes beløbet ved hvor stor en anden indkomst f.eks. min anden pension, og min kones indkomst.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 310 point
Dato : 15-01-04 11:50

Så er spørgsmålet, skal man ind på toldskat.dk
eller skal der en fagmand til at finde ud af det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-04 12:09

Hej ellebye

Her er lidt om beløb http://www.kl.dk/data/1115274/sp071_2004.pdf

Hvis du tænker på personlige tillæg m.v. kan du søge på din kommunes hjemmeside.
Det er meget forskelligt fra den ene kommune til den anden hvad de kan/vil yde.

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-04 12:14

Har du set på denne side http://www.themis.dk/synopsis/Oversigt_over_beregninger.html
Her skal man være bruger, men da jeg ikke kender indtægtsforholdene vil jeg ikke logge mig ind.

mvh ans

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-01-04 12:14

Mon en digital signatur kan give dig større muligheder.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-01-04 12:53

Foreløbige link har været virkelig gode:

http://www.danmark.dk/soegeres.asp?soegeord=f%F8rtidspension&k=&s=1&x=37&y =8

http://www.kl.dk/data/1115274/sp071_2004.pdf

(Der burde være pensionistrabat på synopsis side)

Er der nogen der har noget bud på om jeg har særlige skatteregler.
Det skal lige tilføjes at jeg bor i eget hus, samt at min kone og jeg "ejer 50% hver af huset", dvs. at jeg kun har 1/2 fradrag, 1/2 lejeværdi af egen bolig ol.

Kan jeg eks. indefryse min andel af grundskatter?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-04 13:05

kære ellebye
velkommen i klubben af "tredierangsborgere"
Jeg har også været igennem systemet, men havde heldigvis en statstjenestemandspension og har dermed kunnet komme nemmere igennem systemet fordi jeg ikke kunne presses af sagsbehandlerne ligesom du åbenbart havde din pensionskasse.
Jeg ville gerne prøve at hjælpe dig en smule, men jeg har ikke rigtigt lyst til at gøre det på disse sider.
Jeg bruger lidt af min tid på en hjemmeside for en forening der hjælper folk der er kommet i klemme i det sociale behandlersystem og du kan muligvis finde lidt inspiration der www.livtagerne.dk.
Siden er som jeg kan og må lave den så den er ikke et praleobjekt, men saglig information.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-04 13:08

De eneste skattenæssige fordele du har er at du ikke skal betale arbejdsmarkedsbidrag af pensionsindtægter, men med de nye skattetiltag bliver det nok udlignet af skattefordele til dem der er i job.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-04 13:10

Du kender vel http://www.netborger.dk
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-04 13:20

Har din kommune ikke en hjemmeside?
Mht. indefrysning af grundskatter så kan du jo prøve at skrive til denne side
http://www.jp.dk/kp/sporg:aid=2047570/
I hvilken kommune bor du?
mvh ans

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-04 13:21

Mange af de ting du nævner hvis ikke alle er forbeholdt folkepensionister idet der i reglerne er lavet en pasus omkring alder, vist nok 65 hvor man skifter fra førtids til folkepension.
Du kunnbe have rettigheder om tillæg, men da du har nævnt din pensionskasse og en ægtefælle der nok har egen indtægt så har du for længst passeret grænsen for særlige tillæg.
Se her: http://www.pensionsinfo.dk/
https://pensionsguiden.netborger.dk/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-04 13:22

Mange af de ting du nævner hvis ikke alle er forbeholdt folkepensionister idet der i reglerne er lavet en pasus omkring alder, vist nok 65 hvor man skifter fra førtids til folkepension.
Du kunnbe have rettigheder om tillæg, men da du har nævnt din pensionskasse og en ægtefælle der nok har egen indtægt så har du for længst passeret grænsen for særlige tillæg.
Se her: http://www.pensionsinfo.dk/
https://pensionsguiden.netborger.dk/

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 15-01-04 13:23

Jeg er førtidspensionist efter den gamle ordning, men jeg kan næppe forestille mig, at den nye er sådan, at kommunen skal af med flere penge. Jeg har selv kørt sag mod kommunen i 3 år, men uden resultat.
Da du er gift, er det sådan, at din kone skal forsørge dig. Jeg flyttede sammen med min kæreste, som kom til at koste mig 3000,00 kr. mdl. Derudover gik det ud over min personlige tillægsprocent. I det offentlige er der ikke noget der hedder kærlighed.
Torben

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-04 13:39

Sorry med det dobelte indlæg, serveren går sommetideri stå og så klikker man igen.

Bauchmann siger tingene meget præcist - Der gives ikke ved dørene.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-04 13:51

Denne side er fra Rødovre Kommune, men de grundlæggende regler skulle være ens for alle kommuner
http://www.rk.dk/webrk/website4.nsf/pages/foertidspension_03_aeh
Det kommer altid an på hvordan sagsbehandleren fortolker loven.
Loven om pension kan du købe hos en boghandler.
mvh ans
ps.: jeg mener at man har ret til førtidspension indtil det 67. år, men fra den 01.07.2004 kan man søge folkepension fra det 65. år.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-04 13:54

Folkepension fra 1.7.2004 - 65 år

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-04 13:56

Førtidspensionen erstattes af folkepension, når du fylder 67 år. Er du født den 1. juli 1939 eller senere starter folkepensionen, når du fylder 65 år.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-04 14:02

Kære ellebye
Jeg gennemlæste lige dit spørgsmål igen og da jeg så nærmere efter kunne jeg forstå at det var en slags konkurrence du havde startet for at få nogle oplysninger du kunne bruge, klart og præcist, med point som belønning, og det gider jeg ikke det er emnet for alvorligt til.
Hjælpe vil jeg gerne, men jeg vil ikke konkurrere om det.
Har du lyst til at udveksleerfaringer på området så deltager jeg gerne, men så bliver det e-mail.
Held og lykke med konkurrencen.
Bjarne

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-01-04 14:16

>bauchmann
Det har du fuldstændig ret i. Men lige nu er det dog ikke til at overskue de økonomiske forskelle mellem de to love.

>BjarneD
Alle tiders side https://pensionsguiden.netborger.dk/ , så kan jeg da regne ud om kommunen har gjort det samme.

>ans, den side du refererer til er også alle tiders, man må jo gå ud fra, at reglerne er de samme for alle kommuner.

Jeg er helt overvældet. I er pragtfulde allesammen.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-04 14:37

> BjarneD
Jeg har ikke svaret på dette spørgsmål for at deltage i en konkurrence.
Har taget spørgsmålet meget seriøst.
Det er ikke sjovt at det man kunne før, det kan man ikke længere.

mvh ans

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-04 14:46

>>ans Nu skulle det ikke forstås på den måde og jeg beskylder ikke nogen for noget og iøvrigt må man da gerne konkurrere.
Jeg har bare oplevet så meget arrogance og nedværdigende behandling hos sociale myndigheder og sundhedssystemet, at lige dette emne er meget følspmt for mig.
Jeg klarede mig igennem på grund af at økonomien kunne hænge sammen, men oplevede en forværring af min sygdom på grund af sagsbehandlingen (kronisk belastningssyndrom) fordi min sygdom var udløst af et for stresset arbejdsmiljø over mange år. Jeg arbejder derfor aldrig mere under pres, heller ikke for sjov.
Jeg kan jo også se at ellebye har haft glæde af diverse svar så alt er jo fint nok.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-01-04 14:48

>BjarneD.

NEJ, DET ER BESTEMT IKKE NOGEN KONKURENCE, FAKTISK ER DET FOR MIG OG ANDRE ET SERIØS EMNE. DET JEG ØNSKER ER AT GIVE SÅ MANGE AF SVARERNE DER LÆGGER DERES TID I AT HJÆLPE MIG, AT GIVE DEM POINT FOR HJÆLPEN.

DET ER DET DER LIGGER UNDERFORSTÅET I MIT SPØRGSMÅL. OG JA, DU HAR OGSÅ BIDRAGET POSITIVT SÅ DIG VIL JEG OGSÅ GIVE POINT.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-04 14:59

Skidt med point dem har jeg nok af. Det er vigtigere at hjælpen kan bruges, og hjælp kan alle have brug for når vi er tvunget af omstændighederne til at modtage "almisser" og ans varogså inde på noget omkring det der med ikke længere at kunne det samme som før. Det er jo som om man er blevet ældgammel og svagelig alt for tidligt.
HER PÅ kANDU KAN DET NOGLE GANGE VÆRE SJOVT AT VÆRE DEN FØRSTE MED ET GODT OG RIGTIGT SVAR OG I TILFÆLDE SOM MED DETTE EMNE ER DET TOTALT LIGEGYLDIGT HVEM DER SVARER BEDST OG FØRST.
Mon ikke vi er enige om det.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-01-04 20:28

Jeg vil gerne sige tak til jer 3 som har om ikke gjort livet lidt bedre for mig så i hvert fald givet mig nogle steder jeg kan se om jeg kan få det.

Jeg lukke spørgsmålet ved den første >Teil men jeg giver både >ans og >BjarneD det samme pointantal som seperat. Jeg ved godt ovs. men på den anden side, er det den eneste måde JEG kan sige tak på fysisk det er ved point.

Jeg skal lige tilføje, at jeg blev påkørt af en anden bil, hvis fører havde hele skylden, så jeg har da fået noget økonomisk erstatning. Det eneste disse penge IKKE kan give mig er heldbredet tilbage. Endnu engang tak.

Og til dig >bauchmann vil jeg også sige tak for dit indlæg, og håbe alt godt for dig.

Med venlig hilsen
Ellebye

Godkendelse af svar
Fra : ellebye

Dato : 15-01-04 20:30

Jeg henviser til mit sidste indlæg.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-04 20:40

ellebye

Du behøver ikke at give mig point. Jeg håber på at de indlæg, som du har fået i denne tråd har hjulpet lidt. Kontakt din kommune, aftal en tid. Du har krav på at få retningslinierne for beregningen af din pension. Dine rettigheder. Skriv dine spørgsmål ned. Forlang et svar. Der er jo noget, som du måske ikke kan oplyse brugerne på kandu om, men kommunen har tavshedspligt og skal rådgive dig.
mvh ans og god ferie

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-01-04 20:58

De links jeg har fået har faktisk givet mig 90% svar på de spørgsmål der har kørt rundt i hovedet på mig, så ja, de har været virkelig gode, og selv det med beregningen kan jeg nu selv kontrollere.

Men >ans, nu jeg har givet dig pointene syntes jeg du skulle tage dem. Alle har ret med hensyn til point, men som jeg skrev, det er trods alt den eneste fysiske måde jeg kan sige tak på. (Jeg må jo ikke tage mere end en enkelt liter spiritus med hjem).

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-04 21:00

ellebye
Hvor stort er dit handicap i dag? Din alder?
Det er ikke for at være nysgerrig, at jeg spørger, men jeg har selv været sagsbehandler på et socialcenter. Måske kunne jeg vejlede dig.
mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-04 21:05

ellebye
Jeg skal jo til Barcelona! Skal jeg tage en flaske med til dig
Nu er spørgsmålet her jo lukket. Du er den eneste, der får mail fra kandu.
Kigger ind lidt senere.

mvh ans

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-01-04 21:17

Jeg er 57 år, og 53 da ulykken skete, men havde funktionsalder til 70. Staten

Jeg havde dog planer om at gå på efterløn når jeg var fyldt 62, så blev egenpension ikke modregnet.

Jeg er erklæret 100 % uarbejdsdygtig. Jeg er dog skrevet op til smerteklinikken på Herlev Amtssygehus, men der er omkring 2 års ventetid. Nu mangler jeg vist nok kun 1 1/2 år. Så det er lidt træls med den ventetid. Jeg har dog forståelse for, at eks. cancerpatienter har fortrinsret.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-04 21:33

Kan du klare dig selv, når du er hjemme?
Smerteklinikken på Herlev Amtssygehus. Hvad kan de gøre for dig?
Mangler 1½ år. Du skal bare ringe,ringe og ringe. Så kommer du til.
mvh ans

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-01-04 22:41

Jeg klarer mig rimeligt, dog er jeg nød til at lægge mig ret ofte, for at strække nakkehvirvler ud. Et sted har jeg fået rykket en nakkehvirvl skæv, så væsken i brusken er væk, det er det der gør så h...... ondt, derfor tager noget meget stærk smertestillende medicin, oxycontin, som man normalt kun udskriver til cancerpatienter. Det er et syntetisk morfimpræperat, men fordelen er, at man ikke er nød til at tage større og større dosis. Herudover kan jeg ikke klare at tage offentlige transportmidler, rystelserne går lige op til hovedet så jeg får en drønende hovedpine, og selvfølgelig må jeg heller ikke køre bil.

Men jeg tror jeg vil benytte mig af din ide at ringe engang imellem for at høre.
Hvad de rent fysisk kan gøre er jeg ikke helt klar over, for gigtmedicin kan jeg slet ikke klare, men jeg tror man lærer nogle metodikker for at lære at håndtere smerterne.