/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
xp boot
Fra : frederikshavn
Vist : 783 gange
50 point
Dato : 14-01-04 23:30

Kan man lave en boot cdrom,til winxp pro,har prøvet at lave en bootdisk,fra xp,ved at gå ind i denne computer og h.klikke på a-drevet-formatere-opret dos startdisk,der er også ok nok,men når jeg vil boote op fra disken melder den fejl ude i dos,kan ik lige huske fejlen,men der er noget med,at når man skriver:format c:,står der ukendt kommando,jeg har ik en orginal xp cdrom,da jeg købte min pc'er,var det lagt ind,har hørt at man kan dl.bootdisk til xp,og at de fylder 6disk,det var for at undgå alle de disk,at jeg gerne ville vide,om det er muligt at lave en boot cdrom,og evt.hvordan,har xp pro,som os

Accepteret svar
Fra : Denpete

Modtaget 60 point
Dato : 14-01-04 23:37

Hej frederikshavn...
Kig på denne side fra Catbody (kandu-bruger):
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#bootdiske

VH
Denpete

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-01-04 23:46

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm
her kan hentes start diskette til XP, 6 stk
ferik

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-01-04 23:50

har du en win98 f.eks start disk så boot på den.
start op i kommando progt med cdrom support
skriv
d: hvis d er dit cdrom drev,hvor xp cdrom er
skriv derpå
cd i386
d:\386 vises
skriv
winnt
xp indstallationen begynder.....hvis din dos disk ikke har cdrom support skal du have filen Smartdrv.exe og køre den først...

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 15-01-04 01:25

frederikshavn >> den startdiskette du kan lave i XP er IKKE til at boote op på som en normal boot-diskette. Den kan kun bruges når du skal flashe din bios (og et par andre ting) Men er altså IKKE STARTDISKETTER.
De rigtige startdisketter (6 stk.) kan hentes via ovennævnte link.
Men jeg tror ikke du kan få nogen hjælp her hos Kandu, så længe du ikke har en original WinXP-CD.
Du kan evt. købe en OEM udgave (billig) sammen med en ram-blok (må kun sælges sammen med hardware).
Ellers må du købe en Retail-udgave til fuld pris.

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 15-01-04 02:46

Tak for svaret Denpete.håbede påp at kunne få de 6 disk,brændt over på en cdrom,det ville være lettere,men tak

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-01-04 09:07

jeg glæmte at skrive at når winnt startes skal du skrive:
d:\i386 hvis d er dit cdrom drev
der kopiers filer til xp indstallation,fjern diskketten fra drevet,når den genstater,er der kun en partition,skal
du ikke slette den under indstallation,da der er der filer til xp indstallation ligger.
har du en uorignal xp cdrom kan du billigt med mus f.eks få den her:
http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/goodWinXPOffers.asp
>>catbody håber det er ok jeg laver mit ms-dos færdig,da det jo ser underligt ud,hvis måden ikke
virker efter jeg forsøgte at beskrive den.
køb xp det er dumt at have en uoriginal - sunes jeg har selv købt home xp - selvom jeg kunne fra flere side (ihvertfald 3)
få en brændt kvit og frit pro xp- hvem ved måske kommer der en regning ind af døren en dag på ulovlig software....om
ikke andet få den samvittigheds skyld.