/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Smøring af elektrisk symaskine
Fra : kaffekrus
Vist : 4388 gange
20 point
Dato : 14-01-04 22:02

Min elektriske symaskine som kun er et år gammel, er begyndt at lugte brændt og siger en underlig skrigende/pibende lyd, så nu tør jeg slet ikke bruge den af skræk for at den brænder sammen.
Nogle siger, at den nok skal smøres. Jeg har haft lukket lugen op foran - men jeg aner ikke hvor jeg skal gøre af olien. Jeg har fedtet lidt til derinde med symaskineolie på en vatpind, men det har ikke hjulpet. Umiddelbart ser det ikke ud som om der er tøjfnuller eller tråde derinde. Skal der også smøres udvendigt?
Er der nogen der kan give mig en helt total enkel og forståelig anvisning på hvad jeg skal gøre?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-01-04 22:04

Har du ikke de papirer der følger med når man køber den for der står da ogse om vedligeholdelse

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-01-04 22:07

Der plejer også være markeret med evt røde prikker hvor olien skal hen og der kan sagtens være smørehuller udefra men der kan også være nogle tråde eller små stykker stof der er kommet i klemme ved undertråden inde i huset hvor nålen kører ned Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-01-04 22:08

Hvor meget bruger du den ????

Kommentar
Fra : kaffekrus

Dato : 14-01-04 22:09

Der står kun i papirerne, at man skal huske at smøre den med den medfølgende olie!
Der er ingen røde prikker, men der er ligesom nogle bittesmå sorte "pakninger". Mon der sker noget ved at hælde olie ind i de huller?

Kommentar
Fra : kaffekrus

Dato : 14-01-04 22:11

Jeg tror at symaskinen max. har kørt 10 timer i det år jeg har haft den.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-01-04 22:11

Det lyder nu mest som om det er remmen der skrider (grundet den brændte lugt).
På de fleste symaskiner er der i topdækslet og i endedækslet små huller til smøring, men det må da stå i manualen.
Hvis du ingen manual har må du en tur til forhandleren.

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : kaffekrus

Dato : 14-01-04 22:13

SÅ må jeg lige høre, hvad i alverden remmen er, og om det er noget man selv kan klare? Ja, jeg ER nybegynder!!!!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-01-04 22:13

Smør du bare ned i de sorte huller hvor sidder de??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-01-04 22:13

Hvis den kun er 1 år gammel, så er der stadig garanti.
Kontakt forretningen, hvor du har købt den, eller importøren. Du har vel stadig din kvittering, som også er et garantibevis.
Mærket på din symaskine er???????????

mvh ans

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-01-04 22:15

Er der hul i de små "pakninger" du omtaler??
Hvis der er det er det sikkert til smøring.
Max 2 dråber i hvert hul.

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-01-04 22:15

Tag lige din undertråd/spole op og drej forsigtigt på håndhjulet og se/høre om der er noget som skraber på.
Men som Sunowich siger smør i alle markerede huller - først.
Emesen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-01-04 22:15

Jeg tror nu ikke det er remmen med mindre det er fordi der er noget i klemme så den ikke kan drejes ordentligt rundt er der et hjul man kan dreje nålen op med ??

Kommentar
Fra : kaffekrus

Dato : 14-01-04 22:16

Maskinen er en Eva 2418. Den har såmænd ikke været så dyr. Der er huller i de små "pakninger", så i morgen vil jeg forsøge mig med at putte lidt olie deri og se om det hjælper.
Foreløbig 1000 tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-01-04 22:19

Det ok Sune

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-02-04 17:04

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 1 måned siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj