/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
To hunde sammen ??
Fra : mayhem_dk
Vist : 1012 gange
50 point
Dato : 14-01-04 21:52

Hej

Vi har en næsten fire måneder gammel han, som er en blanding af en Amerikansk Bulldog og en Amerikansk Stafordshire.
Dejlig livlig hund som er meget glad for børn .. nåå men vores problem er at vi gerne vil have en hund til men ved ikke om det er bedst at vælge en han eller en hun og da det helst skulle være en Staffordshire Bull Terriere.
Ham vi har nu er rimelig dominerende så kunne det måske godt betale sig at finde en han der ikke er dominerende da vi helst vil have en han.

Håber der nogle der ude som har nogle svar

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-01-04 21:59

En hun kan sætte sig i respekt overfor en han Mvh Sune

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 14-01-04 22:01

du skal bare sørge for det er en hvalp så burde der ikke være nogle problemer
du skriver den hund i har nu er dominerende hvis i for en hvalp vil den store sætte den lille på plads og vise hvem der bestemmer og det kan man ikke lave om på det er hunde`s natur
mvh Granslam

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-01-04 22:04

Det var ellers lidt af et spørgsmål.

1. Det bliver ikke nemt at finde en Staffordshire der ikke er dominerende.
2. 2 Staffordshirehanner sammen---ikke hos mig.

Mit råd vil være en han og en tæve.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 14-01-04 22:04

Hej,

Først og fremmest skal I slå bremserne lidt i. Den hund i har nu er en større hund, derfor modnes han langsomt. Staffen er en mindre hund som modnes hurtigere. I ønsker ikke at stå med 2 hanner som modnes samtidig for så er det fuldstændig ligemeget om den nye er mindre dominerende.

Tag jer god tid til at nyde ham i har nu, giv ham tid til at modnes, og lære en masse. Jo bedre han er trænet, jo nemmere er det når nr.2 kommer til. De lærer meget af hinanden.

Staffhanner har det med at blive nogle små bestemte herrer, så I skal vælge med omhu, og gerne tage en hvalpetester med, når I skal vælge fra et helt kuld. Det koster ikke alverden.
her er et link til én: http://www.pimpernels.dk
Hun vil også kunne hjælpe jer allerede nu, for en 4 måneders hvalp skal helst ikke være dominerende.

Lån gerne Irene Jarnveds bog: Fra hvalp til hund. Hvert kapitel ender med en gennemgang af det at have 2 hunde. Og man vil undgå de værste faldgrubber hvis man har læst den.

Men alt i alt, så læs lidt og snak med lidt eksperter inden i kaster jer ud i erhvervelsen af endnu en hund.

MVH Marie.

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 14-01-04 22:22

jeg er helt ening med Marie. Få styr på jeres hvalp og lad den og Jer blive moden før I anskaffer en hund mere. to hanner kan bliver et problem, hvis man ikke sætter sig godt ind i det, men det kan 1 han og 1 tæve så sandelig også. husk at overveje om i er op til at have 1 tæve i løbetid mindst 2 x om året, det sætter godt nok huset på den anden ende, når han hunden bliver "forelsket" og ikke må være sammen med tæven

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-01-04 22:39

Jeg har haft hunde det meste af mit "lange" liv, også 2 hunde ad gangen,men kun en gang en af hvert køn, og det gør jeg aldrig mere, vores hanhunden var fuldstændig vanvittig hver gang tæven var i løbetid (det kan løses med P-piller) men det er jeg imod.
Da vores hanhund ikke skulle bruges til avl, valgte vi at lade ham kastererer, han havde høj feber, spiste intet og hylede i døgndrift så vi var ved at blive vanvittige, og da naboerne også begyndte at klage over støjen, havde valget mellem at fjerne hans lyster, eller at lade ham aflive. Så mit råd er; tænk jer om!!
PS:De finder selv ud af hvem der skal være den dominerende hund, måske bliver der lidt balade i starten, men det bliver ikke slemt så længe det er 2 hvalpe.
Modersvilje

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 14-01-04 23:29

De fleste får MANGE STORE PROBLEMER med 2 hanner, som regel må den ene kastreres. Og det bliver måske også jeres løsning hvis I gerne vil have 2 hunde sammen. Det er svært at vælge en "mindre dominerende han" for man ved ikke hvordan de udvikler sig sammen.

I øvrigt mener jeg det mest fornuftige er at få nummer 2 nu, mens den første stadig er hvalp, således at de vokser op sammen. Og problemer får vi jo alle uanset om vi har 1 eller 10 hunde, og om det er hanner eller tæver. Men det problemer er jo til for at blive løst, det finder I ud af hen ad vejen. Det er dejligt at have flere hunde sammen, de bliver som regel meget knyttet til hinanden, og de styrer som oftest fint selv deres rangorden, bare vi mennesker ikke blander os for meget.

Held og lykke

Karin

Kommentar
Fra : monyi

Dato : 15-01-04 09:38

Jeg har to hanhunde, som der hun er 13 uger imellen. Det er godt nok små hunde. De kan slet ikke undværer hinanden.
Men den ene var ikke til at få renlig,så han måtte en tur til dyrlægen,min mand siger han nok skal lade værer med at tisse på reolen,vi er for gamle til at få flere børn,men der noget han godt vil beholde, så han letter ikke ben indenfor
To hunde på en gang er bare dejligt.

Kommentar
Fra : mayhem_dk

Dato : 15-01-04 11:15

Vi har fået at det er bedst at nummer 2 inde den vores er et halvt år.

Når nu jeg siger domnirene så overdriver jeg måke også lidt

Det kan også være at nummer to bliver et gadekryds.

Faren er ren Ambull med stam og modren halv Amstaff og halv Ambull

Kommentar
Fra : mayhem_dk

Dato : 15-01-04 11:52

Ups gik lidt for hurtigt sorry

Håber i forstår hvad det er jeg har skrevet

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-01-04 14:29

Hej, mayhem. Jeg kunne godt lide at vide, om du har haft hund før? Altså ikke puddelhunden i barndomshjemmet, men du selv?

For hvis det er din første hund, så synes jeg, at du skal vente med at anskaffe nummer 2 til du har set, hvilke problemer der kan være med en ung hanhund. Når din første er blevet rigtig voksen, så kan du bedre bedømme, om han kan finde sig i, at der kommer en hanhund mere i hjemmet. -Ud fra hvordan han er sammen med andre hanhunde. Det er jo nogle rimeligt dominante racer, du jonglerer med, og du kunne ret nemt rende ind i en række ubehagelige dyrlægeregninger, hvis ingen af de unge drenge vil give sig. Og til den tid kan du bedre se, om du gider at gå de samme trængsler igennem en gang til.

Jeg forstår godt, at der er mange, der falder for amstafferne. Jeg synes også, at de er enormt sjove og charmerende. Men de fleste af de staffer som jeg har mødt, har været under et år...........

Kommentar
Fra : mayhem_dk

Dato : 15-01-04 17:23

Jo jeg har haft hund før en bla. mellem en lab/Dobb

Og med hensyn til andre hunde går det fint.
Han vil da gerne lige prøve dem af
Det vil sige f.eks hvis en anden hund er igang med at tygge ben og den knurrer når han går der hen så prøver han lige et par gange til endtil han for et hak over tuden af den anden hund

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-01-04 18:36

Var det også en han, du havde før? og hvor gammel blev den? Var den dominant overfor andre hunde?

Du kan kun gætte om, hvordan din han vil være overfor andre hunde når han bliver voksen. Men det vil nok være en god ide at komme i gang med et hundeskolehold her til foråret, hvor han kan møde andre hanner, som er større og dominante. OG! Det er vigtigt, at du hele tiden viser ham, at du IKKE ønsker, at han skal slås.

Kommentar
Fra : mayhem_dk

Dato : 15-01-04 21:42

Ja det er også en han og han er 11 år
Da jeg skulle flytte i lejlighed kunne jeg ikke have den med så han fik lov til at bo hos mine forældrere.
Og nu da vi har fået købt hus synes jeg ikke det var passende tage ham tilbage efter 4 år men vi besøger ham da et par gange om ugen med vores lille hvalp.
Nej han var ikke det man ville kalde en dominant hund.

Lige til sidst det er kun 25% Amstaff der er i ham resten er Ambull.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-01-04 14:26

Fintnok.
Uanset hvor meget amstaff der er i ham du har nu, så vurderer du ham allerede til at være ret dominant 4 mdr. gammel.
Så hvis du skulle have en hund mere, hvad så med en labrador, evt. en blanding? En staffordshire vil nok være et risikabelt valg, uanset køn.

Der ville jo være mindst 4-5 mdrs forskel på de to hunde, så du ville nok ikke slippe for, at din nuværende hund blev endnu mere dominant. Jeg ville stadig synes, at det bedste ville være, at vente til din nuværende hund ((hvad hedder han dog??)) er blevet rigtig voksen, så du nu kan koncentrere dig om at "holde ham nede", --tag ham på hundeskole, jo før-jo bedre.

Accepteret svar
Fra : vildskud

Modtaget 50 point
Dato : 22-01-04 09:18

Hej
Jeg giver dabj fuldstændigt ret; to amstaffer sammen..... heller ikke hos mig.
Amstaff er ikke for sjov (selvom det er en blanding)... De er smukke, ja... Og kærlige overfor familien, ja... Men de er nogle bæster med andre hunde... Ikke som 4 mdr. gammel, men når de bliver kønsmodne. Du bør ikke lade din hund løbe løs når han bliver voksen, og du skal satse på at få dig en rigtig god forsikring...
Hvis du skal have en hund til, skal det enten være LIGENU eller når din hund er fyldt et år... Bliver din nuværende hund bare lidt ældre end han er nu, når I får en hvalp, vil det være alt for svært for hvalpen. Hvalpe og unghunde går bare ikke. Det bliver svært for både jer, hvalpen og unghunden.
Uanset hvornår I vælger en anden hvalp, skal det være en tæve. Især med den race I har nu. Jeg vil nu stærkt anbefale at I venter til han er blevet omkring et år. Men indtil da, skal I gøre meget ud af at socialisere ham på andre hunde. Alle slags hunde, racer, blandinger, forskellige størrelser, udseende, alle aldre og begge køn.
I har altså ikke en fredselskende labrador - I har en kamphund!
Lad ham ikke udvikle "barske lege". Hvalpe må gerne "drille" hinanden, men ikke "mobbe" hinanden. Stop ham, hvis han bliver for barsk - så han tidligt lærer hvordan man omgås andre hunde.
Med en kamphund er det vigtigt at I ikke leger ruske/trækkelege med ham. I risikerer at fremprovokere hans aggresivitet. I skal hellere lave en masse spor/felt - altså næsearbejde, som er det mest afstressende en hund kan foretge sig.
Kamphunde skal - trods deres selvstændige væsen - behandles med kærlighed og blød, blød træning. Begynder man at blive hård, fordi "han skal holdes nede", får I ballade - han svarer igen når han bliver ældre. Og han bider ikke for sjov - han har altså et kæbeparti der siger spar to! - eller også leder han sin frustration gå ud over andre hunde.
Der var så alt det trælse...
Jeg håber da, at I får en god hund og aldrig skal se ham bide en anden hund.
Jeg vil stærkt anbefale, at I begynder allerede nu til hundetræning på en træningsplads med blide metoder. Ikke alle med blide metoder, tager kamphunde ind på deres træningsplads, men måske er I heldige at finde en.
Jeg er selv professionel hundeinstruktør, udd. ved hundepsykolog, cand,psych. Lone Greva, og jeg tager ikke kamphunde ind på min træningsplads...
Jeg ønsker jer virkelig held og lykke med jeres lille guldklump, og hvis I nogensinde får problemer, vil jeg foreslå, at I henvender jer til Lone Greva www.hundepsykologen.dk
Vh. vildskud

Godkendelse af svar
Fra : mayhem_dk

Dato : 22-01-04 12:23

Tak for svaret vildskud.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-01-04 15:01

Helt enig med vildskud.
Og når jeg skriver, at I skal bruge tiden på at "holde ham nede" så mener jeg ikke specielt med råstyrke og fysisk vold, men mere, at han skal være klar over sin plads, og han skal vide, at lederen (dig) absolut ikke ønsker at han slås.
Jeg lærer min jagthund, at hjorte og ræve ikke interesserer os, så selvfølgelig kan du også lære din kamphund, at man ikke skal slås!

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 23-01-04 09:27

Dette sted tager de bullracer og lignende ind. Jeg har selv gået der med min ene tæve og vi har lært mere end vi kunne have drømt om.

http://www.kaeledyrskompagniet.dk

MVH Marie.