/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Akut hjælp til noget matematik
Fra : hrskitzo
Vist : 1138 gange
100 point
Dato : 14-01-04 21:39

Hej Experter

Jeg har lidt akut brug for noget hjælp til nogle matematik spørgsmål, som jeg ikke kan finde ud af.
Opgaverner er som følger:

Bestem centrum og radius for følgende cirkel:

- x^2+y^2=-1
- x^2+4x+12=6y-y^2
- 0,5x^2+0,5y^2-4x+6y= 6

Se DeltaPQR. Undersøg vha. afstandsformlen, om vinkel Q = 90 grader.
Punkter: P= (3,4), Q= (-2,1), R= (-1,-1)

Mvh.
/Hrskitzo

Kommentar
Fra : thomasfrank

Dato : 14-01-04 22:05
Kommentar
Fra : hrskitzo

Dato : 14-01-04 22:37

Du må gerne prøve at løse de opgaver da, jeg ikke helt forstår det der link.

Mvh
Hrskitzo

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 100 point
Dato : 17-01-04 19:56

Hej Hrskitzo

Du får først lige centrum og radius for cirklerne. Det med afstandsformlen kigger jeg lige på senere.

Jeg tror du har skrevet den første ligning forkert op. Der skal vist stå 1 på højre side, ikke -1. Det skal nemlig være lig med r^2, og det lader sig jo ikke gøre. Ret mig hvis det er forkert.

Den generelle cirkelligning: (x - a)^2 + (y - b)^2 = r^2 , hvor centrum ligger i punktet (a,b) - ikke i (-a,-b)!!!
For at finde centrum og radius i dine ligninger, kan de bringes på den generelle cirkelligning.

1) x^2 + y^2 = 1 omskrives til (x - 0)^2 + (y - 0)^2 = 1
Centrum er altså i punktet (0,0) og radius er lig med kvrod(1) altså 1.

2) x^2+4x+12=6y-y^2 er lidt vanskeligere. Der er parenteserne nemlig ganget ud.

Når en parentes ganges ud ser det generelt sådan ud:
(x - a)^2 = x^2 - xa - xa + a^2 = x^2 - 2xa + a^2

Vi kan nu regne ud, at din ligning har følgende parenteser:
(x + 2)^2 og (y - 3)^2

Ganges disse parenteser ud, får vi:
(x + 2)^2 = x^2 + 4x + 4
(y - 3)^2 = y^2 - 6y + 9

Der stod i den opgivede ligning +12. Da der fra udgangelsen af parenteserne kom + 13, må der være -1 tilbage.
De -1 flyttes over på højre side og bliver til +1.

Ligningen på generel form ser altså sådan ud:
(x + 2)^2 + (y - 3)^2 = 1
Centrum er altså i punktet (-2,3) og radius er lig med kvrod(1) altså 1.

3) 0,5x^2 + 0,5y^2 - 4x + 6y = 6 regnes med samme fremgangsmåde som 2). Det er dog nemmest først at gange igennem med 2, så ligningen kommer til at se sådan ud: x^2 + y^2 - 8x + 12y = 12

Ligningen på generel form kommer til at se sådan ud:
(x - 4)^2 + (y + 6)^2 = 64
Centrum er altså i punktet (4,-6) og radius er lig med kvrod(64) altså 8.

Venlig hilsen
Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 17-01-04 20:27

Hej igen

Jeg ved ikke hvordan afstandsformlen kan bruges til at kontrollere vinklen, men der kan bruges noget vektorregning i stedet for.

Hvis der defineres to vektorer QP og QR, kan man finde skalarproduktet (prikproduktet) imellem dem. Hvis skalarproduktet er lig med nul, er vinklen mellem vektorerne 90 grader.

QP = (3+2,4-1) = (5,3)
QR = (-1+2,-1-1) = (1,-2)

Skalarprodukt: QP prik QR = 5x1 + 3x(-2) = 5 - 6 = -1

Vinklen er altså IKKE 90 grader.

Venlig hilsen
Simon

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 13-02-04 19:57

Se så at give sion nogle point du Hrskitzo!!!!!!!!!!!!!!

Med meget lidt venlig hilsen til en snøbel!

Godkendelse af svar
Fra : hrskitzo

Dato : 04-03-04 19:32

Tak for svaret sion.