/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Rki
Fra : 888
Vist : 3653 gange
100 point
Dato : 14-01-04 18:56

Skal man have skrevet under på en tilladelse før folk må tjekke om man står i Rki??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-04 19:04

Hvis ikke du har skrevet under på noget har "folk" vel heller ikke dit navn og adresse, personnr. o.lign.
Jeg mener netop at du med din underskrift giver tilladelse til dette.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-01-04 19:05

Hvem vil tjekke om du står i RKI?
Hvis du står der, skal du ikke skrive under. Enhver som vil "give" kredit i forbindelse med køb af vare har ret til at undersøge om den pågældende er noteret i RKI.
mvh ans

Kommentar
Fra : 888

Dato : 14-01-04 19:06

Det er en lejekontrakt.....men der står ingen steder at man giver tilladelse til at blive tjekket....må de så??

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 14-01-04 19:06

nej det skal man ikke. banker og virksomheder kan frit tjekke om man står i ribers. div. finanseringsselvskaber som Bilka osv bruger og som tilbyder de her 60% her og nu lån kan også.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-04 19:09

Ydermere må de oplysninger som RKI abonenter får fra Riebers ikke bruges til noget som helst andet end at give dig afslag på kredit o. lign.

Kommentar
Fra : 888

Dato : 14-01-04 19:10

Det er en lejekontrakt på en lejlighed.............

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-04 19:11

Hvad er det dog for et boligselskab der tjekker RKI

Kommentar
Fra : 888

Dato : 14-01-04 19:13

Synes også det er ret underligt......er nu mest tilbøjelig til at tro det bare var en tom trussel....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-04 19:16

Jeg kan ikke forestille mig at et boligselskab eller en privat udlejer har et RKI abonnement (det er ikke billigt)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-04 19:18

Ydermere kan jeg forestille mig at et boligselskab skal have noget sådant vedtaget på en generalforsamling og dermed bør det stå i lejekontrakten

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-01-04 19:19

Har boligselskabet skrevet at de vil tjekke RKI.
Er det ikke i orden, at din bank står inde for det beløb, som der skal betales.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 14-01-04 19:20

kik hos http://www.rki.dk/ kik under privat eller erhverv der vil du finde deres regler.
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : 888

Dato : 14-01-04 19:20

Nej, det står ikke skrevet....har betalt indskud, så venter bare på en underskrift på lejekontrakten fra dem.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-04 19:25

Jeg syntes du skulle afvente kontrakten (eller afslaget) det kunne være en storm i et glas vand.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 14-01-04 19:34

Har man abonnement på RKI, kan man chekke alle, også naboen. Man chekker efter adresser, og selvfølgelig CPR numre. M.h.t. adresser, er det derfor man mange gange skal opgive adresser indenfor de sidste fem år, når man ønsker kredit.
Er man noteret i RKI, bliver man slettet automatisk efter fem år. Man kan ikke blive registreret i RKI, uden enten domsfuldsbyrdelse, eller efter den almindelige bestemmelse i retsplejeloven, nemlig tvangsfuldbyrdelse. Tvangsfuldbyrdelse gælder oftest automatisk, hvis man har misbrugt kredit kort eller andre betalingskort.
Man kan altid kontakte RKI, og få oplyst om man er registreret. Oplysningen er gratis. Hvis man mener, at man uberettiget er registreret, har man selvfølgelig klage adgang.
mvh
jms

Kommentar
Fra : 888

Dato : 14-01-04 19:36

MEN, må man tjekke uden deres samtykke???

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 110 point
Dato : 14-01-04 19:40

Man kan chekke alle, hvis vi har navn og adresse. Der behøves ingen samtykke.
mvh
jms

Godkendelse af svar
Fra : 888

Dato : 14-01-04 19:49

Tak for hjælpen alle sammen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-01-04 19:52

Du skriver uden deres samtykke!!!!!!!!!!!
Mener du ikke uden dit samtykke. Det har den/de lov til, hvis de abonnerer hos RKI.

Godt det er gratis at være på kandu

mvh ans

Kommentar
Fra : 888

Dato : 14-01-04 20:20

Havde bare hørt at man skal have skrevet under på at man må blive tjekket, men er jo så blevet klogere

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 14-01-04 20:51

Håber du får held med at leje din nye bolig.
Normalt abonnerer hverken private udlejere, eller boligselskaber på RKI, men de kan finde på, at forespørge deres pengeinstitut, og der få oplysninger.

mvh
jsm.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 14-01-04 22:16

Dette fandt jeg inde på www.familieadvokaten.dk

Citat
Må udlejer tjekke, om ansøger til lejlighed står i RKI?
Jeg er ved at søge en bolig, men der står i annoncen, at udlejer vil tjekke, om man står i rki. Er det lovligt.

Det er et anpartsselskab, som foretager udlejningen.

Svar:

Ja, det må være lovligt.

Det må stå enhver erhvervsdrivende - herunder en udlejer - frit at tjekke betalingsevnen hos en person, inden vedkommende indgår en gensidig bebyrdende aftale med den pågældende.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : 888

Dato : 15-01-04 07:17

Takker