/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
rensning af rav
Fra : Dullermaren
Vist : 12960 gange
100 point
Dato : 14-01-04 14:46

jeg har en rav halskæde der er blevet mat og kedelig, er der nogen der har en hurtig metode til at få liv i ravet igen ?
det er upoleret rav og kæden er ca 25 år gl.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-01-04 15:06

Du kan prøve at pudse den med en blød klud. Det kræver god tid og stor tålmodighed. Det bedste/nemmeste er at gå med den i en måneds tid, så bliver den flot blank igen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 14-01-04 16:09

Hej
jeg tror jeg har et svar til dig,
hvis du ikke vil polere den, kan det anbefales at gnide den med en klud med syrefriolie "symaskine olie"
Det skulle få liv i den igen, især når den er ubehandles kan rav godt tøre lidt ud, det er jo harepiks

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 16-01-04 10:08

Jeg hørte engang en gammel vestjyde sige at man ikke måtte pudse rav, eftersom det jo har sin egen charme og med alderen vil den blive mat..
Og skal der gøres noget ved den er det bedst at indlevere det hos en guldsmed og få dem til at rense den.. Eftersom man oftest selv kommer til at gøre et eller andet galt, uanset hvor godt man selv syntes at man passer på..

Det koster lidt at få den ordnet hos en guldsmed, men hellere give lidt og være sikker på at det bliver gjort rigtigt end at man selv ødelægger den..

AnniRKK

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 16-01-04 10:28

Hej AnniRKK

Det råd med olie er faktisk fra en guldsmed med rav, desuden er kæden jo ikke poleret i forvejen

2243 /claus

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 23-01-04 19:11

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 19:18

2243 -> Tænk lige på hvilken tråd/snor/kæde ravet er trukket på. Måske en bommuldstråd ikke har det godt med olie, hvad holdbarhed anbelanger. Så går der ikke lænege før skidtet knækker og man skal have hele kæden trukket om.

Næh.. Gå med den som jeg siger

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 01-02-04 00:21

ellers bare læg den i rå lindolie, det virker lige så godt, og er meget billigere...
mvh

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 05-02-04 20:13

hej
kan du ikke lukke spørgsmålet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 12:13

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>