/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
rensning af rav
Fra : Dullermaren
Vist : 1839 gange
100 point
Dato : 14-01-04 14:36

jeg har en rav halskæde der er blevet mat og kedelig, er der nogen der har en hurtig metode til at få liv i ravet igen ?
det er upoleret rav og kæden er ca 25 år gl.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 14-01-04 14:57
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-01-04 15:08

Som i det andet indlæg :

Citat
Du kan prøve at pudse den med en blød klud. Det kræver god tid og stor tålmodighed. Det bedste/nemmeste er at gå med den i en måneds tid, så bliver den flot blank igen.

Du kan forsigtigt vaske den med sulfovand, hvis den er meget fedtet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 10-03-04 08:10

Det ville efter moden overvejelse være usædvanligt venligt af dem ,hvis de ville have ulejlighed,(hvis det ikke kræver for megen anstrenglse) at lukke ovenstående spørgsmål så vores allesammens server ikke i det lange løb,bliver overbelastet

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 10-03-04 17:48

Hvad fanden bilder du dig ind.....
har uden held prøvet de ideer der er kommet
venter sgu stadig på rette svar
fis af hellig frans

Kommentar
Fra : jensoline

Dato : 10-03-04 20:52

Dullermaren ,din møgbonde-du har bare at tale pænt i et offenligt fora.Der er ikke nogen der er "Helligfrans"her,2 mdr til at rense et stk rav ,din åndsamøbe,må være nok

Kommentar
Fra : kethel

Dato : 16-03-04 13:48

Vask dit rav i sæbespånevand og skyl den godt med saltvand.
Hjælper det ikke skal den slibes op-.
kethel

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 12:14

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 08-01-06 04:21

jeg vedligeholder min stensamling,- inkl. rav, ved at lægge dem i mildt sæbespåne opløsning natten over, hvorefter jeg lader dem tørre på et håndklæde efter en let afskylning. hvis dette ikke hjælper, så tag kæden med til en guldsmed, de hjælper oftest gerne med råd og vejledning.