/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Digitalt foto til plakat
Fra : Franko
Vist : 616 gange
100 point
Dato : 14-01-04 14:35

Hej med jer,

Jeg leger lidt med ideen om at bearbejde et af min digitale fotos med nogle flotte effekter, og få dem blæst op i plakatstørrelse...kan man det? Jeg vil gerne have det trykt op i en 100 x 100 cm.
Det er et meget lille billede (1200 x 1200 i 72 dpi).
Hvad er mine muligheder for dette? Jeg vil selvfølgelig gerne undgå at det er totalt pixeleret!

Tak!

Kommentar
Fra : perpia

Dato : 14-01-04 14:45

tjaaa du vil have 1000 mm delt op i 1200 punkter, Man kan med held interpolere 3diametre, i nogle tilfælde.
Du skal ikke forvente at interpolering får noget frem som ikke er i originalmaterrialet.

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 14-01-04 16:45

Hej Franko

Normalt siger man at illustrationer, der skal trykkes, skal have en opløsning på omkring 300 dpi i den størrelse, det skal trykkes i (kan være forskellig afhængig af, hvilket papir, der skal trykkes på. Tommelfingerregel: 72 til internettet, 150 dpi til print og 300 dpi til tryk. Husk også at man trykker i cmyk og ikke rgb.

Kommentar
Fra : perpia

Dato : 14-01-04 17:10

300dpi er nær 12dots per millimeter, allsoo 1000mmx1000mmx12x12=139500279dots till dit billed, og så 256 farver(8bit), giver kun 133,03megabyte billedstørrelse.
For interpoleringen, vil det være rart at have en billeddybde der er STOR, selvom den ikke frembringer den del af et hår der stak imellem to originalpixels.
Prøv at snuppe et stykke af billedet som er 252 pixel bredt og skriv ud på et styk a4 til kant.
Og eller med 2x15mm margin på A4, et stykke billede som er 216 pixel bredt. Hai

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 14-01-04 17:33

Vi printer og trykker proff.
Til print bruger vi aldrig aldrig under 600dpi, idet vor digitale maskine printer i CMYK 600.
Tryk helst over 1200.
Helt ærlig, det bliver måske en lidt tynd plakat.
Men forøvrigt, digitale billeder, 3,2 megapixels, printet i A3 størrelse, ser faktisk meget godt ud. Få lavet et prøveprint, før du begiver dig ud i en dyr trykopgave.

mvh
jms

Kommentar
Fra : CeeCee

Dato : 21-01-04 22:46

Jeg tog et par billeder af sønnike på et 4 megapixel Canon G2 og plottede det ud på en professionel HP plotter (150 cm bred) og fik RET gode resultater. Klæbede det op på Kapafix plader, og vupti så kunne sønnike vågne op til en plakat hvor han selv var på - bare 2½ gange større end ham selv. Han var ret glad for den plakat

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-02-04 10:14

->Franko!

Kig i din historik

Kig i egne spørgsmål.

Vær en god kandu, og luk de spørgsmål hvor du har fået svar, ved at acceptere kommentar som svar. På forhånd tak!