/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Forskellen på andels- og aktielejlighed
Fra : MTR
Vist : 16486 gange
100 point
Dato : 13-01-04 22:39

Jeg er netop blevet tilbudt en aktielejlighed, men troede faktisk det var det samme som en andelslejlighed.
Er det det? Lovmæssigt mener jeg at de umiddelbart ligner hinanden meget ?
Nogle der kender ti fordele/ulemper ved at det er en aktielejl. frem for en andelslejl. ??

Mvh MTR

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-01-04 23:19

Definition på en aktielejlighed.

en beboelseslejlighed, hvor brugsretten til lejligheden er knyttet til en aktie i det boligaktieselskab, som ejer ejendommen. En række regler i lov om andelsboligforeninger, herunder maksimalpriserne, gælder også for disse lejligheder.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-01-04 23:22

Meget tyder på, at forskellen er minimal da de fleste love om andelsboliger også gælder her.

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 100 point
Dato : 14-01-04 09:07

Der "kan" være stor forskel. Jeg vil ikke dele dette op i ti for eller imod. Rent lovmæssigt, ligner disse to forskellige konstruktioner hinanden. Det du skal være meget opmærksom på, er vedtægterne. Vedtægterne kan være meget anderledes på en aktielejlighed, end an andelsbolig. Årsagen til aktielejligheder er, at man i 70erne ikke kunne udstykke større ejendomme på anden måde. Kreative personer opfandt så denne mulighed. Loven blev ændret, så lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber blev tilpasset til at omfatte aktielejligheder.
Her kan du læse lovbekendtgørelsen (retsinformation):
http://147.29.40.91/_MAINRF_B311816472/1222
du skal scrolle ned til dokument nr.: 19 og åbne dette.
Undersøg vedtægter omhyggelig. Undersøg boligaktieselskabets økonomi omhygggelig, og ikke mindst, i din situation ville jeg nok vælge at ofre et beløb til en advokat, som sammen med dig gennemgår dokumenterne.
Held og lykke, med din eventuelle nye bolig.
mvh
jms

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-01-04 09:31

>JMS sådan rent juridisk bør man vel også undersøge et andelsboligselskab ved en advokat der kan vel være fæller der man ej lige kan overskue.

Det søtste overskuelige problem man lige kan få øje på, er hvad markedsværdien af aktien er værd, den dag man ønsker at sælge den, hvorimod en indbetalt andel har lettere ved at beholde markedsværdien.

Hvis nu "sælgeren, eller aktieselskabet" går konkurs mister man vel sit indskud i form af af aktieværdien, og så er spørgsmålet om man "skal betale forfra" til en ny ejer.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-01-04 09:33

Ved nærmere eftertanke efter at have skrevet ovenstående, ville jeg nok selv være en smule betænkelig.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 14-01-04 09:59

<<ellebye
Ved konkurs, er det egentlig ligegyldig hvorvidt vi taler om en andelsboligforening, eller en aktieboligselskab. Man mister absolut sit indskud / beløb for andelsbevis / aktie. Der er mange eksempler i begyndelse af 1990 erne, hvos mindre andelsboligforeninger gik konkurs. Køberen af ejendommen, har så i givet fald en udlejningsejendom, og beboerne skal herefter betale leje. Lejen fastsættes oftest efter markedsværdien, under iagtagelse af BRL (boligreguleringsloven). Derfor er det vigtigste altid: vedtægter, økonomi og derefter hvordan foreninge bliver drevet.
I princippet deler man jo lidt økonomi med de andre beboere. Bebor man eks. en ejendom med tre lejligheder, og de to af beboerne bare stopper med at betale, hvad gør man så??? Ja det kan give problemer. Jo større og jo ældre forening, jo større sikkerhed.

mvh
jms
NB. Loven jeg henviser til, er kun gældende hvis den ideelle aktie er knyttet sammen med nrugsretten til en bestemt lejlighed.

Godkendelse af svar
Fra : MTR

Dato : 14-01-04 14:57

Tak for svaret jmsgruppen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 14-01-04 15:01

selv tak, var så lidt.
Held og lykke med din evt. nye bolig

mvh
jms

Kommentar
Fra : Ilhagman

Dato : 29-06-04 23:51

Jeg kan se i salgsmaterialet på dette link: http://www.backersvej13.dk/fordeleulemper.pdf
, at man frit kan prissætte aktien. Er dette korrekt, eller er der som ellebye skriver maksimalpriser?
Kan man konvertere en andelsforening om til en aktieforening og på den måde hæve andelens/aktiens værdi?

Vh
Hagman