/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Elise Petrine Pedersdt. - hvad blev hun ~
Fra : mim
Vist : 821 gange
500 point
Dato : 13-01-04 18:12

Hejsa

Prøver at efterlyse Elise igen, nu da jeg har lidt flere oplysninger
Jeg har en forsvunden tip oldemor, som jeg ikke kan finde, efter 1880, kan nogen hjælpe ?
Har ikke kunnet finde data omkring en evt. vielse eller data om hendes død.

Hendes data er følgende:
Elise (også nogle steder nævnt som Else) Petrine Pedersdatter
F. 13 juli 1834
Døbt 28 september i Kirken
Forældre: Indsidder og huusmand Peder Nielsen Østergaard og hustruen (Kilde: Astrup kirkebog – bog 80 – 1813-1841 , C 177 A9 ½ - side 26, år 1834 no. 5)

Konfirmerede:
Elise Petrine Pedersdatter af Kirkehøjhus
Konfirmeret 1. søndag efter Advendt (15 april) i Astrup kirke
Forældre: Hjulmand Peder Nielsen Østergaard
(Kilde: Astrup kirkebog, 1842-63 (bog 80), C 177 A10 5/10 – side 289 år 1849 nr. 9)

Så langt, så godt, men den kære Elise kommer ud at tjene i Terndrup hvor hun får et barn med sønnen på gården parret bliver ikke gift, og i 1862 rejser Elise fra gården, barnet bliver boende hos faderen på gården.

Jeg fandt hende så i afganslisten for Lyngby
AFGANGSLISTE
Else Petrine Pedersen
Afgang 1. November, alder 28
Haandtering: Tjenestepige
Hvorhen bortrejst: Doldrup ??? (Dollerup ?? )
(Kilde: Lyngby kirkebog, bog 77 , C171-16 4/6, side 137, år 1862, no. 7)
Elise findes ikke i tilgangslisten for Doldrup / Dollerup

Senere er hun fundet i to folketællinger
FT 1870 Solbjerg Sogn kort nr. 2402 side 320
1 Huus 1 familie
Christen Laursen, M, 79 år, Enkemand, ?, Huusfader, Avlsbruger
Christiane Elise Christensen, K, 18 år, ugift, Solbjerg sogn, Datter, Medhjælper
Nielsine Hansen, K, 17 år, ugift, Dronninglund, Slægtning (?), Medhjælper
Hans Pedersen, M, 21 år, ugift, Bælum (?), ? ?, Medhjælper
...................................................................................
1 familie
Elise Petrine Pedersen, K, 35 år, ugift, Astrup, logerende huusmoder, Sypige
Fritz Meyer Pedersen, M, under 1 år, ugift, Solbjerg sogn, søn
------
FT 1880 Korup, Solbjerg sogn hovedliste side 92
Korup By - Solbjerg sogn 11 Et Hus Familieantal 3
Elise Petrine Petersen, kv, 45 år, ugift, Astrup sogn, Indsidderske
Thomasine Marie Petersen, kv, 5 år, ugift, Nr. Kongerslev, hendes datter

Datteren Thomasine er født i Nr. Kongerslev i 1873, men bliver først døbt i november 1877 i Gudum, der findes ikke angivet nogle faddere til denne dåb, udlagt barnefader er Ungkarl Chr. Laursen, tjenende i Nr. Kongerslev

Har ikke kunnet finde skifter efter hendes forældre.

På forhånd tak
MVH
Bente

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 13-01-04 19:29

Hej Bente!
For at få det hele på det rene: Hvilke FT´er 1890 har du tjekket?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 13-01-04 19:35

Her du prøvet det lokal arkiv (som jeg tror må være Skørping)?
Lokalhistorisk Arkiv for Skørping Kommune

Kulturstationen

Sverriggaardvej 4

9520 Skørping

tlf:

e-mail: lha@skoerping.dk
å:
to 19-21 samt 1/10-31/3 ti 14-16

l:
Johan Rafaelsen

tlf:

o:
Skørping Kommune

s:

tlf. til:
leder el. arkiv

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : mim

Dato : 13-01-04 21:12

Hej jeannie
Jeg har endnu ikke fundet hende i FT 1890, jeg har set i Solbjerg, Lyngby og Astrup, jeg kender godt arkivet i Skørping. Tænker du på noget specielt som jeg skal kunne finde der ?

Hilsen Bente

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 13-01-04 21:49

Hej Bente!
Mange lokalarkiver har registreret deres arkivalier på EDB. Desværre er det ikke tilgængeligt udefra. Men du kan jo ringe og spørge om de har noget på Else/Elise Petrine Pedersen f. ,,,, i ....

Det kan jo være, at de har en skudsmålsbog, breve, fotos, eller lignende liggende.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-01-04 15:24

Du kan sende en efterlysning på
http://www.anetavlen.dk/discus/
og på Dis-Danmark og hvad med Sognetræf det er også en mulighed.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-01-04 15:25

her er adressen til sognetræf
http://www32.brinkster.com/sognetraef/
Senta

Kommentar
Fra : mim

Dato : 17-01-04 23:28

Hej Senta
Tak for dine tip. Jeg allerede lagt en efterlysning på sognetræf, for meget længe siden. Anetavlen kan jeg ikke få til at fungere, og jeg syntes også den er uoverskuelige, for mig i hvertfald.

MVH
Bente

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-01-04 00:44

Her rer brugervejledning til anetavlen , den er let at bruge ,bare følg vejledningen.

http://www.anetavlen.dk/discus/board-instructions.html
Held og lykke
Senta

Kommentar
Fra : jrnmeyer

Dato : 20-06-04 14:04

Hej Bente,
spor på vejen krydses,
Dit indlæg fandt jeg da jeg søgte på navnet Frits Meyer der er min farfar: Født 02.01.1860 Solbjerg.
Du har disse oplysninger:
1 familie
Elise Petrine Pedersen, K, 35 år, ugift, Astrup, logerende huusmoder, Sypige
Fritz Meyer Pedersen, M, under 1 år, ugift, Solbjerg sogn, søn
------
FT 1880 Korup, Solbjerg sogn hovedliste side 92
Korup By - Solbjerg sogn 11 Et Hus Familieantal 3
Elise Petrine Petersen, kv, 45 år, ugift, Astrup sogn, Indsidderske
Thomasine Marie Petersen, kv, 5 år, ugift, Nr. Kongerslev, hendes datter

Kan du hjælpe med flere oplysninger ?

Venlig hilsen
jrnmeyer

Kommentar
Fra : mim

Dato : 10-10-04 00:27

Hej jrnmeyer

Du må meget undskylde at jeg først svarer nu, men jeg har først set dit indlæg i dag, så du kan jo nok regne ud at jeg ikke har været her i meget lang tid.

Jeg tror ikke at din Fritz Meyer Pedersen, er den samme som er søn af Elise Petrine, det der måske "forvirrer" er måden som jeg har skrevet folketællingen på, for der hvor Fritz Meyer er nævnt er i FT 1870 og da er han 1 år, du skriver at "din" Fritz er født i 1860
Jeg har lavet en punktstreg under de to familier, for at understrege at der er to familier i den samme folketællingen, som ser sådan ud, når stregen er væk

FT 1870 Solbjerg Sogn kort nr. 2402 side 320
1 Huus 1 familie
Christen Laursen, M, 79 år, Enkemand, ?, Huusfader, Avlsbruger
Christiane Elise Christensen, K, 18 år, ugift, Solbjerg sogn, Datter, Medhjælper
Nielsine Hansen, K, 17 år, ugift, Dronninglund, Slægtning (?), Medhjælper
Hans Pedersen, M, 21 år, ugift, Bælum (?), ? ?, Medhjælper
1 familie
Elise Petrine Pedersen, K, 35 år, ugift, Astrup, logerende huusmoder, Sypige
Fritz Meyer Pedersen, M, under 1 år, ugift, Solbjerg sogn, søn

Derudover har jeg endnu ikke søgt på flere oplysninger om denne søn, da jeg har valgt at koncentrere mig om andre personer i min søgen, Elise Petrine må hvile lidt endnu, så desværre har jeg ikke nogle oplysninger om Fritz. Men jeg har en del om Elise, hvis det skulle vise sig at hun så alligevel er din oldemor
Fortsat god arbejdslyst
mvh
Bente Poulsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-10-04 09:05

Dt er vel ikke din ????
Senta
IGI Individual RecordFamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

Else Pedersen
Female Family

Event(s):
Birth: 04 JUL 1834 Alsted, Thisted, Denmark

Christening:
Death: 16 OCT 1893

Burial:

Parents:
Father: Peder Nielsson Ostergaard Family
Mother: Karen Anderson

Marriages:
Spouse: Simon Christiaan Jensen Family
Marriage: 12 NOV 1867 Todso, Thisted, Denmark

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-10-04 09:10

Fra FS. kan det være din ??
Senta

ELISE PETRINE PEDERSEN
Female

Event(s):
Birth:
Christening: 28 SEP 1834 Astrup, Aalborg, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: PEDER NIELSEN Family
Mother: ELSE MARIE JENSDR

Kommentar
Fra : mim

Dato : 10-10-04 16:41

Hej Senta
Ja, nummer to er "min" Elise Petrine
Hendes data er følgende:

F. 13 juli 1834 i Kjølhøjhuse, Astrup sogn, Hindested herred
Døbt 28 september i Kirken
Forældre: Indsidder og huusmand Peder Nielsen Østergaard og hustruen, har disse data fra kirkebogen og ligeså hendes konfirmation, men jeg mangler at finde hvornår og hvorhenne hun er død.
Den første du har fundet, gør mig noget nysgerrig, for der er jo noget navnesammenfald, så det vil jeg da bestemt også undersøge nærmere, tak for det.

mvh
Bente Poulsen

Kommentar
Fra : jrnmeyer

Dato : 10-10-04 18:37

Hej Bente Poulsen
Tak for dit svar, bedre sent en aldrig. Et par ihærdige aktører også på denne side, der også flittigt hjælper på http://www.dis-danmark.dk har hjulpet mig med relevante svar. Den Frits jeg søgte var fra Solbjerg, Tvillum herred, Ålborg amt og han finder som sin bror en kone på Lolland.