/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Til alka
Fra : Franksp
Vist : 324 gange
5 point
Dato : 13-01-04 18:10

Jeg har endnu ikke selv købt den omtalte skinne, jeg nævner i mit tip,

http://www.kandu.dk/dk/tip/6258

men på det billede der af den, er der det tredie hul til jordforbindelsen.

Jeg nævner bare dette fordi du kommer med en anden oplysning her:

http://www.kandu.dk/dk/tip/6267

mvh
Franksp

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 15 point
Dato : 13-01-04 18:14

Må indrømme, at det er en berømt skinne

Det ligesom "skinner" igennem

mvh
jms

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-01-04 19:15

Det er vigtigt, at alt computer-grej som er direkte forbundet til hinande også er forbundet (udlignet) til samme stel.
Sådan en skinne bør have det 3. hul (jord) men tilslutningen til lysnettet behøver ikke være med jord (helst ikke, da comp kan ødelægge dine vandrør hvis jordforbindelsen ikke er 100% ok)
Et trick som jeg bruger, er en lille rød lampe som slukker sammen med min comp og alt det andet som sidder på min strømskinne.
Klik - den røde er slukket = alt er slukket.
Emesen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-01-04 19:23

<<emesen
Nu bliver jeg rigtig nysgerrig?????????
Her i huset har vi jordforbindelse på alt isenkram, men hvor pokker er relationerne til vore vandrør
Forøvrigt er det pexrør.

mvh
jms

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-01-04 19:32

->emesen
Vandrør som jord??? så gammel er du vel ikke

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-01-04 19:35

<<dabj
Jeg er også lidt undrende.
Normalt har man sgu da et jordspyd

jms

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-01-04 20:05

Det er altså noget jeg har lært på L-aus kursus (rode med el kursus)
Og der fik jeg, at vide, at vandrørene kunne tære hvis computergrejet blev tilsluttet jord ved tilslutningsstikket. Men at computergrejet skulle forbindes indbyrdes.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-01-04 20:08

Et jordspyd som ikke har ordentlig "kontakt" til jorden vil søge jord et andet sted og da vandindstallationer er forbundet (fyr/vandvarmer/pumpe) til samme jord kan du få en tæring.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-01-04 20:12

<<emesen
Jeg forstår godt hvad du siger, men forstår ikke hvad du mener.
Hvor hulen er der forbindelse mellem jordledningen i elnettet, og vandrørerne, uanset om alle vandrør er af galvaniseret jern??? Måske en potential udligning? Altså jordforbindelse til vandrørerne.
Dette vil jeg undersøge nærmere.

mvh
jms
nb. sorry franksp bruger lige dit sprgs. til vandrørs dialog.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-01-04 20:25

Varmerør = "sortrør" ikke galvaniseret eller pvc med iltbariere
Brugsvandrør = gavaniseret eller pvc
Kobberrør bruges til begge dele, brugsvand dog kun i een retning efter gavaniseret rør
Manglende forbindelse ved jordspyddet kan resultere i "jord"-forbindelse gennem vandrør via eks. en cirkulationspumpe's jordtilslutning i eltavlen.
Emesen.
Og undskyld Franksp, her midt i dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 13-01-04 21:54

Til jmsgruppen og emesen

Det er bare OK. Det var jo egentlig ikke noget spørgsmål. Det var kun fordi alka rettede mit tips, ved at fortælle, at der ikke er jord på den "omtalte skinne" og fordu jeg har et billede af "skinnen" der viser, at der er 3 huller, ALTSÅ også mulighed for jord. Fortsæt I bare.

mvh
Frank

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 15-01-04 23:29

Tak for svaret jmsgruppen.
Du får de 5 point, fordi du er den første der skriver. Jeg kan ikke gi' point efter andet. Det var heller noget spørgsmål. Men jeg er tilhænger af at man lukker sine "spørgsmål" når de er "gået døde"

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 16-01-04 08:21

Jeg er tilhænger af det samme

mvh
jms
nb. kan ikke engang sige selv tak, for som du nævner er der intet sprgs. og intet svar.