/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fortrydelsesret ved postordre/afhentning
Fra : DocOne
Vist : 1118 gange
100 point
Dato : 13-01-04 14:02

Mit spørgsmål er følgende:

I butikken PClager i Århus står følgende på deres hjemmeside angående fortrydelsesret:
( http://www.pc-lager.dk/kundeservice.php )

"Har du bestilt og købt dine varer via internettet og har du fået dem tilsendt, så har du 14 dages returret. Hvis du inden for disse 14 dage har fortrudt dit køb, så har du mulighed for at få pengene tilbage. Ønsker du dette beder vi dig udfylde og vedlægge dette retur skema, når du sender varen retur. Husk at mærke pakken med RETUR. Se mere her.
Bemærk at hvis du har afhentet dine vores butik, så har du IKKE 14 dages returret, idet du har mulighed for at besigtige varen inden købet."

Er det korrekt at hvis man afhenter varen i butikken, så har man ikke 14 dages returret?
Varen er fundet på internettet, og derefter betalt med Dankort online.
Eneste forskel i forhold til "rigtig" postordre handel, er at jeg tager op i butikken og henter den når den er klar, i stedet for at få den sendt til mig.

Jeg synes ikke umiddelbart at jeg har mulighed for at "besigtige varen inden købet", idet jeg jo har betalt inden jeg nogensinde ser varen.

Hvis ikke jeg har 14 dages fortrydelsesret, har jeg så ret til at fortryde købet når jeg rent faktisk står med varen i hånden i butikken så?

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 13-01-04 14:05

Har også lige et andet spørgsmål:

På samme side står der:
( http://www.pc-lager.dk/salgs-lev-betingelser.php#Fortrydelsesret )

"VIGTIG: Returret kan bortfalde ved returnering af elektroniske komponenter, som sidder internt i PCen og har været taget i anvendelse, da de umiddelbart ikke kan sælges som ny igen, samt kræver teknisk assistance for at konstatere fuld funktionsdygtighed."

Det kan da heller ikke være rigtigt? Langt de fleste af de ting de sælger er jo netop til "internt brug i PC´en"). Det lyder da som en "gummi-paragraf", hvor man kan afvise fortrydelsesrety, blot med den begrundelse, at det kræver en tekniker til at konstater om varen er ubeskadiget ved tilbagelevering...

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 13-01-04 14:22

Hej DocOne.

Fortrydelsesretten gælder ved bl.a. fjernsalg. Fjernsalg defineres i Forbrugeraftaleloven § 10a som en

"aftale om køb af varer, om tjenesteydelser eller om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen
1)   indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at parterne mødes, og
2)   indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den erhvervsdrivende."

I karnovs note nr. 112 fremgår det, at parterne skal mødes ifm. aftaleindgåelsen eller markedsføringen, for at der ikke er tale om fjernsalg. Som jeg forstår din situation, har du købt og betalt varen over nettet, men ønsker at hente varen selv. Du har efter min mening stadig ret til at fortryde sådan et køb indtil 14 dage efter afhentning.

Spørgsmålet bliver lidt mere komplekst, hvis firmaet tilbyder, at du kan se og prøve varen inden du tager den med hjem, for så har de jo sådan set opfyldt formålet med fortrydelsesretten. Det må dog være givet, at du kan fortryde nede i butikken.

Jeg vender lige tilbage med det andet om lidt.

Mvh Jensen

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 13-01-04 14:35

Og så andet spørgsmål

Returretten ved handel på internettet, er kun betinget af en ubrugt vare i de tilfælde hvor det er åbenbart for forbrugeren, at brugen formindsker varens værdi (som eksempel nævner Karnov i note 99 til forbrugeraftaleloven afspilning af en plomberet gramofonplade). I andre tilfælde kan varen returneres, når bare brugen ikke har forringet salgsgenstanden væsentligt (Forbrugeraftaleloven § 12a, stk. 6, jf. 8, stk. 1). Det fremgår af samme note, at ibrugtagningen helt konkret skal have mindsket varens salgsværdi, og det er jo ikke tilfældet her. Firmaet vil nægte retturret udelukkende fordi de er nødt til at undersøge varen når den kommer retur (mon ikke man altid gør det????). Jeg mener helt bestemt ikke at den holder.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : Felix

Dato : 13-01-04 16:29

Jeg er enig med RyeJensen. I hver fald i udgangspunktet. I forarbejderne til lov om visse forbrugeraftaler står: "Ved »fjernsalg« forstås en aftale om varer eller tjenesteydelser, som indgås mellem en erhvervsdrivende og en forbruger som led i et »system« for fjernsalg, der er tilrettelagt af den erhvervsdrivende. Det er endvidere en forudsætning, at parterne til og med indgåelsen af den pågældende aftale udelukkende anvender fjernkommunikation, således at de ikke mødes fysisk. Ved fjernkommunikation forstås anvendelse af enhver teknik, der gør det muligt at indgå aftaler, uden at parterne mødes".
Så det med, at parterne ikke må mødes fysisk gælder kun til du har betalt varen (for der har du indgået en aftale). Derfor burde du kunne bruge fortrydelsesretten.
Ang. det med at fortryde et køb mens man stadig er i butikken, så er det ikke en ret man har som køber. Aftaler er bindende også for forbrugere. Men jeg vil da tro, at de fleste forretninger er til at tale med, - jeg har da selv fået lov til at få pengene tilbage en enkelt gang...

Så mit råd alt i alt: Vær stædig Og klag evt. til Forbrugerklagenævnet

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 13-01-04 23:24

Den aktuelle vare, det drejer sig om, er et grafikkort. Jeg ville da undre mig meget hvis jeg fik mulighed for at afprøve varen i butikken (okay, de kunne måske have en demo maskine stående med grafikkortet. Men det er en low-budget butik, så det tror jeg nu ikke de har).

Jeg har købt og betalt varen over nettet. Men gør det mon nogen forskel, hvis de f.eks. først hæver pengene fra min konto når jeg har afhentet varen - så har jeg jo i princippet ikke betalt for den på forhånd?

Mht. at fortryde købet i butikken, så mente jeg egentlig også bare, at det måtte være min ret at fortryde købet dér, fordi det ville være første gang jeg havde muligheden for at besigtige varen...

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 100 point
Dato : 14-01-04 07:56

Hej DocOne.

På baggrund af dine oplysninger mener jeg, at de ikke kan komme udenom fortrydelsesretten, da aftalen er indgået uden at i er mødtes. Hvorvidt der foreligger en aftale har ikke noget at gøre med betaling. Så det spiller ingen rolle, om de har hævet pengene. Faktisk må de (så vidt jeg ved) ikke trække pengene på dit kreditkortet før varen er afsendt/afhentet.

Jeg ser heller ikke noget problem i at du fortryder købet i butikken, men det er jo ikke sikkert at butikken vil acceptere at du fortryder. Hvis I ikke kan blive enige om hvad du har ret til, må du jo indbringe sagen for forbrugerklagenævnet.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : Felix

Dato : 14-01-04 08:47

Enig - igen - med RyeJensen i, at de ikke kan komme uden om fortrydelsesretten.
Og så vil jeg holde fast i at der er tale om en indgået aftale i det øjeblik din ordre er gået igennem hos forretningen; uanset, at pengene evt. først er trukket fra din konto senere.
Jeg har øjensynligt misforstået det med at fortryde i forretningen. Selvfølgelig kan du gøre din fortrydelsesret gældende in persona i forretningen!!
Desværre kan man ikke indbringe en sag for Forbrugerklagevævnet, hvis sagens genstand er under 500 kr., så jeg håber det var et rigtig dyrt grafikkort?

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 14-01-04 23:55

Ok, takker for svarene. Lukker nu - har vist fået det jeg kom for!

Godkendelse af svar
Fra : DocOne

Dato : 14-01-04 23:56

Tak for svaret RyeJensen.