/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Mure skorstens hul til
Fra : azilator
Vist : 5788 gange
340 point
Dato : 13-01-04 11:35

Jeg bor i en 3 etages ejendom i københavn. Vi har en brændeovn som vi gerne vil have fjernet.

Jeg fandt følgende herinde:

"Som gammel murer, kan jeg svare dig at når jeg kommer ud for den type opgaver, så murer jeg først isokernrøret op med en tynd leca blok og sørger for at den er tæt. Herefter er det så bare at murer ydermuren op igen."

Er der nogen der kan uddybe det lidt og måske komme med andre gode råd til hvordan det kan gøre?

Hullet er 12-13 i diameter. Da ovnen stadig står på sin plads kan jeg ikke sige noget om væggen/skorstenen.
Det skal lige sige at vi bor på 2 etage (af 3 mulige) og at der IKKE er andre der bruger skorstenen.

Jeg vil også lige høre om det er lovligt at lave sådan noget selv og om der er nogen der tør "give et skud i tågen" på hvad det ville koste at få lavet af en prof?

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 13-01-04 11:39

Om det er lovlig ved jeg ikke.. men jeg har murret vores til.. efter aftale med vores udlejer… og skorstensfjeren har været inde og kigge på det.
Men gav ingen kommentar.. og der er 1,5 år siden… så jeg er også spændt på om der er nogle der skiver at man ikke må gøre det…

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-01-04 11:40

Du må gerne lave det selv, men pas på, at der ikke stikker noget ind i skorstenen.
Nu tvivler jeg på, at der er isokern i en gammel skorsten i København, men hvis det er, skærer du en lacaplade til (du kan købe en på trælasten), og sørger for at den lukker tæt. Anvend blanding: 1 cement, 2 sand, 2 mørtel. Dette var hvis der er isokern rør. Dette kan du se når du fjerner røgrøret.
Derefter murer du bare et par murstensstykker i huller hvor røgrøret er. Dette gør du også, hvis der ikke er isokern.
Pris for en proff murer, tja i Jylland ville det nok koste ca. kr.: 500,00 excl. moms, så regn med lidt mere i København.
Er der yderligere, spørg bare.

mvh
jms

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-01-04 11:43

Lige en tilføjelse:
Hvis det er en lejebolig, skal du sørge for, at få accept af udlejer til at fjerne brændeovnen. Hvis det er din egen bolig, så sæt brændeovnen i den blå avis. Der er altid købere til brugte brændeovne.
Du skal også huske, at anmelde til skorstensfejeren, at "ildstedet" er fjernet.
God arbejdslyst.

mvh
jms

Kommentar
Fra : azilator

Dato : 13-01-04 12:31

Hej JMS

Det var sgu noget der (næsten) var til at forstå. Det lyder ikke til at være særlig svært. Men jeg har 2 spørgsmål.

isokern, hvad er det?

"Anvend blanding: 1 cement, 2 sand, 2 mørtel" Hvad med vand?

Ja du må undskylde de lidt dumme spørgsmål men jeg total nybegynder indefor dette område. Og det er sgu ærgeligt at lave noget om fordi man gjore det forkert første gang.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-01-04 12:41

Ok forklarer lige:

Isokern (er et firmanavn) I murersprog er det et rør, man indsætter i en gammel skorsten, når skorstenen er dårlig / revnet, i stedet for at bygge et nyt skorsten, Se:
http://www.isokern.dk/
(kik under nedsænkningsrør)

selvfølgelig vand, så det ligner lind havregrød...... Du kan også købe forskellige blandinger i sække, som kun skal tilsættes vand. Spørg på trælasten.
Er der yderligere, spørg bare.

mvh
jms

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 340 point
Dato : 13-01-04 14:27

Suplerer lige lidt mere:
Når du imurer mursten i hullet fra røgrøret, skal disse trækkes ca. 1 cm. tilbage fra pudset på væggen. Du skal måske bruge en fugeske, til at lukke den øverste fuge med. Når disse har sat sig, blander du cement 1, mørtel 10, plus vand. Dette smører du på murstenene i en jævn tykkelse, så det er glat med det gamle puds. Efter puds med et pudsebrædt.
Husk, at forvande gammel murværk omhyggelig, evt. med en pensel.

mvh
jms

Kommentar
Fra : azilator

Dato : 13-01-04 20:53

Så burde der ikke være mere at være i tvivl om. Jeg går i gang i morgen.

TAK FOR HJÆLPEN!!!!

Godkendelse af svar
Fra : azilator

Dato : 13-01-04 20:54

Tak for svaret jmsgruppen.

Jamen hurtigt svar og til at forstå. ALLE mine spørgsmål blev besvaret. Perfekt!!

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-01-04 21:05

Selv tak, var så lidt.
Held og lykke med arbejdet.

mvh
jms

Kommentar
Fra : azilator

Dato : 14-01-04 13:21

Hej igen

Der er vel ikke et godt forslag til hvordan man fjerner rust fra et trægulv.

Det drejer sig om der hvor den metalplade som brændeovnen stod på. Den har afgivet et rustligende lag på trægulvet som ellers er rigtig pænt.

Nogen ideer