/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Annullering af E-mails på Internet.
Fra : penelope
Vist : 1398 gange
100 point
Dato : 13-01-04 11:02

Er der en som kan forklare mig teknikken ved at annullere et afsendt mail? Kan det kun ske inden modtageren har læst det? Kan modtageren se hvad der står i den annullerede mail? Og er der en metode til at se om en mail er læst af modtageren?
Jeg har tidligere arbejdet i Intranet, hvor disse funktioner er mulige men er i tvivl om hvorvidt dele af teknikken kan bruges på Internettet.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-01-04 11:11

En afsendt mail, kan du ikke stoppe.
Hvis du vil vide om modtageren læser dine mail, skal du i indstillinger<mailindstillinger>registreringsindstillinger, afkrydse funktionen kvittering.
Jeg anvender Outlook, (ikke Outlook express), og kan guide dig, hvis du ikke kan finde stedet.

mvh
jms

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 13-01-04 11:52

Det med at kunne annullere en E-mail, kan kun lade sig gøre hvis man er på samme server. Det er serveren (f.eks. Microsoft Exchange) der ved hvem den er fra og hvem der skal have den. Da begge brugeres mails ligger på samme database, kan man lave en sletening som serveren så udfører. Det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre når e-mailen er sendt til et andet domæne, end det man selv er herre over.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 13-01-04 17:08

Tak for svarene, men jeg er ikke overbevist! Der hvor jeg var ansat og brugte mails via Intranet havde man et meget stort netværk, dels til et antal produktionsafdelinger forskellige steder i Danmark, dels til datterselskaber over hele verden. Og der var dermed også et antal servere placeret forskellige steder.
Men man kunne altså godt annullere afsendte mails, hvis de ikke var læst.
Anledningen til at jeg tager det op er, at jeg har modtaget en mail fra et firma, vedhæftet et tilbud på et Excell dokument. Det er der ikke noget mystisk i. Men ca. 1 time senere er der afsendt 3 mails med et par minutters mellemrum. De er placeret i min bakke med slettede mails og fremtræder som ulæste. Der er ændring i det vedhæftede i forhold til det først modtagne.
Jeg opfatter det som fejl fra afsenderen, som han har opdaget og slettet efter at de er afsendt. Jeg ville gætte på at systemet ved sletning "eftersender" en sletteinstruktion, som opdaterer den mail som man vil annullere?
Jeg bruger Outlook Expres fra en PC som er modem opkoblet.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-01-04 17:41

Intranet er et internt net, og mail her kan ændres / slettes, hvis systemet er opsat sådant.
Dette gælder absolut ikke internettet. Der er tale om to forskellige ting.

mvh
jms

Accepteret svar
Fra : wilsonweb

Modtaget 100 point
Dato : 14-01-04 08:43

Et lukket netværk (Intranet) har sit eget e-mailsystem, som godt via sin egen e-mailserver, kan vidresende og modtage e-mails fra Internettet. Derfor kan et Intranetværk godt slettet (annullere) e-mails som den selv er herre over. Du kan under ingen (INGEN) omstændighedder slette (annullere) en e-mail der f.eks. ligger på min e-mailserver (mail.wilsonweb.dk).
Jeg tror den afsender du modtager fra (som måske også bruger Outlook Express) er kommet til at sende de e-mails vedkommende har liggende i sin "Slettet post". Den kode der findes i e-mailen om at den hører til i "Slettet post" virker så også i din Outlook Express.

Godkendelse af svar
Fra : penelope

Dato : 14-01-04 09:09

Tak for svaret wilsonweb.
Det lyder som en plausibel forklaring.