/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Fra videokamera til DVD / CD
Fra : erling_l
Vist : 1057 gange
200 point
Dato : 13-01-04 09:12

Jeg er ejer af et JVC digital videokamera med firewire out. Jeg er samtidig ved at skifte min gamle PC ud med noget mere datakraft, så det skulle være til at arbejde med film. Jeg har Sonys DVP-NS 905 (DVD afspiller), der kan læse en hel del formater (se evt. nederst).

Jeg har hidtil overspillet mine filmoptagelser til en SVHS båndoptager, men vil nu gerne gå over til at optage dem på DVD / CD i stedet - men hvordan gør man egentlig ?

Hvilket format skal man køre i opløsning, for at få kvaliteten til at blive det samme, om man ser filmen direkte fra videokameraet eller fra DVD / CD ?

Hvilken filformat bør man gemme i for højeste kvalitet ?

Er det lige meget, om man vælger DVD eller CD skiver, hvad angår kvalitet ?

Jeg har leget lidt med moviemaker - dog uden at brænde filerne. Er der nogen, der kender bedre programmer ?

Er firewire nok, eller bør man købe en eller anden form for capture-kort ?

Kort sagt: Generel hjælp søges !!!

Mvh Erling

"Wiedergabe von CD-R/RW, MP3-CD und Super Video- & Video CD. DVD-Video, DVD+RW, Super Video-CD, Video-CD Wiedergabe DVD-R/RW (VR/Video Mode) CD-, CD-R/ RW, MP3-CD-Wiedergabe 12 bit / 108 MHz Video-D/A-Wandler MP3 Browser Smooth Scan/Slow-Funktion Digital Video Enhancer Reduktion der Blockbildung Audio: SACD-Multichannel 192 kHz / 24 bit Audio D/A-Wandler Integrierter Dolby Digital-/MPEG 2-Decoder 96 kHz / 24 bit Digitalausgang Digital Cinema Sound (DCS) TV Virtual Surround Sound "

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-01-04 09:23

Hej.

Hvor seriøs er og ønsker du at blive, og hvor meget ønsker du at ofre på hard- og software. Det er et udgangspunkt.

Seriøs mener jeg med, om du ønsker at redigere og klippe/klistre og selv lægge effekter ind.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : dk

Dato : 13-01-04 09:49

Hejsa

Skal det være proff. skal du istedet bruge specielle video redigerings maskiner
som f.eks som disse http://www.dansk-av-teknik.dk/ klik på produkter.

ellers vil pinnacle være et oplagt redigerings/overførings prgram
pinnacle studio 8 http://www.pinnaclesys.com/ProductPage_n.asp?Product_ID=577&Langue_ID=2

med pinnacle kan du brænde enten på DVD eller alm. cd.
der følger et "fireware" kort med pinnacle, til overførsel direkte fra/til kamera til pc.

De fleste nyere computere er født med fireware/USB.

Der findes også meget dyrere redigerings programmmer som f.eks Adobe Premier (ca. kr. 10.000)

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 210 point
Dato : 13-01-04 09:50

Hej Erling

1. DVD-formatet i europa er 720 * 576, på min egen DVD dog 720 * 540. Hvis du vil vide mere om formaterne, så kig her nederst.http://www.dvdrhelp.com/svcd. Bemærk i øvrigt at det ikke kun er opløsningen, men også frameraten/bitraten der afgør hvor godt resultatet bliver.

2. Ja CD eller DVD er lige godt som medie, men DVD formatet er 720 * 576 og SVCD formatet 480 * 576, men jeg har hørt om SVCD i formatet 768 * 576, så ingen regel uden undtagelse.

3. Der findes et utal af programmer. TMPGenc, skulle efter sigende være god og jeg har linket til manualer og software længere nede.

4. Firewire er udemærket og er næsten blevet standard inden for videoudstyr.

Her er en manual for, hvordan man laver SVCD http://www.dvdrhelp.com/guides.php?howtoselect=3;8
Og her er en Manual for hvordan man laver DVD: http://www.dvdrhelp.com/guides.php?howtoselect=3;6

Se i øvrigt denne side for masser af manualer værktøjer og gode råd: http://www.dvdrhelp.com/

Mvh srhansen

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 13-01-04 13:12

Omkring seriøs: Jeg tilstræber ikke "at gå på marked" - og jeg er næsten ligeglad med effekter. En smule klip og klistre er givetvis på sin plads til redigering - og hvis der findes noget overskueligt, hvor man måske oven i købet kan lave en DVD menu, vil det da være meget sejt.

Det er først og fremmest for at kunne gense "feriefilm" uden at skulle finde kamera og ledninger frem: Men jeg gider kun, hvis det holder samme kvalitet som kameraet (altså samme størrelse billede / samme opløsning)

Mvh Erling

Kommentar
Fra : dk

Dato : 13-01-04 13:24

oki

der vil pinnacle være oplagt
studio 8 ligger i prislejet 800 - 1000 kr.

fordelen ved du brænder det ned på DVD er at der kan være op til 4,7 GB i DVD format
på alm. cd ca. 700 MB i f.eks avi format

du kan også bruge "nero" til at brænde med enten til cd eller DVD
http://www.nero.com kan du hente en prøve version (30 dage)
du kan dog ikke bruge nero til at hente din(e) film fra kameraet eller fra din afspiller

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-01-04 13:42

Hvis du så ofrede nedenstående capturekort, pris ca. 89 euro, ja så har du for en meget rimelig pris et godt udstyr.

Mvh
Ellebye

Dazzle DVC 80
The Ultimate Video Connector for Camcorders
NEW !Now Includes Pinnacle Studio QuickStart™, the world‘s #1 movie making software.

Capture in digital
Simply hook your camcorder or your VCR to your PC with the DVC 80 cable and copy your movies onto your hard disk.

With the award winning Pinnacle Studio QuickStart™, assemble your storyMore Info

Product requirements
Minimum System Requirements
• 500 MHz or faster Intel® Pentium® or AMD® Athlon® processor
• 128 MB RAM (256 MB recommended)
• Windows® 98 Second Edition, ME, 2000 or XP
• DirectX 8 (or higher) compatible graphics and sound boards
• USB port
• Mouse / CD-ROM Drive
• 400 MB of disk space to install software
• Optional: CD or DVD burner for creating VCDs, S-VCDs or DVDs

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 13-01-04 13:57

Hej igen

Ja jeg vil så anbefale Pinnacle Studio DV til 995 kr. I pakken er også Pinnacle studio version 8, som dk nævner. Studio 8 er en fremragende software og det er ikke den skrabede version. Med i pakken får du en dansk manual, og programmet er yderst nemt, at arbejde med. Min kammerat benytter netop dette kort og den ældre studio 7 til at lave (selvoptagede) fiskefilm med fra vores fisketure og det virker fremragende. Du kan prøve at læse her: http://www.videoredigering.dk/Produkter/Studio_syst_/PC-DV_PC-DVplus/pc-dv_pc-dvplus.html
Prøv også at læse her om softwaren og om hvordan du med denne software kan brænde dine cd'er dvd'er og meget mere: http://www.videoredigering.dk/Produkter/Studio_syst_/Studio7/studio7.html

mvh srhansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-01-04 14:04

Og sådan kan vi jo overgå hinanden ikke >srhansen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 13-01-04 14:33

Hej ellebye

Det er ikke for at overgå. Jeg har selv benyttet Studio DC10+ i vel knapt 3 år nu og min kammerat som sagt Studio DV10. Jeg har benyttet programmer som adobe Premiere og produkter fra Ulead og min uforbeholdende mening er at Studio softwaren er klart den nemmeste, at arbejde med. Pinnacle produkterne har en høj stjerne også hvis man kigger på udenlandske forums og jeg mener virkeligt man får meget for pengene. Når pakken så indeholder den fulde software samt et udemærket kort til små 1000 kr, så mener jeg virkelig ikke der er grund til at skjule noget
Jeg mener da oprigtigt, at du endelig skal skrive hvis du kan finde et bedre produkt eller argumentere for dit forslag måske. Det gælder jo om at "ruste" erling bedst muligt og det ved jeg du er enig med mig i

mvh srhansen

Kommentar
Fra : dk

Dato : 13-01-04 14:40

>>srhansen 13-01-04 14:33
her er vi helt enige
pinnacle er suverænt...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-01-04 16:15

Og jeg har brugt DC500 og tidligere DC30 begge pinnacble produkter hvilket
Dazzle DVC 80 også er, så hvad angår produkterne er vi helt enige.
Ja faktisk er Dazzle DVC 80 et af de sidste nye pinnacle kort på stammen. Derfor.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-01-04 16:17

Fordelen netop ved det kort er at det primært understøtter digital video.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 13-01-04 16:50

Okay. Det var blot fordi det ikke var på importørens hjemmeside. Eller fordi jeg ikke kunne finde det der : http://www.videoredigering.dk. Hvis kortet er så nyt vil jeg bestemt ikke afvise at det måske ovenikøbet er bedre end DV10'eren. Iøvrigt er DV10 også et rent digitalt kort, så på det punkt har dazzle DVC 80 næppe en fordel.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-01-04 19:56

Nu ved jeg ikke hvor nyt DV10-eren er, men jeg kunne da godt forestille mig at man stadig videreudvikler hardware også hvad dette angår. Jeg ved også godt at afløseren for mit kort var DC1000 men man køber jo ikke et nyt hvis det man har fungere godt nok.

Jo, jeg skiftede ud fra DC30 til DC500+, det sidste kan iøvrigt stadig købes, men det var på grund af, at DC30 kun var analogt.

Men adobe premiere det er bare sagen.
Pu ha, man kunne blive ved.

mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : erling_l

Dato : 19-01-04 23:45

Tak for svaret srhansen.

Der var mange gode input, men Hansens var i alt fald det, der kom nærmest på det, jeg spurgte om.

I øvrigt fandt jeg en meget "nede-på-jorden-hvordan-laver-jeg-film" hjemmeside. Jeg brugte herefter 3 timer om at opdele og konvertere 40 minutters film - herefter fik jeg det brændt OK på en CD - for til sidst at konstatere, at den ikke kunne læses i DVD/CD afspilleren: ØV !

Men i morgen henter jeg mit nye legetøj med Intel 3.0 FSB800, 1 gb ram og en god 8 speed DVD brænder - så skal jeg den onden lyneme......... (tror jeg nok ).

Men sjovt skal det såmænd nok blive.

Indtil videre tak for hjælpen

Erling

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 20-07-05 20:48

Hvad fandt du så ud af Erling?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 20-07-05 21:00

Tja... meget vand i åen siden - Jeg bruger faktisk typisk billige programmer til at redigere fra kamera og firewire (movie maker og Roxio), mens jeg i mellemtiden har investeret i en egentlig DVD optager som afløser for videoen - og der snupper jeg så videofilmene fra...

Men DVD skiver er mere stabile på mit, og til den pris, som de har i dag, er det lige meget