/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Instalering af ny harddisk
Fra : pahus
Vist : 628 gange
100 point
Dato : 12-01-04 22:41

Jeg har købt en brugt pc uden HD, så derfor har jeg indkøbt en ny sergate HD på 20 GB som jeg har monteret.
Jumperen er sat på ( enable cable select ) det gjorde den gamle HD nemlig. Når jeg tænder computeren så sker
der følgende : PÅ skærmbilledet står navnet på computeren nemlig Hewlet Packard Brio, og nederst på skærmen
er der 2 muligheder : Press F2 to enter setup og Press Esc to enter boot center. Der sker ingenting når jeg trykker
på knapperne. Hvad gør jeg ? Windows 98-2 skal installeres, det havde den også før. Jeg håber nogen kan hjælpe
mig. PS. svar må gerne skrives ud i pap da jeg kun har minimal kendskab til dette.

Kommentar
Fra : bokke31

Dato : 12-01-04 22:42

har du smækket install cd èn i !!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-04 22:47

Din win 98se (2) kan nok ikke boote, så du skal bruge en startdiskette.
Du kan bruge en win95 eller win 98 startdiskette.
Har du en startdiskette.
Emesen.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 12-01-04 22:51

Som emesen skriver, skal du bruge en startdiskette.

Du kan downloade den her:

http://www.dewassoc.com/support/useful/boot_disks.htm

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : pahus

Dato : 12-01-04 22:53

Ja jeg har prøvet med windows startdiskette men der sker ingenting.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-04 22:56

Nu skal vi vide om din computer kan starte med en startdiskette.
Og så får du en forklaring på formatering osv.
Emesen.

Kommentar
Fra : bokke31

Dato : 12-01-04 22:58

sæt din jumper til master

Kommentar
Fra : pahus

Dato : 12-01-04 23:02

Jeg prøvede at downloade en ny startdiskette , men der sker stadig ingenting.
Jeg har også prøvet at flytte jumperen på master også uden resultat.

Kommentar
Fra : pahus

Dato : 12-01-04 23:02

Jeg prøvede at downloade en ny startdiskette , men der sker stadig ingenting.
Jeg har også prøvet at flytte jumperen på master også uden resultat.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-01-04 23:04

Umiddelbart vil jeg osse sætte harddisken til master! F2 burde vist være din bios! prøv at trykke F2 under opstart altså før fejlmeddelsen! Det lyder lidt som om din bios ikke kan kende harddiske over 8 Gb! Så du skal måske kigge efter en bios update, et et overlay program til Seagaten! Burde kunne downloades på seagates hjemmeside!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-01-04 23:05

mente eller et overlay program

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-04 23:13

OK så skal du lige i bios når du har tjekket kablerne.
På bundkortet er der stik til fladkabler. (3 styk)
Et til diskettedrev (det med krydset ledning på diskettedrev)
et lidt bredere som kan hedde primary ell. IDE 0 ell. IDE 1 til din HD
et lidt bredere som kan hedde secundary ell IDE 1 ell. IDE 2
Som brokke31 siger HD som master på primary
når du starter vælger du F2 og kommer ind i bios
jeg kender ikke HP comp men du skal finde et sted hvor din HD er omtalt med cyl heads stzone ldzone osv. og den skal du sætte til auto også ude til højre.
så skal du finde et sted hvor der står noget med bootskvens og den h-klikker du på og vælger A-C-(og Evt CDrom)
afslut og gem
nu skulle du kunne læse disketten og din HD
sig ja til store HD
Emesen.

Kommentar
Fra : pahus

Dato : 12-01-04 23:16

Nu skete der noget da jeg trykkede på F2 inden jeg startede op. På skærmen står der øverst Phoenix Bios 4,0
Realease 6,0 og meget mere , nederst på skærmen står der Entering SETUP. Hvad nu?
(PS jumperen har jeg ikke flyttet til Master )

Kommentar
Fra : bokke31

Dato : 12-01-04 23:18

.

Kommentar
Fra : bokke31

Dato : 12-01-04 23:18

.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-04 23:19

Gå ind og kig

Kommentar
Fra : pahus

Dato : 12-01-04 23:34

Det kan jeg ikke , der sker ingenting når jeg taster. Så jeg lader det være nok for idag. Tak for hjælpen så langt.
Vender måske tilbage i morgen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-04 23:35

ok

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 13-01-04 14:58

Nu er det noget tid siden jeg har bruge Win98, men jeg mener at du skal ind i bios og køre en autodetect. For jeg mener ikke at Win98 selv kan finde en ny harddisk.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-01-04 17:33

Der må stå noget mere end Entering setup? Men du siger osse den skriver Esc to enter Bootcenter. Det lyder lidt som om du kan vælge noget med boot der? Har du prøvet at trykke Esc før fejlmeddelsen kommer?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-01-04 17:55

Den lyder som en af mine gamle IBM'er. (PC 330 / 133 mhz)
ved ny ram/CD-rom/mus eller andet vil den ud i bios og konfirmere ændringer.
Og der bruger jeg enter tasten. Så hvis den spørger/markerer Entering setup kan det være at den accepterer enter tasten. Altså efter F2 tasten.
Kommer du ind i bios, så lad høre hvad den så skriver eller hvad der står.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : FrostEyes

Modtaget 100 point
Dato : 14-01-04 14:46

Det er ikke så slemt at sætte en ny harddisk i.
Hvad er det for en harddisk? Jeg går ud fra det er af typen IDE.

Du skal gennemgå følgende trin, inden du overhoved kan boote med en 9x.

Først læs EDB prisers guide grundig igennem.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22286&Installation=true

Sagt på kort form.

Først skil din computer ad, og monter harddisken. Det du her skal sikre dig, er at din boot harddisk sidder som primary master!! Der er nogen BIOS der kun vil boote når den sidder på dette sted. Jeg vil anbefale at du holder dig væk fra CS og vælger direkte Master og Slave på dit udstyr.
Nu ved jeg ikke hvor meget andet IDE udstyr du har, men jeg vil anbefale at en evt. brænder sidder på din secondary IDE kanel.

Når alt det ”fysiske” er i orden, så er det tid til at rode med selve BIOS.
Start din computer, og gå ind i BIOS. Hvordan du gør dette kan være lidt tricky med IBM og HP computere..
Men gå ind på deres hjemmeside, og hent en manual til din computer og BIOS.
Hvis du ikke kan finde en BIOS manual på HP’s hjemmeside, så er den på bundkort producentens hjemmeside.
Hvad er det for et bundkort.
Så ved hjælp af din manual skal du have den til at finde din harddisk på Primary Master.
Efter dette skal du sætte din boot sekvens sådan så den starter med et evt. A drev, CD-ROM og til sidst C drev.
Dette står forklaret i din manual.

Når den sag er klaret, så vil du typisk se en splash skærm når den starter op, fra endten HP eller IBM og så sker der ikke mere. Evt. en meddelelse om at den ikke kan finde et styresystem.

Hvis du kan boote fra en CD, skal du smide din 98SE cd i, og boote op, og vælge start computeren med CD-rom support!.

Så skal du partionerer harddisken med fdisk. Hvis du ikke har prøvet dette før, så skriv og du bliver hjulpet igennem dette også.

Når den er partioneret skal den formateres. Efter dette er der bare en enkelt ting at gøre, og det er at genstarte og køre installationen.

Det er den overordnede plan for dig.

Godkendelse af svar
Fra : pahus

Dato : 27-01-04 22:04

Tak for svaret FrostEyes.