/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Hvad kaldes en kastreret ged?
Fra : mariusn
Vist : 14997 gange
100 point
Dato : 12-01-04 21:11

Ja hva kaldes en kastreret ged/buk?

Accepteret svar
Fra : grausen

Modtaget 110 point
Dato : 12-01-04 21:36

hejsa
jeg har fundet følgende under denne adresse
http://www.dyrebrevkassen.dk/html/spoerg/frmsp.html?svgeded.html&2

Når man kastrerer en gedebuk eller en vædder ( et hanfår), kalder man dyret en bede.

m v h

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 12-01-04 21:59

Tak grausen.
Hadde også fundet den siden der, var bare litt usikker på om det stemte eller ikke. ¨
Er sikker på at en bede er Kastreret vædderlam, usikker heten var om en Kastreret ged ble kaldt det samme.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-04 22:04

Nu ved jeg det det sku da en Bedebuk **SS** Sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-04 22:27

får og beder omkring ham sprang (Ole på knolden)

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 12-01-04 22:43

Hej mariusn

Det er rigtigt som grausen skriver, en kastreret ged/buk, hedder en "BEDE"

mvh
Franksp

Godkendelse af svar
Fra : mariusn

Dato : 12-01-04 23:51

Tak for svaret grausen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-03-04 22:06

ja- ole sad på en knold og sang,får og beder omkring ham sprang.

kun en ting er sikkert, her var der ikke tale om kastrerede gedebukke!

kastrede væddere hedder beder, - hvis nu man køber en bede over internettet

hvordan ved man så om man køber en kastreret vædder eller kastreret gedebuk??

Kommentar
Fra : Dmol7

Dato : 28-01-10 14:42

En kastreret buk kaldes... "en kastreret buk" og IKKE en bede. Betegnelsen bede bruges udelukkende om kastrerede væddere, som beskrevet i "Mosaik", tidsskrift udgivet af Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole, se link til .pdf-fil:
http://www.life.ku.dk/Maalgruppe/medarbejdere/life_internt/dlu/~/media/migration%20folder/upload/info/dlu/arkiv/2001_2002_mosaik/mosaik%208%20-%207.%20februar%202002.pdf.ashx