/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan indentifisere jeg mit netværksko~
Fra : Jonn87
Vist : 690 gange
10 point
Dato : 12-01-04 20:02

Jeg har ikke driveren til mit netværkskort og den kan ikke installere driveren fra windows eller windows cd'en!
hvordan finder jeg så ud af hvad kortet hedder?
Det eneste der står på kortet er:
PCI Ethernet Adapter

Og der er jo mange netværkskort der hedder det!

Er der et program til at indentifisere sådan noget?

Eller hvad skal jeg gøre?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-04 20:13

Har du prøvet at lade windows lede på CD-rom ved opdatering.
eks. D:\win98
Hvis du har lagt en forkert driver ind>slet netkortet (enhedshåndtering)>luk og sluk windows>tag kortet ud>genstart>luk og sluk windows>sæt kortet ind igen>Start windows>lad den søge på CD-rom (kun CD-rom)>angiv stien som er D:\win98 (hvis dit CD-rom er D)
Når du har gjort dette er der så gul markering ud for netkort i enhedshåndtering???
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-04 20:15

luk og sluk windows = luk og sluk computer

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 12-01-04 20:20

Hvis du gør det rigtigt,i den rigtige rækkefølge som EMME siger,finder PCèn selv ny hardware når du genstarter,bare tag tiden til det,hvis du ikke er sikker på afinstallationen ,så hiv kortet ud og luk puteren,sæt kortet i og start igen,du skrev du havde fundet driver disken

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-04 20:21

Når jeg har siddet og rodet med en hardware uden driver har jeg altid brugt dette sted:
http://www.driverguide.com/indexddc.htm
Det er gratis at tilmelde sig og der er mulighed for download af et identificeringsværktøj og man kan søge på serienumre fra hardwaren så der er masser af muligheder, dog på engelsk.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-04 20:27

Win98 finder og indstallerer de fleste netkort. For det er vel et netkort og ikke et combi modem/netkort eller sådan noget. Bare en tanke.
Emesen.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 12-01-04 20:33

Gå i GOOGLE og skriv PCI ETHERNET DRIVER,hvis det er helt galt

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 12-01-04 20:34

når jeg bruger emesen's trick kigger den på cd'en i 0.1 sekund og så skriver den at den ikke fandt noget!
SPASSERCOMPUTER!!!!

Disketten var den forkerte "til min anden computer"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-04 20:44

Prøv lige linket fra BjarneD og hent det toolkit>free dowload>der er comp info så du kan se hvad du har på comp.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 12-01-04 21:16

Undskyld,men hvis kortet ikke er install ,kan TOOLKIT vel ikke finde det?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-04 21:20

Jo jo - det er jo bare driveren der ikke er indstalleret.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 12-01-04 21:41

Det kan jeg ikke bruge ... for jeg kan ikke overføre det til den anden computer!
Den laver nogle lorte self extract som ikke virker!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-04 22:03

Den fylder 3-4 mb og du kan da lægge den i en mappe og brænde den på CD
læg denne mappe ind i win98 på skrivebordet og pak den ud.
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-04 22:06

Hvad med at prøve at læse FCC nr på netkortet da det kan identificeres via drivers.com uden tools.
Prøv evt. at læse det der står på kortet så kan vi måske hjælpes ad.

Bjarne

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 12-01-04 23:04

Det lyder utroligt,,,,, sluk computeren-pil kortet ud--start computeren--sluk computeren--sæt kortet i--start komputeren--Win 98 finder og install driver på et alm 10/100 kort.Jeg tror det er fordi du er for hastig,PCén skal lige opdage der intet kort er i og derefter ved genstart med kortet i ,registrere der er ny hardware(kort)Har lige gjort det på datterens for at være sikker

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 10 point
Dato : 13-01-04 06:18

Dawnloade dette program, AIDA32 - Enterprise System Information smid det over
på en CD-r/rw(for stort til en diskette)indstaller det på den omtalte PC,gå ind under pc>opsummering>netværks adapter,der skulle du kunne se navnet på
dit kort,højre klik kopier eller skriv det ned,søg på nette med det fulde
navn,i mit tilfælde SiS 900 PCI Fast Ethernet Adapter,og jeg søger på f.eks.
SIS.com og finder http://download.sis.com/index_step1.php(det kunne jo være
du har et sis kort)hvem ved,smid driverne over på cd/diskette,tag dit kort ud af pc'en gå ind i windows sluk pc'en igen, sæt kortet i igen start,og indstaller kortet,nogle kort er det bedst at indstallere driverne først,før man sætter kortet i,du kan også se under Aida>netværk> pci/PnP netværk.
Eller smid navnet her ind,så kan vi hjælpe dig med at finde en driver.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 06:26

Og for eftertiden kan du finde links til produsenterne af al din hardware
i AIDA32,ved at holde din musse pil over den lyseblå tekst i pc>opsummering,skal have adgang til nettet,når du er kommet på nettet med den omtalte pc.
Manse9933

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-04 13:05

Manse9933>> Kan Aida læse kortet når der ikke er driver i da det jo som regel er der det smutter for de fleste systemoplysningsprogrammer?
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 15:48

BjarneD>jeg mener det bliver registreret i regedit med de standart drivere som er i selve styresystemet,så det skulle jeg mene,selv om det ikke virker
ud fra tanken om at styresystemet skulle gendkende al ny hardware,selv om
standart driverene kan køre kortet.
Manse9933

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 13-01-04 16:14

Har du kontrolleret om kortet ikke er brændt af??

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 16:17

ikke kan køre kortet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-01-04 16:52

Din anden comp har jo XP - så sæt lige kortet ind i den og se hvad det er for et. Det kan være XP kan kende kortet.
Der kunne også være en konflikt mellem PCI og ISA hvis kortet sidder i "fælles" slot.
Nogle ældre motherboard har fælles ISA/PCI adresser.
Kan XP comp kende og indstallere kortet så byt hvis begge kort er 10/100
Emsen.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 13-01-04 17:44

Så fik jeg downloadet AIDA32 og fandt ud af at mit kort hedder:
Realtek RTL8139 Fast Ethernet Adapter.

Jeg har fået kigget efter en driver på DriverGuide.com og der er tusind forskellige!! er der en der kan hjælpe mig med at finde den korrekte driver?!

Skal man sætte internettet op i windows 98 eller gør den det af sig selv som i xp?

Hvis nej vil i ikke lige fortælle mig hvad jeg skal gøre?!
jeg har Bredbånd og Switchbox

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 17:49

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloads.aspx

har et fra ovenstående selv, på nr 2 pc

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 17:54
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-04 17:55

Den første på listen når du vælger Network adaptor - Realtek er en RTL8139 Fast ethernet 10/100.
I Win 98 skal du sikre dig at du har TCP/IP protokol og så skal der være et Klientprogram, og så skal du sætte opkaldsforbindelsen til Ring aldrig til en forbindelse Internetindstillinger - Forbindelse (sådan hvad jeg lige kan huske i hovedet)

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 13-01-04 18:05

RTL8139(A/B/C/D/8130)/810X series (Software)
virker ikke til kortet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-01-04 18:05

Jeg går ud fra at din comp tilsluttes et eksisterende LAN (lokalt netværk)
måske kan du bruge dette som bruges på vores LAN:
Win 98 LAN-tilslutning
Du skal være Administrator
Læg din win 98 CD-rom i skuffen og hold skift-tasten nede når du lukker og hold skift-tasten nede
indtil CD-rom drevet ikke blinker mere.
Først internet-tilkobling
Etabler forbindelse til internettet
Marker >Jeg vil etablere min internet-forbindelse……..via lokalnetværk >næste
Marker > Jeg har forbindelse via et lokalnetværk > næste
Lad den være markeret i Automatisk registrering > næste
Vil du konfigurere en internet e-mail-konto nu > NEJ > næste (det kan du gøre senere)
Udfør
Nu fortæller den at der ikke er forbindelse > brug pilen for enden af adresselinien >
Marker http:://www.msn.dk
Nu vil den måske foreslå at du henter en flashplayer >ja > og så hentes den
Nu er din browser klar til alm. Brug.
Lan tilslutning:
h-klik på Internet Explorer > egenskaber > stå i fanen konfiguration > marker klientprogram til Microsoft-netværk > tilføj >
protokol >tilføj > Microsoft > rul ned i højre rude og marker NetBeui > OK > arbejder lidt…….
Klik på fil og udskrifsdeling >
V > hak af i andre bruger skal have adgang til mine filer og mine printere > OK
Stå i fanen identifikation > tjeck at du har samme arbejdsgruppenavn som dit netværk og giv din computer et navn som du evt. har fået af netværksadministratoren >
OK
Computeren arbejder
Den spørger om du vil genstarte > fjern win 98 CD-rom > tryk JA
Efter genstart skulle du kunne se din og de andre computere på netværket ved at klikke på >
Andre computere
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 18:11
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 18:12
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 18:13
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-04 18:17

Den driver du valgte er den forkerte.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 13-01-04 18:20

Der står kun hvordan man connecter via modem...

hvor finder jeg internet-tilkobling

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 18:21

har du prøvet at hente Windows 98 6.06 2003/09/05 og så skal du pakke den
ud i en mappe og henvise til denne med indstallation,s wizart

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 13-01-04 18:22

Vil du så ikke give mig et link DIREKTE til driveren?

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 13-01-04 18:23

har ikke flere brændbare cd'er så jeg ikke overføre nogen opdatering

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 18:23

ftp://152.104.125.40/cn/nic/rtl8139abcd8130810xseries/win98-8139(606).zip

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 18:25

brug en diskette den fylder ikke mere end 49kb

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 18:33

Denne er med auto indstallation,indstallere kun den driver der skal bruges til dit styresystem,men fylder over 2mb>
Auto installation program(support Win981st/Win98SE/WinME/Win2K/WinXP ,ver.606

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloads1-3.aspx?Keyword=Realtek+RTL8139+Fast+Ethernet+Adapter

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 13-01-04 18:34

driveren virker ikke til kortet

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 18:36

er du sikker på at kortet ikke er i stykker?prøv og teste det på en anden pc

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 13-01-04 18:51

Jeg havde windows xp installeret tidligere og der virkede det... og der installerede den kortet automatisk!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 18:53

jeg har lige tjekket netkortet på min nr 2 pc og det er nøjaktigt det samme kort som dit og da jeg opdatrede driveren (sidste år) til dette brugte jeg disse,til min xp pc> Auto installation program(supportWin981st/Win98SE/WinME/Win2K/WinXP ,ver.606
så driverene skulle også virke på dit kort,på din win 98 system.
Manse9933 indstaller først driverne og så kortet,genstart så pc'en efter
du har indstalleret kortet.
Manse9933

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-01-04 18:54

Byt kort

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 18:59

jeg stammer vist
vis man rør/piller ved kortets print plade og man ikke har sørget for at have afelektrifisere sig for statisk ellektresitet kan man saktens ødelægge kortet.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 19:01

du kan få et nyt for under 100kr

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 19:01
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-01-04 19:17

(med driver endda)

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 13-01-04 20:32

Ja, jeg tror jeg køber et nyt kort!

Godkendelse af svar
Fra : Jonn87

Dato : 13-01-04 20:49

du får pointene fordi jeg brugte dit fif til at indentifisere kortet...
og så hed Spørgsmålet også "Hvordan indentifisere jeg ..."