/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Rengøring af mursten
Fra : carlarne
Vist : 6091 gange
100 point
Dato : 12-01-04 18:41

Vi har en koge ø i vores køkken. Den er bygget op omkring kogeplader og komfur i gule mursten.
Murstenene er naturligvis præget af tidens tand: de er smudsige og har både større og mindre fedtpletter.
Jeg har efterhånden forsøgt rengøring med mange midler herunder brun sæbe og knofedt. Murstenene bliver bestemt også "renere", men resultatet er ikke tilfredsstillende.

Nogen forslag???

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-01-04 18:56

Klorin eller grundrens. Saltsyre tør jeg ikke nævne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-04 19:00

Jeg ville forsøge med sæbespåner i varmt vand og en stiv skurebørste.
Skånsomt og effektivt gør det selv råd,

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-01-04 19:25

ud fra mit kendskab til kemi, ville jeg tage et maskinvaskemiddel MED Enzymer lade det stå nogle timer skrubbe det af der nu kan. Komme en lidt kraftig SODA/sæbe opløsning på.lade det stå og reagere med fedtstoffet, skruppe, vaske efter med konc. opvaskemiddel et par gange, og til sidst med rent vand.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-01-04 19:25

Du kan også prøve med en "grød" af vand og pibeler.
Desværre kan siden ikke vises, men hvis du søger på www.google.dk mursten"fedtpletter"
er der nogle links.

mvh ans

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-01-04 19:26

hvorfor ikke få dem filtset, det ville da skabe lidt nyt i køkkenet.

mvh
per

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 12-01-04 20:18

Meget synlige fedtpletter kan gøres mindre synlige med flydende "klinke-rens", som kan købes i et byggemarked. Du skal ikke regne med at pletterne helt vil forsvinde, da mursten er stærkt sugende og pletterne sidder "dybt". Resultatet plejer at blive tilfredsstillende. Brug ikke klorin da det ikke er fedtopløsende.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-04 21:49

Hvad med at smører alle stenene med fedt så bliver det hele ensartet**SS**Sune

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-01-04 07:22

Fils det ikke, fedtet vil trænge igennem

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-01-04 18:23

Mursten er lavet af brændt ler, som alle ved, og derfor stærk sugende, uanset om vi taler om vand eller fedt. Kort og godt, du kan ikke gøre dem helt rene. Der vil altid være pletter tilbage. Du kan rengøre overfladen med tredobbelt salmiakspiritius bladet op i vand, og derefter vaske med rent vand. Derefter kan du vælge at male direkte, eller filtse og derefter male.
Jeg kan desværre ikke se anden løsning. Måske er du tilfreds efter vask med salmiakspiritus, som er absolut den bedste fedtfjerner, lad det komme an på en prøve. Husk godt udluftning under manøvren.

mvh
jms

Kommentar
Fra : hsl1305

Dato : 20-01-04 15:53

du kan prøve med et produkt der hedder alfix syr'a måske det hjælper

Kommentar
Fra : sortekat

Dato : 24-02-04 00:56

jeg ville ikke tøve med at bruge saltsyre hvis bare du har mættet væggen først med vand stenen bliver en kende mørkere men bliver ensartet mørk.derefter ville jeg påføre et produkt fra ewers som lukker stenen og gør den vand/fedt/rødvin afvisende fantastisk produkt beregnet til terkotta fliser lidt dyrt men pengene værd.miav

Kommentar
Fra : villis

Dato : 05-12-04 20:42

Prøv med en olierens fra LIP