/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gulvvarme
Fra : gulehus
Vist : 536 gange
40 point
Dato : 12-01-04 17:10

Hej

Jeg har skal have styr på vores gulvvarme, og derfor tænkte jeg om i kunne hjælpe med nogle fif.

Jeg har et anlæg der giver gulvvarme til samtlige rum, med hver sin ventil(10 stk.)

Vi har også nofet der hedder fremløb og returløb. Er der nogen der kan hjælpe mig med nogle gode rod til et sådan anlæg, så vi ikke skal gå og skrue på systemet hele tiden?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-01-04 17:30

du skal have sat thermostater i hvert værelse enten via radiobølger (nemmest) eller trække ledninger fra hvert rum, til dit fordelerrør som givetvis sidder nær fyret/varmeveksler, du kan lave det selv, men det er ert besværligt der skal ikke autoritation til at lave diverse på radiatoranlæg sålænge det ikke er varmeværkets vand der cirkulere i dine varmerør.

kik for eksempel under www.lavprisvvs.dk under gulvvarme

mvh
Per

Kommentar
Fra : gulehus

Dato : 12-01-04 17:35

Der er ikke noget fyr. Vi får vores varme direkte varmeværket.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-01-04 17:43

så har du givetvis en varmeveksler eller hvad, er der ikke et fordelerrør hvorfra der udgår rør til hver celle (værelse) ?

bor du i hus eller lejlighed

per

Kommentar
Fra : gulehus

Dato : 12-01-04 17:44

jo der er 10 rør, et til hver

I hus.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-01-04 17:47

De 10 ventiler må da styres af et eller andet, feks en termostat på væggen.
Har du suplerende radiatorer i alle rum.
Og er der en blandebeholder, som styres af en udeføler.
Er det sådan at du selv spæder vand på anlægget (indirekte varme), eller er det varmeværkets vand der løber rundt i dit anlæg.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-01-04 17:50

du skriver 10 rør er der ikke 10 fremløb og 10 retur ?

per

Kommentar
Fra : gulehus

Dato : 12-01-04 17:52

Der er også 10 forskellige termostater ude i de skab hvor det hele er samlet.
Ingen suplerende radiatorer
Det er varmeværket vand der løber rundt.

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-01-04 17:56

så er det jo ganske simpelt, der skal som jeg før omtalte monteres rumfølere med fjernbetjeninger, der sættes små ventiler der er drevet af følerne på fordelerrøret og derved skulle du kunne sætte temperaturen individuelt i hvert (celle) rum

per

Kommentar
Fra : gulehus

Dato : 12-01-04 17:59

Og som du skriver er dette ikke noget man selv kan gøre når det er varmeværkets vand.

Så må jeg jo have fat i en der er autoriseret. men det burde jo være nemt når man ved hvad man vil ha'

Er der nogen gylden regel for temperaturen for fremløb og returløb ved et sådan anlæg?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-01-04 18:04

det er jo den du selv bestemmer men som hovedregl på anlæg 65-70 grader hvis der sitter thermostater på dit fordelerrør må du gudt selv skifte du må blot ikke åbne direkte til vandet i anlægget, det gør du ikke ved at montere eldrevne ventiler på fordelerrøret.
per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-01-04 18:05

gudt = godt

per

Kommentar
Fra : gulehus

Dato : 12-01-04 18:10

Er det graderne på fremløb du mener? hvad med graderne på returløb er der nogen hovedregel for det.

Accepteret svar
Fra : bibsamie

Modtaget 50 point
Dato : 12-01-04 18:13

da du er tilsluttet kommunens varmeanlæg har du modtaget en vejledning fra dem med oplysning om hvilken temp. de gerne ser du sender tilbage til dem, det er denne diff. du betaler forbrug efter (afkøling)

per

Godkendelse af svar
Fra : gulehus

Dato : 12-01-04 18:24

Tak for svaret bibsamie.