/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
kan jeg afslå denne order!?
Fra : sizematters
Vist : 519 gange
25 point
Dato : 12-01-04 16:49

hej! Når en tøjsælger kommer (Vinter 2003) og fremviser hans varer, og man laver en bestilling via en "ordrerseddel" (sommer levering 2004) og han skriver ordren ned selv, (dog glemmer han at skrive priser ned, kun antal har han husket og ingen total)... Jeg regner så med at få en orderbekræftelse, men får den ikke... Jeg skriver dog under på hans "orderseddel" som jo er mangelfuld ang. pris/totalpris... SPØRGSMÅLET ER SÅ! kan jeg afslå den order!? Sælgeren vil oven i købet give mig en "bøde" på 25% af salgsprisen for hans tab ved ikke at kunne sælge mig den sommer levering...

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-01-04 16:54

i dette noget spegede tilfælde vil jeg råde dig at gå til advokatvagten, det er gratis for det første møde, der arrengeres normalt af kommunen hvor du bor spørg der.

normalt hænger man på den hvis man modtager en ordrebekræftelse, og ikk eragere på denne anbefalet.

per

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-01-04 16:55

Du har jo sådan set skrevet under på en blancocheck.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-01-04 16:55

eragere = reagere
arrengeres = arrangeres

mvh
Per

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-04 17:02

Du kunne også prøve:
http://www.familieadvokaten.dk/
En af dem besvarer ofte spørgsmål her på Kandu
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 12-01-04 17:03

Hej
Den underskrevne "ordrebekræftelse" må nok anses for at være en aftale, og du er derfor bundet af den.

Der er dog ikke tale om en blanchocheck fordi der ikke er angivet nogen pris. For så vidt angår ikke-forbrugerkøb fremgår det af købeloven § 5, at du skal betale hvad der forlanges så længe det ikke er urimeligt. I forbrugerkøb skal du efter § 72 kun betale en rimelig pris.

Mvh Jensen

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-01-04 17:22

bjarned

mener du at dit svar er et skud fra hoften?? eller er det nøje gennemtænkt svar, ja jeg spørger bare

mvh
per

Kommentar
Fra : labuni

Dato : 12-01-04 17:31

Hej
Du skriver "Når en tøjsælger kommer (Vinter 2003) og fremviser hans varer", betyder det at demonstrationen og handlen er foregået hjemme hos dig. I så fald mener jeg at det er samme regel som ved postordrer, hvor der ALTID er returret.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 12-01-04 17:35

>bibsamie

Det er vist rigtigt nok, at der har vist sig een Jørgen U Grønborg her på Kandu
Citat
Fra : themis Dato : 02-01-04 23:04

Det kunne jo være at der ikke er tale om en bedrager og at politiet derfor ikke vil gøre noget

I så fald kan det da sagtens tænkes, at sælgeren kan opfylde en dom til betaling

Jeg er ganske rigtigt jurist med over 25 års erfaring som praktiserende advokat og med besvarelse af over 120.000 brevkassespørgsmål på Familieadvokatens brevkasse.

Med venlig hilsen

Jørgen U Grønborg

Frida...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-04 17:36

per>> ???

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-01-04 17:39

Frida

hvad mener du, det kan jeg simpelthen ikke forstå.

per

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 12-01-04 17:41

Tror såmænd bare at Per stiller sig tvivlende overfor det faktum, at der bevæger sig en veluddannet jurist fra Familieadvokaten rundt her på Kandu

Frida...

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-01-04 17:46

Frida

hvordan kan du komme på den tanke, jeg mener ikke at jeg har givet udtryk for dette, blot har jeg set på Bjarned's profil deraf fremkom mit spørgsmål, på ingen måde for at genere nogen

mvh
Per

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-04 17:56

Ja så må man jo formode. at du er en af dem jeg hentydede til da du åbenbart føler dig truffet.

og nej jeg mener ikke at det var et skud fra hoften idet juridiske spørgsmål ofte har noget med at gøre, at man føler sig forurettet og da adv. Jørgen U. Grønborg der kalder sig themis her på stedet åbenbart godt gider, at hjælpe andre for ingenting så var det jo nok nemmere at spørge der end at bevæge sig til Advokatvagten hvilket for øvrigt var et yderst velkvalificeret råd.
Jeg ved godt at teksten i min profil kan virke provokerende, men det skyldes nok at jeg er provokeret af, at nogle, som skrevet, skyder fra hoften med yderst letkøbte svar. For mig er det her ikke en konkurrence, men snarere et glimrende sted at hjælpe andre, der har behov for hjælp (pyt med dem der ikke gider at lede selv).

Og for at sætte det helt på plads så ved jeg ikke af at min bemærkning kunne ramme dig.
Så skulle det vist være på plads.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 12-01-04 17:56

*LOL* Jamen så glemmer vi bare det. Jeg undskylder at jeg misforstod - men ingen kan jo se, at du lige tjekkede Bjarned's profil, hvilket jeg da selv lige har gjort nu

Frida.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-01-04 17:59

jeg er her blot, ikke for at genere nogen som helst.

mvh
Per

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 12-01-04 18:00

Og tjekker du min profil, vil du opdage,
at jeg har en tendens til at læse mellem linierne

Frida...

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-01-04 18:01

er tjekket frida.

per

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-01-04 18:03

sizematters

Havde du en prisaftale med sælgeren?
Hvordan kan du dog skrive under på en ordrebekræftelse, når der ingen pris er skrevet på?
Hvorfor vil du alligevel ikke have varen leveret?

mvh ans

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-04 18:10

Til spørgeren:
Måske må jeg lige indskyde, at rent juridisk er en mundlig aftale lige så bindende som en skriftlig, men problemet kan ligge i at bevise hvad der rent faktisk er aftalt når det ikke er nedskrevet.
Hvis sælgeren efterfølgende har krævet en højere pris end I aftalte forstår man vægringen mod at opfylde aftalen, men som andre har skrevet så har sælgeren foreløbig den bedste dokumentation for aftalens indgåelse.
Få det vurderet af jurister så du kan få ro i sjælen.
Held og lykke
Bjarne

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 25 point
Dato : 12-01-04 19:15

Det jeg som ingeniør har lært i erhvervsjura, er at ordren bindende. Omvendt har du heller ikke skrevet under på en blankocheck.
Du bør i allerhøjeste grad kontakte en advokat for både at deponere en skønsværdi af tøjet, og dernæst for at få afklaret om der skal syn og skøn på værdien af ordren.

Ikke for at bore i ovenstående, men det er nok ikke en "familieadvokat" du skal have fat i. Og jeg stiller mig også tvivlende overfor om advokatvagten tager sig af sådanne sager.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-04 19:29

ellebye>> Jeg tror, at både den anden svarer og jeg er enige om, at både Advokatvagten og Familieadvokaten er gode løsninger til det opklarende omkring ret og pligt idet ingen af dem næppe vil føre en sag. Om de respektive advokater så efterfølgende vil og kan påtage sig sagen kan vi jo ikke vide.
Dette er næppe et indviklet juridisk problem, men der er meget få oplysninger til stede og så må man jo svare på dette grundlag.

Godkendelse af svar
Fra : sizematters

Dato : 23-03-04 13:31

Tak for svaret ellebye.