/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hjælp mig med harddiskformattering, plea~
Fra : CamillaD
Vist : 417 gange
150 point
Dato : 12-01-04 16:07

Hej alle på kandu!

På forhånd vil jeg lige sige: Jeg er ingen nybegynder indenfor computer, men har aldrig selv formatteret harddisks og installeret styresystemer osv. Så jeg er rigtig dum til det med harddiskformattering. Jeg bruger min computer i hverdagen og har aldrig haft så mange problemer som jeg har med min 2 år gamle computer:

Jeg har haft mange problemer med min computer (programmer lukker, den staller osv.), og jeg har muligvis fået en virus for længe siden, som jeg ikke er sluppet af med.
Derfor har jeg valgt at jeg vil formattere harddisken - slette ALT hvad der ligger, og jeg har foretaget backup af mine vigtige dokumenter mv.

Jeg har Windows XP Home Edition (forinstalleret på computeren, da jeg købte den) og en "recovery" CD-rom, som jeg har installeret, men nu ligger der bare to styresystemer på min computer, og den mulige virus er der selvfølgelig endnu. Nu vil jeg altså gerne videre med at formattere harddisken (der er kun en masterharddisk).

Med hjælp fra en god kollega har jeg oprettet bootdisks til brug for at formattere harddisken og geninstallere styresystemet, men i DOS-mode kender computeren ikke kommandoen FORMAT C: Hmmmmmmmmmm........

Hvad gør jeg så?

Svar på mit spørgsmål og få de 100 points.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen CamillaD

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-01-04 16:11

Hvis du putter din XP CD rom i cd drevet, og genstarter PCén, og vælger geninstaller, formaterer XP din harddisk. Bare følg anvisningerne på skærmen.

mvh
jms

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-01-04 16:13

Nej ikke geninstaller. Du skal bare følge anvisningerne på skærmen. Formateringskommandoen ligger på din CD rom. Ingen grund til at anvende Dos kommandoer

mvh
jms

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 12-01-04 16:14

hej
du kan også prøve denne side
http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htmmvh

ps har ikke selv prøvet den

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 12-01-04 16:15

Her er et par adr.- som du burde kigge på, der er bl.a mange gode guids til noget af det som søger.
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm
http://www.wintip.dk/guides/fdisk/fdisk5.htm
MVH
Niss

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 12-01-04 16:15

Hej jmsgruppen.

Tak!

Det lyder umiddelbart helt rigtigt i mine ører, men det er jo det, jeg allerede har forsøgt - med det resulltat, at der nu ligger to styresystemer på computeren, for den formatterede ikke.

Med venlig hilsen CamillaD

PS. Til alle:

Jeg må lige tilføje at jeg kører NTFS-system

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-01-04 16:16

Sørg for at din BIOS er sat op så den booter på dit A: drev.

Stik din boot disk ind, tænd din computer.
Nu skulle den gerne boot på A: drevet og komme op med følgende skærm:

A:\>
Så er det bar at skrive:

Format c:

Hvis det ikke virker er det fordi at du ikke har filen Fromat.com på in boot disk.
Det smarteste og det allernemmeste du kan gøre er at skaffe en "orginal" CD med XP, så du kan boote fra, da den både formaterer og installerer uden de store problemer.

For der er stadigvæk "lang" vej fra at du har formateret din harddisk til du har installeret et styresystem.
Har du en driver til dit CDrom drev på din bootdisk ???? Ellers kan du jo ikke læse dit CDrom drev ude fra dos. samt andre små sjove ting, der skal være styr på hvis du vil installere uden en "orginal" eller kopi af orginal XP.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-01-04 16:19

Ok lad os gøre det meget proff. Hent dette program, så er din pc 100% ren:
http://www.killdisk.com/
Så garanterer jeg for, at din harddisk er helt renset

mvh
jms

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 12-01-04 16:19

Hej 1133 og niss45.

Tak for links'ne - jeg kigger lige lidt på dem.

Med venlig hilsen CamillaD

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-04 16:25

Hvis du har en recovery CD-rom, må du ikke slette hele din HD.
Hvis du har en alm. XPhome CD-rom kan du godt slette og formatere din HD.
Når du sætter din recovery CD-rom ind og starter din computer - hvilke mulighedder får du så - hvad skriver den???
Emesen.

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 12-01-04 16:27

Hej thulin.

Da jeg forsøgte at formattere i DOS, kendte computeren ikke FORMAT C-kommandoen. Bootdisk'ne har jeg hentet fra bootdisk.com. Jeg har også lavet en MS DOS startdiskette ved hjælp af windows.
Jeg HAR en original CD-rom med Windows XP (recovery-CD rom), hvilket jeg også har forsøgt, men den formatterede IKKE harddisken, men lagde blot en ny Windows XP oveni, så computeren beder mig vælge mellem to identiske navne (WINDOWS XP HOME EDITION), hver gang computeren startes.

Jeg forstår det ikke...

Med venlig hilsen CamillaD

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-04 16:53

Der er flere måder at lave indstallation på.
Prøv at se her:
http://www.hcma.dk/ >tips & tricks>Indstallering /repair.........
Der står en god forklaring/metode. Læs den igennem/print ud.
Emesen.
Men stadig ..........hvis det er en recovery CD, må du ikke slette din HD - men hvis det er en complet alm. XP CD kan du godt slette din HD.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 12-01-04 17:52

Hejsa
Du må ikke formatere med en bootdisk hvis det er en recovery cd incl XP
du vil installere !!!!!!!!!!!!!!!!!
hvis der fulgte en boot diskette med computeren, skal du bruge denne
hvis ikke skal du boot op fra din recovery cd.
du bliver på et tidspunkt spurgt om du vil slette alt på computeren og dette skal
du svare ja (yes) til.
din recovery cd danner så de partitioner som du skal bruge

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 18-01-04 14:03

Jeg kan se på det hele, at jeres svar fører i retning af, at min recovery-disc (SOM ER EN RECOVERY-DISC - så fik vi det på plads) skulle kunne løse problemet, men at jeg har gjort det forkert.

Prøver igen og vender tilbage.....

Med venlig hilsen og tusind tak for jeres gode idéer og indlæg!!!!
CamillaD

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 18-01-04 14:06

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 18-01-04 16:49

Så er jeg tilbage.... fordi nu er jeg i tvivl!

Min mission er lige nu at få min computer til at slette de to tidligere installerede styresystemer (2 x Windows XP Home Edition), og jeg tror på jeres forslag om, at det er bedst at gøre det fra min originale recovery-CD rom, eftersom jeg ikke har en original "fra bunden" installations-CD rom med XP Home.

JEG GJORDE DERFOR FØLGENDE LIGE FOR 10 MINUTTER SIDEN:
Da jeg satte min BIOS op til at starte fra CD-rom drevet, satte min originale Recovery CD rom i drevet og genstartede computeren skete der følgende:
1. Der stod: "Tryk på en tast for at starte fra CD-rom"
2. Jeg trykkede på SPACE tasten.
3. En installationsside lidt a'la DOS-format åbnedes.
4. I bunden af skærmen stod: "Tryk F6 for at installere tredjeparts-et-eller andet"... nåede ikke at skrive hele ordet ned. (Jeg trykkede IKKE F6)
5. Der kom et vindue frem med en liste, hvor der øverst stod noget i retning af: "Installation af Windows XP Home Edition - tryk PIL OP/PIL NED for at vælge placering". På listen var EN mulighed som hed præcis: "C: Partition1 (Harddisk) [NTFS] 57239MB (35139MB ledig)" Jeg fik på samme side mulighederne: "Tryk ENTER for at installere WIndows XP på den markerede enhed. Tryk 0 for at oprette en partition i det ledige område. Tryk L for at slette den markerede partition."
6. Jeg trykkede L for at slette mine oprindelige styresystemer, som jeg går udfra er dem der fylder de 57239MB lige nu.
7. Følgende advarselsside kom frem: (skrevet direkte af fra siden)
"Den partition, du har prøvet at slette, er en systempartition. Systempartitionen indeholder muligvis diagnosticerings- eller hardwarekonfigurationsprogrammer, programmer til at starte operativsystemer, f. eks. Windows XP, eller andre programmer fra producenten.
Det anbefales, at du kun sletter en systempartition, hvis du er sikker på, den ikke indeholder ovennævnte programmer, eller hvis du er villig til at miste programmerne. Hvis du sletter systempartitionen, kan det forhindre computeren i at starte fra harddisken, indtil installationen af Windows XP er fuldført.
Tryk ENTER for at slette partitionen
Tryk ESC for at vende tilbage"

OG DET ER HER, JEG GÅR I STÅ!!!

I har ret i, at hvis det er dette der skal gøres, har jeg gjort det forkert før, idet jeg aldrig har trykket L i det pågældende vindue før.

Er det meningen, jeg skal fortsætte sletningen af den eneste partition på min computer? Er I sikre på, at informationerne på advarselssiden ikke er noget, jeg skal tage mig af?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen CamillaD

PS. Jeg vil være meget taknemmelig for et endegyldigt svar og har derfor forøget mit spørgsmål med 50 points.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 150 point
Dato : 18-01-04 17:18

Den normale måde at installere XP har du lige beskrevet.
Og da du får muligheden for at slette, ville jeg gøre det. (L)
Bagefter skal du vælge det frie område til at indstallere.
XP vil selv formatere og muligvis give dig valget mellem NTFS og FAT32 (en smagssag)
Meeeeeeeeen jeg har aldrig prøvet med en recovery CD.
Emesen.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-01-04 17:38

Ja, det er korrekt du skal slette den parttion, herved slettes al information og ALLE programmer
altså alt slettes på din computer (eller det drev du har valgt c:\)
XP opretter så selv en ny parttion, eller du kan selv definere hvor stor den skal være, dette
skal du dog undlade da du kører fra en recovery cd. Din recovery cd opretter de(n) partitioner
som der skal bruges.

Så JA til "al information skal slettes."

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 18-01-04 17:54

Okay, emesen og dk......

Jeg prøver og vender (måske) tilbage..... (alt efter om min computer kommer til at virke igen.....)

:0D

Med venlig hilsen CamillaD

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 18-01-04 17:55

Hmmmmmmm......

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 18-01-04 19:30

Hej igen!!!!

Jeg har NETOP færdiggjort min nye installering af Windows XP netop som I sagde jeg skulle gøre!

Jeg prøver lige tingene af og vender tilbage!!!!!

Indtil nu ser det brandgodt ud!!!!!!

Med venlig hilsen CamillaD

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-01-04 19:35

Så kan vi sove roligt.

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 18-01-04 21:35

Hej emesen og dk.

Nu har jeg været lidt rundt i min computer og det ser ud til, at alt virker PERFEKT!

Skønt.... er I klar over at jeg har ventet på dette øjeblik i ca. 1 år ???!!!

Selv min netbank virker ... har ikke virket i over en måned!

Skøøøøøøøøøøøønt!!

Tusind tak!!!

Men nu har jeg et andet problem....

I var jo faktisk to, som gav det rigtige endegyldige svar, som jeg ledte efter..... Så nu står jeg i et dilemma om, hvem der skal have points'ne. Jeg ville gerne give jer 150 points hver, men det kan man vidst ikke, vel?

Nå, men jeg overvejer, og jeg skal i hvert fald nok snart dele nogle points ud....

Sleep well !!!!

Og uanset points, så TUSIND TUSIND TAK!!!

Med venlig hilsen

CamillaD

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-01-04 22:05

et stort Tillykke herfra.......Det er glædeligt du har fået det til

vedr. point
her kan du gøre 2 ting
1. vælg een af de kommentaer her som du mener skal have point...
2. vælg een af de kommentaer her som du mener skal have point
opret et nyt spørgsmål med et angivet point (f.eks 150)
du skriver bare tak for hjælpen til den ene af os og henviser til dette sprgs. (http://www.kandu.dk/dk/spg/30071)
når een af os skriveren komm. godkender du bare den.....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-01-04 22:54

Jeg var lidt nervøs på dine vejne - det er jeg ikke mere.
Du har haft problemer nok, så point-problemet skal du ikke tænke på mere.
Jeg afstår fra point.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : CamillaD

Dato : 19-01-04 00:46

Så slap du alligevel ikke for points, emesen.
Tak for svaret!

Jeg er MEGET glad for hjælpen!

Med venlig hilsen CamillaD

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 19-01-04 00:54

Hej dk.

Jeg er også MEGET glad for dit svar, så jeg har åbnet et nyt spørgsmål med en hovedpræmie på 25 points.....

NEJ, just kidding!!!

Du kan bare "svare" på følgende spørgsmål:

http://www.kandu.dk/dk/spg/30665

og få hovedpræmien uden bøvl på........ 150 points !

som en tak for hjælpen!

Med venlig hilsen CamillaD

PS. Og nu vil jeg roligt gå i seng

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-04 21:31

Ok selv tak - men jeg tror glæden (for point) også er på vores side.
Emesen. !