/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
sterilisation - skærm ?
Fra : smoelfemor
Vist : 1655 gange
100 point
Dato : 12-01-04 15:47

I torsdags fik jeg mine små misser neutraliseret og øremærket. Hankatten var hurtigt overpå igen, faktisk allerede samme aften. For hunkatten tog det lidt længere tid. Hun blev hos dyrlægen udstyret med en skærm, så hun ikke skulle slikke/ bide syningen op, men hvorlænge skal hun egentlig beholde skærmen på - Til hun skal have taget trådene d. 19 ??..

Jeg har prøvet at tage den lidt af hende hverdag, så hun kan få sig soigneret og fordi jeg kan se hun er ked af at have den på. Jeg er lidt bekymret for om hun psykisk kan tage skade af at gå med den? eller er det fjollet?. Det skal sige at hun normalt er en meget selvstændig dame der kun yderst sjældent har lyst til at snakke/ kæle, men efter skærmen opsøger hun os hele tiden, små piver og hænger med hovedet. Både hendes bror og vores store kat er efter hende når hun har skærmen på og hun har jo ingen muligheder for at forsvare sig selv. Ligesom hun heller ikke kan rense sig efter hun har besørget.

Desværre er det et helvede når vi tager skærmen af hende. Hun kan bare ikke lade være med at slikke/ bide, og gemmer sig gerne de mest svært tilgenlige steder hvor vi ikke kan nå hende.

Jeg er splittet. Syntes skærmen er synd, men at det ville være llige så synd hvis hun fik bide trådene over. Hvad har i gjort?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-04 16:59

Det er helt klart at du skal kontakte den dyrlæge der har udført operationen idet han er den bedste til at råde dig i denne situation.

Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : 25

Dato : 12-01-04 17:24

Min sidste huskat havde fjernet alle stingene undtaget 1 stk. så hun fik en meget bred stribe, dengang brugte de ikke krave på hende, det vil jeg i hvert fald anbefale, det kan godt være det kun er nødvendigt i 4 dage, men spørg din dyrlæge.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-01-04 20:02

Vi var i samme situation med vores små. Vi gjorde det, at vi tog skærmen af hende, når vi var sammen med hende. Og da jeg er pensionist p.g.a. ryggen, var det faktisk kun om natten, hun havde skærmen på, og så når jeg gjorde rent eller var i byen og handle. Men som regel var det kun en af os, der var ude at handle, så hun ikke behøvede den skærm. Hun afskyede den. Lige så snart hun fik den på, sad hun og stirrede ned i jorden som et psykotisk barn stirre på et eller andet. Men hvis hun blev ved med at slikke og bide i syningen, var der ikke andet for end at give hende den på igen. Men hun ramlede ind i alt, hvis hun prøvede at bevæge sig med den på. Men vores hus er nu også meget lille, så tingene står tæt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 12-01-04 20:35

Vores kat fik kejsersnit for 4-5 år siden. Hun fik ikke skærm på, og klarede det fint. Men hun var jo også nødt til at kunne passe sine killinger.

Jeannie

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-04 22:01

Da mine katte blev steriliseret havde de ikke skærme på og det gik da ganske godt det er da helt ok at de renser såret og fjerner trådene i naturen ville et tilsvarende snit læge uden indblanding af de der dyr der kalder sig mennesker *SS* Sune

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-01-04 22:07

Hej Sune.
I naturen ville katten dø af infektion hvis den havde sådan et sår. Problemet med en sterilisering er, at tarmene kan falde ud, hvis katten river trådene af for hurtigt efter sterilisationen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : smoelfemor

Dato : 12-01-04 23:32

Jernlady - hvorlang tid gik der inden din fik taget trådene?. Vi forsøger også at lade hende gå uden skærm men vi holder øje ned hende. Problemet er bare at gemmer sig under skabet og ligger derinde hvor vi ikke kan nå hende og slikker

Kommentar
Fra : nh1

Dato : 13-01-04 09:44

Hej Smoelfemor.

Jeg fik min Tuller sterilisert i december og gik med samme tanke om at det er forfærdeligt for katte at skulle have den på i en ugestid.

Derfor spurte jeg dyrelægen om der ikke var en anden løsning og det var der.
Hun fik en slags strækbind på hvor de havde klippet huller til benene og halen. Indenunder var der så lagt lidt forbinding over såret.

Det fungerede fint, hun kunne spise, drikke, gå i kattebakken og vaske sig bagefter uden nogle problemer.

Prøv at høre din dyrelæge om ikke din kat kan få det samme eller noget i stil.
Det er efter min mening og hvad jeg kunne se på Tuller 1.000 gange bedre end en skærm.

Hilsen NH

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 100 point
Dato : 13-01-04 18:14

Smoelfemor, der gik 12 dage - eller faktisk gik der 13, for hun skulle have haft fjernet dem en søndag, hvis det var efter de 12 dage. Det gør ikke så meget, hvis hun kun slikker, når det ikke er så meget igen. Problemet er, at de som regel bider og hiver i trådene. Vores Mia havde slet ikke skærm, da hun blev steriliseret, men hun slikkede kun. Ganske vist blev hun helt hudløs på kanterne, men værre blev det heller ikke. Men "den lille" bed i dem så snart hun fik chancen, hvis man ikke var efter hende.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 09-02-04 22:14

Hej!
Skermen bør beholdes på til trådene skal fjærnes, som regel efter 10 dage. Dette for at forhindre at katten slikker/bider i trådene, og dermed forlænger helingstiden på såret, og i værste fald kan såret åpne sid. Men man kan lade katten slippe for skermen i perioder, så længe den er under opsyn hele tiden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-04 22:18

>>mariusn>Så er stingene nok fjernet nu

Godkendelse af svar
Fra : smoelfemor

Dato : 16-03-04 17:47

Tak for svaret Jernladyen.

Beklager meget at der er gået så lang tid inden jeg fik spørgsmålet lukket, men vi er flyttet og har været uden internet forbindelse indtil nu.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-03-04 22:28

Hej smoelfemor.
Det er helt i orden med mig.
Håber, det var til at overkomme med flytningen - og at misserne ikke har noget imod det.
Hilsen Jette