/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
IP adresser
Fra : maya123
Vist : 672 gange
100 point
Dato : 22-03-02 12:09

Hejsa
Hvis man har en fuldstændig IP adresse, er der så et sted
man kan finde ud , hvor den vedkommende puter står, bare området
eller landsdelen og er det lovligt???
God weekend fra maya123

Accepteret svar
Fra : Harlekin

Modtaget 110 point
Dato : 22-03-02 12:17

Det kan man sagtens finde ud af.

med en simpel kommando som

ping -a ipadresse

kan du se hvor (hvilket domæne) ip-adressen hører til, og derefter kan du slå domænets ejer op på en af de talrige hjemmesider hvor det kan gøres. For eksempel http://speednames.com

Det er fuldt ud lovligt. Du kan sammenligne det med at slå ejeren af et telefonnummer op i telefonbogen.

Kommentar
Fra : lars2408

Dato : 22-03-02 12:28

maya123

dk-hostmaster har registrering over IP-adresser, her kan du søge oplysninger om IP-adresser,
der er også links til udenlandske registre.

http://www.dk-hostmaster.dk

MVH Lars

Kommentar
Fra : soulmand

Dato : 23-03-02 06:07

Hej - fik lyst til at tilføje flg.:
Harlekin
>Det kan man sagtens finde ud af.
>ping -a ipadresse
>(+ opslag i domæne registre)
>Du kan sammenligne det med at slå ejeren af et telefonnummer op i telefonbogen.

Ja, men du kommer jo ikke tæt på som i tlf.bog, da ip adr. og domænenavne jo ikke altid eller sjældent hænger sammen - medmindre ip adr. refererer til en server stående på den fysiske adresse, hvor også domænet er registreret - er det ikke sjældent forekommende, set i relation til alle ip & dom. ? - jeg tror det er. correct me if i'm wrong.

Maya123
>hvor den vedkommende puter står, bare området eller landsdelen ...?

Som jeg læser dit spørgsmål kan det tolkes på 2 måder:
a. er det en bruger "puter" som besøger din hp som du eftersøger, eller
b. er det en hp som du besøger (privat eller firma) ?

- i begge tilfælde render du tit ind i diverse teleudbydere & hoteller, og det er vel ikke så interessant!
- men hvis det kun er a. du mener, så tillad mig lige at henvise til min egen hp , hvor jeg benytter mig af en "Geo-button", til tilnærmelsesvis at lokalisere besøgene http://www.hr.nielsen.dk - jeg har gjort loggen public "View Report"

ps: jeg modtager meget gerne kommentarer på hvor præcist besøg lokaliseres geografisk (angiv opkoblingstype).
mvh Flemming

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 23-03-02 06:43

Hejsa Flemming
Ja, det er netop, "hvem" der besøger min hjemmeside, eller ca. feks en fra Brønshøj
eller Sønderjylland, det er rart at vide...
Hvad er en Geo-button ??
Tak for din udbygning af svaret og hav en god lørdag....
VH maya123
ps, jeg prøvede Harlekins forslag igår, men fik kun at vide hvilken en forbindelse, det
pågældende ipnummer kom fra

Kommentar
Fra : soulmand

Dato : 23-03-02 07:13

Haya Maya
en geobutton er en kode som du kan indsætte på sin hp, så:
- besøgende blir hilst velkommen og forhåbentlig nogenlunde stedbestemt
- du kan se en report over dine besøg som f.eks:
City Visitors
Århus 4
Grenaa 2
Kobenhavn 79
Aalborg 6
Esbjerg 1
Greve 2
Sonderborg 1
Horsens 1
Holbaek 2
Ringsted 1
- ovnst. er lige klippet fra min GeoReport og viser danske besøg for de sidste ca. 24 timer.
(jeg tror bl.a. at de fleste ADSL forbindelser bliver registreret under København, også de jyske!)

...men prøv selv, og send gerne en mail fra min side om hvordan det gik.
vh Flemming