/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvad er CMOS setting is wrong?
Fra : chahis
Vist : 520 gange
50 point
Dato : 12-01-04 12:39

Som overskriften siger så er der igen igen kuk i vores computer - denne gang siger den dette - og endvidere comos memery size wrong ? Hvad kan jeg gøre - eller rettere er det noget en "Ikkenørd" selv kan fikse ???
Heidi

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 60 point
Dato : 12-01-04 12:50

Jeps -- højst sandsynligt jeres batteri der er ved at være fladt. Som du vil kunne se hvis du åbner kassen (kabinettet), sidder der er batteri på bundkortet. Tag batteriet ud, og gå ned til jeres lokale edb-forhandler, så kan I få et nyt til en rimelig penge...

Så skal I bare sætte det nye batteri, og gå ind i Setup for at stille på uret og andre indstillinger -- så er I kørende igen.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 12-01-04 12:51

Hej Heidi!

CMOS = Complementary Metal Oxide Semiconductor. Det er en chip, som husker dato, klokke, systemsetup o.s.v.... Det, jeg ville gøre, er at slukke helt for strømmen, pille skallen af kabinettet og pille det lille runde batteri ud af motherboardet (bundkortet). Lad den stå nogle minuttet og sæt så batteriet i igen, sæt strøm på og se, om ikke fejlmeddelelsen udebliver?

M.v.h.

Ulle

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 12-01-04 12:51

Den har garanteret tabt tid på det seneste, ikke sandt?

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

PS: Undskyld jeg glemte at spørge til dette i første omgang, og måtte således kaste et ekstra indlæg....

Kommentar
Fra : legind

Dato : 12-01-04 13:00

eller du kan også prøve først at gå ind i BIOS > LOAD SETUP DEFAULT > save > genstart

Godkendelse af svar
Fra : chahis

Dato : 12-01-04 13:06

Tak for svaret h_blunck.

Kommentar
Fra : chahis

Dato : 12-01-04 13:08

Tak til alle..
jeg vidste ikke at jeg ikke kunne give jer alle stjerner - har endnu ikke prøvet teorierne - men er sikker på i har ret
Jeg tror nu ikke at den har tabt tid på det seneste - men får lige mandan til at fixe det - nu da jeg atger på døgnjob.
heidi