/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Defekt varmluftovn
Fra : m1968m
Vist : 6183 gange
50 point
Dato : 12-01-04 10:27

Jeg har en Blomberg varmluftovn model B13 (indbygningsovn). Problemet med den er nu at varmluft delen ikke virker. Pludselig en dag slog HFI-relæet til, og efter følgende virkede varmluft delen ikke i ovnen. (Resten kører fint). Blæseren kører godt nok når varmluftovnen bliver tændt, men varmelegemet bliver ikke varmt.
Har jeg ikke ret i at varmluftdelen kører på et seperat varmelegeme? Er det denne der skal udskiftes eller?

Accepteret svar
Fra : H_Rude

Modtaget 60 point
Dato : 12-01-04 11:28

I en ovn har du at gøre med stærkstrøm, det er derfor et arbejde for en elektrikker! Men ...

Jeg kender ikke den pågældende ovn, men en ovn er ret simpelt opbygget. Prøv at tage stikket ud og tag siderne af så du kan se ind i den. Når HFI anlægget slår fra betyder det at der er en overgang fra fase til jord. Derfor må strømmen være gået over i stellet et sted og der kunne se brændt ud der. Eftersom at HFI-relæet ikke slår fra mere er den strømovergang ikke til stede mere.

Du kan pille stikkene af varmelegemet og måle om der er strømgennemgang, for at kontrollere om det er gået. Det kunne måske også være termostaten, men det ville kræve at der er seperate termostater for henholdsvis traditionel- og varmluftsovn. Du kan ligeledes måle på termostaten. Endelig kan det være reguleringsknappen, der bestemmer temperaturen i ovnen, men det kræver ligeledes at der er seperate regulatorer. Så det mest sansynlige er nok varmelegemet.

Kommentar
Fra : gulehus

Dato : 12-01-04 12:18

Sjovt.. jeg har lige haft samme problem.

Det er varmelegemet der er gået sig en tur. Skift det, så køre du igen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-04 12:39

Jeg tilslutter mig teorien om varmelegemet da jeg har oplevet det samme med en Electrolux. Passer fint med det beskrevne forløb.

Kommentar
Fra : m1968m

Dato : 12-01-04 13:33

Tak for de gode forslag. Jeg vil straks prøve det når jeg kommer hjem.

/Michael

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-01-04 16:01

HFI/HPFI relæet "springer" altid (99%) når der er et defekt varmelegeme. Det gælder ovne, kogekar, kogeplade m.m.

Få din elektriker til at bestille et nyt varmelegeme hjem (eller ring til fabrikken) , så kan du selv skifte det, hvis du er lidt snild på fingerne.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-01-04 17:04

det er helt sikkert varmelegemet som H_rude siger

Godkendelse af svar
Fra : m1968m

Dato : 15-01-04 10:12

Tak for svaret H_Rude.
Men det er desværre ikke så simpelt (for mig).
Jeg har nu været ved at kikke på det, og umiddelbart ser det ikke ud til at men kan skifte det uden at skulle skille ovnen ad bagfra. Der sidder godt nok en plade bagest i ovnen som kan fjernes, og man har nu adgang til ring varmelegemet og blæseren. Varmelegemet sidder fast med 2 skruer og en lille UU-holder til at holde den fast på bagpladen.
Umiddelbart sidder den lille UU-holder godt fast på bagpladen, og for denne ikke skal knækker, skal man så skrue bagpladen af, og løsne et eller andet, eller?
Håber på snarligt svar.

Min email er mm@os.dk, så hvis du ville sende mig et svar på denne adresse, ville jeg blive glad.