/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Acces - Tæl kliks
Fra : S_Larsen
Vist : 486 gange
150 point
Dato : 12-01-04 09:47

Kan man i en forespørgelse sætte den op til at tælle hvor mange gange den har vist en post, f.eks udfra det unikke idnummer, men også gerne udfra en hvilken som helst anden del af posten, f.eks. navn.

Hvis ja, hvordan ?

Mvh.

Søren Larsen

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 12-01-04 10:22

Vil du have noget i retning af en "Hitliste" for, hvor tit en bestemt post er blevet vist? Hvordan skal posten være blevet vist? I en forespørgsel eller formular?

Mvh.

Ulle

Kommentar
Fra : S_Larsen

Dato : 12-01-04 10:25

Hej Ulle.

Det skal vises i en forespørgelse.
Jeg havde tænkt på det lidt ligesom, man ser på diverse hjemmesider, hvor man f.eks. ved download viser hvor mange gange en fil er downloadet. Noget i den stil, jeg skal bare ikke bruge det online.

Mvh.

Søren

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 12-01-04 10:34

Hej Søren.

Jeg tror, det bliver lidt bøvlet, når du kun anvender forespørgsler. Hvis du anvender formularer, kan du programmere dig til nogle handlinger, som startes ved en bestemt hændelse. D.v.s. hvis du får et bestemt søgeresultat, så bliver der automatisk gemt en post i en anden tabel, som fortæller, at der har været søgt på den omtalte post. Men det er lidt af en udfordring at programmere sig frem til.
Jeg har selv lavet noget lidt i den stil, hvor man skal registrere hændelser. D.v.s. hvis man åbner en bestemt formular, så bliver der gemt en post, at dén og dén bruger har åbnet formularen dén og dén dato, tidspunkt o.s.v.... Men du skal være lidt af en VBA-nørd...

M.v.h.

Ulle

Kommentar
Fra : S_Larsen

Dato : 12-01-04 10:47

Hej Ulle.

Ja det løser det jo ikke, så jeg lader lige spørgsmålet stå. Det må kunne lade sig gøre. Det er jo netop meningen at det skal kunne gemmes, så det f.eks kan overføres til en ny tabel. Det er "bare" lige hvordan SQL sætningen forespørgelsen skal lyde der er mit problem.

Søren

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 12-01-04 12:41

Hej igen, Søren.

Jeg er godt nok i tvivl, om du kan nøjes med en SQL-løsning. Jeg tror, du skal ud i en bøvlet VBA-løsning. Hvis du bor tæt på et universitetsbibliotek, så kan du låne særdeles mange bøger om den slags. Det har jeg selv gjort. Jeg er også rimelig sikker på, at der findes en løsning, men jeg tror ikke, den er let. Held og lykke.

M.v.h.

Ulrich

Accepteret svar
Fra : randomchoise

Modtaget 150 point
Dato : 12-01-04 14:30

Jeg tror UlleUlle egentlig ikke er så lang fra en løsning alligevel.

Jeg mener du kan gøre vha. 3 extra queries.

Pkt. 1 : Du indføjer et nyt numerisk felt i din tabel med records der hedder noget a la {hits}.
Pkt. 2 : Hver gang en query foresp. på tabellen laver du endnu en query som læser forespørgselen og "dumper" resultatet i en temporær tabel.
Pkt. 3 : En update query læser den temporære tabel og opdaterer {hits} feltet til {hits}+1 på alle relaterede id'er.
Pkt. 4 : Du sletter den temporære tabel.

og så er du klar til den næste forespørgsel.

Problemet er helt klart at hvis der er flere brugere på "systemet" kan du løbe ind i nogle låsningsproblemer, men jeg mener at du logisk set kan klare dig med ovenstående fremgangsmåde.

Randomchoise

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 12-01-04 14:49

Det lød ikke helt tosset med Randomchoises forslag. Helt udenom VBA tror jeg dog ikke man kommer. Men jeg forestiller mig, at:
Kør den ønskede forespørgsel - forespørgslen bliver også ved hjælp af VBA kørt som en tilføjelsesforespørgsel til en "opsamlingstabel" for søgeresultater. Evalueringen af forespørgslerne kan man så let lave i en rapport eller en forespørgsel i en formular, hvor man kan sætte nogle kriterier på. F.eks. top 10 indenfor bestemte ting.

Ulleulle

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 12-01-04 14:50

Jeg skal lige tilføje, at ovenstående løsning ikke begrænses af flere brugere.

Kommentar
Fra : S_Larsen

Dato : 12-01-04 16:09

Hej.

Jeg takker for forslagene. Jeg vil prøve at lave en midlertidig base og heri prøver ekperimentet af. Det bliver dog først i morgen, og så vil jeg vende tilbage. Jeg har måske selv en lille ide også, så nu må vi se.

Søren.

Godkendelse af svar
Fra : S_Larsen

Dato : 15-01-04 15:31

Tak for svaret randomchoise.

Jeg har nu prøvet dit forslag. det virker tilsyneladende, men er lidt "bøvlet" så jeg dropper nu nok helt ideen.

Jeg ville gerne give jer begge point, men det kan jo desværre ikke lade sig gøre, og du kom trods alt med en brugbar løsning.

Med venlig hilsen

Søren