/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Syge maller?
Fra : Wheelie
Vist : 556 gange
50 point
Dato : 22-03-02 11:11

Har lige spottet at begge mine maller (anciestrus- (øv! ka´squ aldrig stave dem)) har fået nogle områder på kroppen hvor deres normale sorte grundfarve, er blevet erstattet af nogle brune pletter (og ikke prikker). Jeg har haft dem i ca. 3 mdr. og de æder stadig på hele tiden. jeg har intet drastisk foretaget mig mht. akvariet, og mine malawier stortrives og yngler på livet løs.

HVA´FAEN´GÅR DER AF DEM ?!?

MVH Wheelie
ps. jeg har faktisk for nylig tilsat ca. 1 spk. i det 250 L de går i. Ka´det være det? Jeg har stadig mine ugentelige vandskift.

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 22-03-02 11:35

1 spk. hvad???

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-03-02 11:29

"Wheelie" <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:FgDm8.11737$FT.470647@news010.worldonline.dk...
> Har lige spottet at begge mine maller (anciestrus- (øv! ka´squ aldrig
> stave dem)) har fået nogle områder på kroppen hvor deres normale sorte
> grundfarve, er blevet erstattet af nogle brune pletter (og ikke
> prikker). Jeg har haft dem i ca. 3 mdr. og de æder stadig på hele tiden.
> jeg har intet drastisk foretaget mig mht. akvariet, og mine malawier
> stortrives og yngler på livet løs.
>
> HVA´FAEN´GÅR DER AF DEM ?!?
>
Tvivler på de er syge...
Jeg har to akvarier med tanganyika cichlider, og har også Ancistrus
til at tage foderrester. De ændre også farve. tror der er et forsøg på
at ligne de lyse omgivelser

> MVH Wheelie
> ps. jeg har faktisk for nylig tilsat ca. 1 spk. i det 250 L de går i.
> Ka´det være det? Jeg har stadig mine ugentelige vandskift.

Hvad skal det gøre????
hvis vi såtter en spk til 2cl (et lille shot-glas) giver det et saltindhold
på (0,02/250)*100%=0,008% hvilket jeg tvivler på har noget at sige...

Prøv at kigge i tråden "salttilsætning som "langtidstonicum""
som dog hurtig bliver til en gang ævl om personer

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Kommentar
Fra : Wheelie

Dato : 22-03-02 13:47

"scn" skrev d. 22-03-02 11:29 dette indlæg :
>
Jeg har tilsat en spk. SALT (uden jod)

> "Wheelie" <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:FgDm8.11737$FT.470647@news010.worldonline.dk...
> > Har lige spottet at begge mine maller (anciestrus- (øv! ka´squ aldrig
> > stave dem)) har fået nogle områder på kroppen hvor deres normale sorte
> > grundfarve, er blevet erstattet af nogle brune pletter (og ikke
> > prikker). Jeg har haft dem i ca. 3 mdr. og de æder stadig på hele tiden.
> > jeg har intet drastisk foretaget mig mht. akvariet, og mine malawier
> > stortrives og yngler på livet løs.
> >
> > HVA´FAEN´GÅR DER AF DEM ?!?
> >
> Tvivler på de er syge...
> Jeg har to akvarier med tanganyika cichlider, og har også Ancistrus
> til at tage foderrester. De ændre også farve. tror der er et forsøg på
> at ligne de lyse omgivelser
>
> > MVH Wheelie
> > ps. jeg har faktisk for nylig tilsat ca. 1 spk. i det 250 L de går i.
> > Ka´det være det? Jeg har stadig mine ugentelige vandskift.
>
> Hvad skal det gøre????
> hvis vi såtter en spk til 2cl (et lille shot-glas) giver det et saltindhold
> på (0,02/250)*100%=0,008% hvilket jeg tvivler på har noget at sige...
>
> Prøv at kigge i tråden "salttilsætning som "langtidstonicum""
> som dog hurtig bliver til en gang ævl om personer
>
> --
> mvh Søren
>
> http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/
>

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 50 point
Dato : 22-03-02 17:45

Wheelie <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:FgDm8.11737$FT.470647@news010.worldonline.dk...
> Har lige spottet at begge mine maller (anciestrus- (øv! ka´squ aldrig
> stave dem)) har fået nogle områder på kroppen hvor deres normale sorte
> grundfarve, er blevet erstattet af nogle brune pletter (og ikke
> prikker). Jeg har haft dem i ca. 3 mdr. og de æder stadig på hele tiden.
> jeg har intet drastisk foretaget mig mht. akvariet, og mine malawier
> stortrives og yngler på livet løs.

Jeg har selv nogle Ancistus maller, og har gennem tiden lavet rigtigt
mange af dem.
Den farve ændring du har observeret er en helt normal ting for dem,
efterhånden som de vokser til.

Hvorfor pokker kommer du salt i vandet??

Det skal man kun bruge hvis der er grund til det, f.eks at fiskene klør
sig
meget mod sten og rødder. Ellers hører salt til i køkkenet.

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-03-02 23:39

"Wheelie" <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:QyFm8.12180$ZI6.535747@news000.worldonline.dk...
> "scn" skrev d. 22-03-02 11:29 dette indlæg :
> >
> Jeg har tilsat en spk. SALT (uden jod)

<snip en masse>

Ved ikke lige hvad du mener med dit svar.
Grunden til at jeg undrede mig over dit salt-tilsætning
skyldes at jeg mener at have set indlæg i denne gruppe
for lang tid siden, hvor det blev nævnt "håndfulde salt"
og dette kun i tilfælde af sygdom (parasitter) og evt saltbade
kun i korte perioder (et par tilmer eller mindre) i specielle akvarier

Mit svar skal dog ikke bruges som en "opskrift" på sygdoms behandling
da jeg er meget usikker på mængder og tid. og ikke selv har erfaringer

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Kommentar
Fra : redtop

Dato : 25-03-02 00:39

hej igen
jeg sider lige og kigger i "aschehougs store akvarieleksikon", jeg kan ikke finde noget om at sygdom kan behandles med salt, og der er 8 A4 sider med sygdom. "parasitter" de skriver at de ofte behandles med et godt ormemiddel fra dyrelægen, blandet op i foderet.

Godkendelse af svar
Fra : Wheelie

Dato : 02-04-02 10:43

Tak for svaret Carsten Gall.