/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hvordan klarer halvt spiste scalarer sig~
Fra : wild_things
Vist : 471 gange
20 point
Dato : 12-01-04 02:03

Jeg har omkring d. 20 december overtaget to scalarer fra min fars akvarie. De var godt kede af det og som overskriften halvt spiste (der var en flok sumatra barber, der syntes de smagte godt). Jeg troede egentlig at de ikke ville overleve, men efterhånden tror jeg på dem. Den ene venter ved ruden når jeg nærmer mig, for at se om der kommer noget spiseligt. Den anden er noget mere sky, men spiser nu regelmæssigt et par gange dagligt, men kun lidt. De står lige nu i et meget lille plastakvarium. Der kommer til at gå nogle uger mere inden de kan få det store akvarie, som jeg skal have startet.

Mit spørgsmål er hvordan jeg gør det bedste for dem? Og hvordan forholder det sig med deres finner - vokser de ud igen? Kan de nogensinde blive lige så flotte som de var da de blev købt?

PS. jeg er ny her. Har ikke helt fattet det der med point, men 20 er hvad jeg har!

Kommentar
Fra : gril

Dato : 12-01-04 04:25

hejsa jeg ved ik noget om scalarer men vis du går ind på din profil og tilmelder dig som superbruger, vil du automatisk få tildelt 200 ledige point

Kommentar
Fra : lars_helle

Dato : 12-01-04 06:56

hey gril

scalare stammer fra amfibier, men har desværre ikke deres evne til at danne nye lemmer.

det bedste for dem er at den der venter får sig en ny mage og den anden lader du leve eller dø (det er nok mest humant at aflive den stakkel som er sky)

og så ellers lade dem leve i det nye akvarie som du har.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 12-01-04 08:12

Halerne på mine tetraer voksede ud igen, efter skildpadden havde bidt dem af...de blev ikke ligeså store som før, men de var der!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-01-04 10:18

Skalarers finner vokser ud igen med tiden

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : ebbe4u

Modtaget 20 point
Dato : 12-01-04 11:31

enig med MOLOKYLE, sørg for at vand, foder og deres omgivelser er OK.

De er sgu ofte nogle halv-sky fisk. - Ikke mindst måske fordi den der er fremme bed frontglasset er lidt dominerende ??

Giv dem evt. nogle andre fisk som de kan være i selskab med (og jage ud af deres teritorium)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-01-04 12:56

En udmærket side om hold af scalare : http://akva-net.hjem.orangenet.dk/scalareindex.htm
..læst lidt om planter : http://www.akvarieleks.dk/planter.html

Et link mere :

http://www.acthon.dk/bettina/natur/fisk/scalare/

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : wild_things

Dato : 13-01-04 16:28

Tak for svaret ebbe4u.