/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rensning af Kobber
Fra : BentAgent
Vist : 7628 gange
200 point
Dato : 11-01-04 20:28

Jeg har en gammel Kobberlampe, som jeg gerne vil rense så den kommer til at ligne en ny... Den er meget irret, og så ville jeg gerne vide om det er muligt at få den pæn igen. Jeg har prøvet med "Brasso", men det kan ikke tage det..
Hilsen
Bent

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-04 20:31

Citronsyre er rigtigt godt til at rense, men der skal hurtigst muligt påføres en beskyttelsespolish.
Efter rensning med citronsyre kunne du måske opnå det ønskede resultat med Brasso

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-01-04 20:31

Det er leth:
Citat
Sådan gør du
1. Bland 1 del svovlsyre i 7 dele vand
2. Vask kobberkedlen med børsten
3. Hæld syren ud i den syrefaste dunk
4. Vask grundigt efter med koldt vand

Linket er her:
http://www.dr.dk/leth/classic/raad_sider/raad-lister/indbo.shtm#i82

mvh
jms

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-01-04 20:34

Så er der også et råd her med citronsyre og opvaskemiddel
http://www.svendaage.dk/borupkemi.htm#CITRONSYRE

mvh ans

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-04 20:44

jms>> jeg tror at den Leth'e ville bruge det til gamle gruekedler og se lige alt det der skal bruges og i stedet for syre kunne han nemlig lige så godt bruge base nemlig kaustisk soda på samme måde som ved "afsyring" af træ.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-01-04 21:34

Ved at bruge kaustisk soda, kan du lav en mørk patinering.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-04 21:40

A.C.>> Ja hvilket giver et smukt resultat da de gamle kedler ofte er arrede af gas eller brænde og derfor sjældent kan blive blanke.

Jeg har for øvrigt prøvet at rense med og uden opvaskemiddel i citronsyren og det ser meget effektivt ud med skum, men resultatet er det samme når man er færdig med pudsemiddel bagefter.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-01-04 21:51

stærk syre kan rense kober for næsten alt.

Kommentar
Fra : Miss_Larsen

Dato : 11-01-04 23:01

En kobberlampe der er meget irret? Godt spørgsmål.... Altså kobberting, der ikke er irrede men blot blevet sorte/mørke af brug, bliver meget flotte af at komme i en balje med kogende vand, sølvpapir og kausisk soda. Sølvpapiret lægges først i bunden, en spsk. soda til en liter kogende vand. Når soda'en er opløst nedsænkes kobbertingen og skyldes bagefter af med rent vand og tørres i et viskestykke. Men nu ved jeg jo ikke, om din lampe er særlig mobil, men hvis den er, er det da værd at prøve. Ellers kan det være at steder så som Bauhaus og lign., som sælger kobberlamper til udendørs brug, har noget godt rensemiddel til kobberlamper o. lign. Eller en farvehandel, de har også forskellige rensemidler.
Held og lykke med det - jeg håber lampen bliver flot igen!
Med venlig hilsen
Miss_Larsen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-01-04 23:28

Hvis man skal lave galvanisk rensning, behøver man ikke det der livsfarlige kaustiske soda. Vandet skal bare være ioiniseret, så en håndfuld salt i vandet, alufolie og så den anløbne kobberting. Kaustisk soda bør reserveres til man skal opløse organiske ting. Sine fingre eller ungernes for eksempel. Eller sagt på en anden måde: Undgå det djævelskab!

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 11-01-04 23:41

Nej lad os bruge citronsyren, som man alligevel har i huset til kaffemaskinen mm. og den er ikke stærk i det format.
Jeg har et ar på den ene fod efter under min læretid, at være sat til at rense olie af gulvet kun iført almindeligt arbejdstøj med træsko, føj hvor det gik stærkt med at ætse et kæmpehul i huden efter et lille sprøjt..
Hilsen
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : BentAgent

Dato : 12-01-04 08:31

Tak for svaret BjarneD. Jeg prøver

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-01-04 10:18

Hej BentAgent,

eh... "Brasso" er ellers et godt produkt til formålet, kræver måske bare lidt mere knofedt...

mvh.

Strarup