/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Alfabetet
Fra : calista
Vist : 5296 gange
200 point
Dato : 11-01-04 19:30

Hejsa alle

Mine kære to skole- unger halter lidt bagud mht indlæringen af alfabetet. Derfor fik jeg den "geniale" idé, at printe alfabetet ud, og lave en guirlande ala dem man ser i div. klasselokaler. Men ak, ak, jeg kan ikke finde et dansk alfabet, med de bogstaver ungerne lærer i skolen "nu om stunder"
I min tid (Øv, jeg føler mig gammel) hed det formskrift...
Ungerne går i henholdsvis 1. og 2. klasse.
Er der en venlig sjæl, der kan hjælpe mig/ os?
På forhånd tak

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-01-04 19:36

Er det ikke den skriftype der hedder "comic sans" som ligner mest.
Emesen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-01-04 19:41

Hvis du mangler skrifttypen, kan du kikke her:
http://64.70.159.216/fonts/
bare blad ned af siden, der er masser, og de er gratis allesammen.
Jeg ved ikke hvordan man skriver i skolen i dag, men prøv linket.

mvh
jms

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 11-01-04 19:44

Hej

En skrifttype som minder rigtigt meget om den børnene lærer i dag er ARIAL.

Med venlig hilsen Lotta

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-01-04 19:48

Arial ligge i officepakken, så den må du have...

mvh
jms

Kommentar
Fra : calista

Dato : 11-01-04 19:56

Arial minder LIDT om den skrift ungerne lærer idag.
Men der er for mange uligheder, fex. a er anderledes i Arial, end den de skriver.

Comic er også tæt på, men alligevel ikke tæt nok

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-01-04 20:02

Hvad med avangart BK BT, Bell MT, Bookman old style, California FB, Calisto MT, century school book, de må da også ligne

mvh
jms

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-01-04 20:03

æhh lavede lige en compare med de nævnte... Vi har mange tusinde skriftyper.
;-D
mvh
jms

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-04 20:08

Du kunne jo også prøve at kigge på dette sted om der er noget der kan bruges:
http://link4you.dk/fonte.php

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 11-01-04 21:07

a, æ og å i arial er de eneste som ikke er ligesom dem man lærer i de små klasser i dag. Måske kan du finde nogle og tilføje fra en anden skrifttype.

Mvh. Lotta

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 11-01-04 21:07

a, æ og å i arial er de eneste som ikke er ligesom dem man lærer i de små klasser i dag. Måske kan du finde nogle og tilføje fra en anden skrifttype.

Mvh. Lotta

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 11-01-04 21:13

hejsa
Her er et alfabet. Helt traditionelt er det ikke men det har gjort stor lykke hos mine piger

http://www.diddl.dk/_diverse/skolestart/diddl_alfabet.htm

Kommentar
Fra : calista

Dato : 11-01-04 21:45

Det der i bund og grund er problemet, er a'et.
Det SKAL ligne (begge børn har indlæringsvanskeligheder, men er funktionelle nok til alm skole) det a de er vant til fra skolen.
Ender nok med at være totalt kreativ selv, og laver alfabetet i hånden. (med deres skrivebog som guide)

Kommentar
Fra : Miss_Larsen

Dato : 11-01-04 22:53

Hvis det er formskrift du gerne vil lære/vise dine børn så vil jeg nok foreslå Lucida Handwritten. Den ligner meget formskrift på en tavle. Ellers kan du sagtens bruge den almindelige Times New Roman - det er jo den der bruges i børnenes skolebøger. Men du kan også gå ned i en legetøjsforretning og købe en bog med alfabetet i, det mener jeg helt bestemt man kan få. Eller tal med børnenes lærere om de ikke har noget ekstra eller kan hjælpe dig med noget undervisningsmateriale som kan styrke børnenes sikkerhed i alfabetet. Eller sæt dig sammen med børnene et par gange om ugen og læs avisen sammen med dem. Træn bogstaverne i overskrifterne f.eks. for der er bogstaverne store og tydelige. Og syng alfabetsangen med dem. Det vigtigste er at de synes det er sjovt at lære bogstaverne at kende.
Med venlig hilsen
Miss_Larsen (2.g på HTX)

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-01-04 08:38

Hej calista,

øh... du ka' evt. bruge en plakat... hvor der er ting på ved siden af bogstaverne...

f.eks. a = abe, b = banan, c = cykel, d = delfin, e = elefant osv...

tit så er det nemmere at lære og huske når man f.eks. ka' associere med ting...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : RK1974

Dato : 17-01-04 19:50

Hej alle interesserede. Dansklærerforeningen har en ginial hjemmeside der hedder således: http://www.dansklf.dk/danskfidusen/
Her er det muligt at købe alverdens skønne ting til læseindlæring. Husk jo mere leg, jo sjovere bliver det for ungerne at lære.

Accepteret svar
Fra : biki76

Modtaget 200 point
Dato : 27-01-04 14:39

Hej..
ja, aæåe er altid problematiske.... hvad med denne skrifttype; Comic Sans MS... der ligner de i hvert fald de håndskrevne...
Men den side med danskfidusen er også rigtig god, og konseptet bliver brugt meget i skolerne...
Har du prøvet at snakke med deres dansklærere, måske de har noget, eller måske du kan kopiere de bogstaver de garanteret har hængende i klassen...
mvh Birgitte

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 29-01-04 16:22

Tak for svaret biki76.
Det var i første omgang klasselæreren, der foreslog at jeg lavede en "guirlande" selv. Nu kan hun godt se, at det smarteste vil være, at kopierere den der hænger i klassen.