/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
220 volt fra et 380 volt stik
Fra : kooiker
Vist : 11960 gange
20 point
Dato : 11-01-04 18:46

Jeg har købt en vaskemaskine til 220 volt, men det eneste stik der er i bryggerset er 380 volt, kan jeg omforme/trække 220 volt ud af 380 volt stikket ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-01-04 18:48

Ja da

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-01-04 18:48

Det har jeg da gjort

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-01-04 18:51

Jeg mener det er fase nul og stel grøngul

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 11-01-04 18:51

Yep, du skal bare tage en fase (der er tre ialt) og nul, så har du 220 V. (og så skal du bruge jord selvfølgelig).

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-01-04 18:57

Nullederen er blå
Fase er sort
Jord er gul/grøn

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 11-01-04 19:00

Hvis der ikke er nogen blå leder, er nullederen sort og faserne hvide og røde. Jord er gul/grøn.

Accepteret svar
Fra : oldwiking

Modtaget 30 point
Dato : 11-01-04 19:16

Finder at det er farligt bare at gå ud fra at farverne er som i siger.
Det er ganske vist sådan det skal se ud, men er dermed ikke sagt at det er sådan.
Som gammel elektriker har jeg set mange forskellige varianter og må råde dem der ikke har den elementære indsigt til under alle omstændigheder at søge sagkyndig assistance.
Helt sikker kan man få 220 volt fra en 380 volt kontakt men man skal kunne omgås med matriellet.
Mvh OW

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-01-04 19:17

oldwiking du har ret
Han må jo ikke lave det stykke arbejde.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-01-04 19:24

du skal sikre dig at 400v stikket er forsikret med 10 amp. og ikke 16 amp.
brug en kabel 3*1,5 pvikj den brun sættes (på den ledningteminal til venstre(1)) jord sættes (på den midterste(3)) blå sættes (til højre(5))
b j b
r o l
u r å
n d

ps! efter prøv altid med måleinstrument inden du tilslutter en brugsgenstand.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-01-04 19:26

(kabel fra vaskemaskinen) ikke pvikj

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 11-01-04 19:42

Sæt blå til yderst til venstre, brun til yderst til højre og grøn/gul i midten = 230 Volt og jord.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-01-04 19:55

Bruge et måleinstrument, for at finde 230 volt. Det er det mest sikre.

MVH

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-01-04 19:59

og husk, sker der noget
så gælder garanti ikke
forsikringsselskabet smækker kassen i.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-01-04 00:25

Hvis ledningerne er "farvet" rigtigt, ja så er det som ovenfor beskrevet, HVIS.

MEN, lad en elektrikker udføre arbejdet, går noget som helst galt, ja så har >Teil skrevet konsekvensen.

Se blot hvad >Sunuwich har skrevet "Jeg mener det er fase nul og stel grøngul" og intet er mere forkert, og ikke kun det, han skriver han har gjort det.

Ellebye

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-04 08:57

Ellebelle jeg skriver jeg MENER Og ikke at sådan er det Og min vasker virker uovertruffent Men jeg kontaktede da en triker da jeg sku monterer dem HR

Kommentar
Fra : kooiker

Dato : 12-01-04 09:18

Mange tak for de mange svar, for en sikkerheds skyld må jeg nok få fat i en elektriker og få ham til at tilslutte vaskemaskinen så jeg undgår problemer med forsikringen. Jeg har i forvejen et par stikkontakter der skal kikkes på.

Godkendelse af svar
Fra : kooiker

Dato : 12-01-04 09:22

Tak for svaret oldwiking.

Kommentar
Fra : larsbrp

Dato : 09-04-13 20:42

Ja der er meget man ikke må.

Når man arbejder med el er det anbefalelsesværdigt at slå hovedrelæet fra.

Man må ikke sætte lamper op selv.
De fleste gør det nu nok alligevel.

Man må ikke tilslutte en vaskemaskine eller en opvaskemaskine.
Mange gør det nu alligevel.

Det er vist en god ting at have sko på og undgå at røre ved metal (vaske, radiatorer) når man arbejder med el.