/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunde angst for biler
Fra : Micko
Vist : 598 gange
20 point
Dato : 11-01-04 14:35

Vores schæferhvalp på 11 måneder blev kørt ned i november måned. Nu er han frisk og vi kan begynde at gå tur igen, men han er blevet enormt bange for biler og bare lyden af en bil i det fjerne er nok til at han bliver febrilsk og urolig. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham?

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 11-01-04 16:07

Jeg kan godt forstå at han er blevet bange - hvem ville ikke det?? Men nu ved jeg ikke hvordan han eller I reagerer når han bliver / udviser angsten. Men hvis han laver overgivelse så ignore ham - hvis I ynker eller roser ham forstærker i den adfærd han udviser.. og det fremmer jo det modsatte af det I ønsker. Det er voldsomt svært at svare på når der ikke står noget om reaktionen. Men det bedste ville være for jer og hunden at I kontaktede nærmeste DCH afd. (findes på www.dch-danmark.dk), hvor de helt sikkert kan være jer behjælpe med rådgivning. MVH DCH

Kommentar
Fra : haneli

Dato : 11-01-04 16:12

Til Micro.
For det første:
Du skal forholde dig roligt, og ikke lade dig mærke med noget, du må endelig ikke vise den, at du bliver nervøs for hvalpens reaktioner, husk på - det er dig der er "flokfører". Hvis du trøster den, så forstærker du bare hvalpens uro endnu mere.
For det andet:
Prøv at holde den lidt væk fra bilstøj, hvis du kan.
Håber dette kan hjælpe dig lidt.
med venlig hilsen
Haneli

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-01-04 17:30

Hej, Micko. Haneli og DCH har helt ret i, at du skal ignorere hans reaktioner. Men det kan også være en god ide, at lave noget venlig hundetræning på fortovet af en ikke alt for befærdet vej. Altså sørg for at have ham helt på plads, -IKKE med rusk og høje NEJ'er, men med ros, leg, godter og lokken. -Bare gå frem og tilbage, -lav vendinger og treskridtsøvelser og lignende. Det kan man altsammen godt lave med snor på, på et almindeligt fortov. Og mens I hygger jer med, så ignorerer I de biler, der måtte køre forbi. Gør det tit! og op af mere og mere befærdede veje.

Hvis det er for svært, eller hvis du gerne vil have lidt ekstra hjælp til at få angsten til at gå over, så kunne du prøve at give ham nogle dråber af "Bachs Rescue Remedy". Det er ret dyr naturmedicin, og det skal gives et par gange om dagen, mindst, og i en længere periode.

Jeg fik på den måde kureret min hunds nytårsangst, inden den tog overhånd. Jeg startede med at give ham 2x7 dråber daglig allerede i midten af november, og fortsatte til hen i januar.
Da han 1½ år gammel rendte fra mig på damejagt, løb han over en vej og blev strejfet af en bil. Han kom intet til, men både han og jeg rystede over hele kroppen af chokket. Så vi fik begge 7 dråber med 2 timers mellemrum resten af dagen. Heldigvis havde jeg lige købt en ny flaske. Næste dag var det eneste mén vi havde, en bule på hans ene lår, og den forsvandt i løbet af et par dage. Han blev ikke på noget tidspunkt bange for biler.

Dråberne kan fås hos Matas, og dengang (for ca. 5 år siden) kostede de 180 kr for 20 ml.

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 11-01-04 22:16

Hornersin er bedre - de fåes bl.a hos Matas

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-01-04 14:51

Ulrika, hvad er "Hornersin" for noget, hvad koster det, hvordan gives det?

Kommentar
Fra : Eifelvuf

Dato : 14-01-04 18:05

Jeg kan godt forstå at han er blevet bange - hvem ville ikke det ?? Men nu ved jeg ikke hvordan han eller i reagerer når han bliver / udviser angst. Men hvis han laver overgivelse, så ignor ham - hvis i ynker eller roser ham forstærker i den adfærd han udviser, og det fremmer jo det modsatte af det i ønsker. Det er voldsomt svært at svare på når der ikke står noget om reaktionen. Men det bedste ville være for jer og hunden at i kontaktede nærmeste PH afd. (findes på www.danskph.dk - og www.politihund.dk), hvor de helt sikkert kan være jer behjælpelige med rådgivning.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.