/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nybyggeri - dagsbøder
Fra : tinehl
Vist : 728 gange
200 point
Dato : 11-01-04 13:37

Vi står overfor at skulle bygge nyt hus og skal i gang med at forhandle kontrakt med en entreprenør. I den forbindelse vil vi have mulighed for at indføre dagsbøder, hvis entreprenøren ikke overholder tidsplanen. Men vi er i tvivl om, hvor meget vi skal kræve i dagsbøde. Det drejer sig om et privat byggeri på ca. 200 kvm.

Håber der er nogen, der kan hjælpe.
På forhånd tak,
Tine

Accepteret svar
Fra : sidal26

Modtaget 210 point
Dato : 11-01-04 13:47

Hej Tine

Ofte drejer det sig om 1 eller 2 promille af entreprisesummen/byggesummen, men det er også set med dagbøder på 5 promille

se iøvrigt AB92 paragraf E vedr. entreprenørens hæftelse ved forsinkelse på http://www.danskbyggeri.dk/web/jura.nsf/0/C5D505E18AB965E9C1256D1F00287BBA?OpenDocument

mvh sidal

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 11-01-04 14:08

Jeg kan godt forstå du vil have styr på byggeriet af dit hus.
Men husk nu at AB92 ligeledes giver entrepenøren sanktionsmuligheder overfor bygherre, lige så vel som omvendt.
Evt. tvister vil blive behandlet i voldgiftsretten og kan ikke ankes.
Eller jeg kunne ha sagt på dansk: Tænk dig om, pres avler modpres.

Held og lykke med byggeriet.

/EazyOne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-01-04 14:55

Det er en meget kompliceret "sag", og entrepenøren skal skrive under på diverse "retningslinier", sikkerhedsstillelse/bankgaranti mm.
Tit kan han henholde sig til at andre håndværkere er i vejen, ikke har ryddet op, eller det er vejrligets skyld.
Tit kan trægulve ikke lægges før beton er udtørret mm. Og hvem skal betale for leje og strøm af varme/udtørringskanoner?
Der bør også være skriftlige byggemøderefarater, der underskrives osv.
Man må sige du er på herrens mark, hvis du ikke har en arkitekt der har udfærdiget bestemmelse. Så hvis man vil spare ham, kan der ske uforudsete ærgelser.
Men til det konkrete, er det mest almindeligt at:
De første 5 arbejdsdage: 1/2 0/00 af entreprisesummen pr dag, dog mindst 1000kr ekskl. moms pr dag.
Efterfølgende: 1 2000

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-01-04 14:59

Jeg kan kun give >EasyOne så ret så ret.

Herudover må du så være klar over, at den mindste ændring af byggeriet, vil entrepenøren påkalde sig force majure samt at ekstraregninger ved ændringer virkeligt vil koste penge. Netop ud fra pres avler modpres.

Herudover er det heller ikke omkostningsfrit at få behandlet en sag ved voldgift.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-01-04 15:55

Pallebhansen kommer tættest på virkeligheden - selv om der er lang vej tilbage. Hvis du selv tror/mener du er i stand til det, vil du formentlig får nogle "overraskelser" siden hen. Jeg har gennem mange år været formand for et socialt boligselskab - og dermed deltaget i flere byggerier til adskellige millioner kr. Hvis det skal fungere optimalt, så skal alle materialer være nøjagtigt beskrevet. Fx hvor mange knasthuller pr. kvm = fx 1. kl. kvalitet. Tilsynsførende ved byggeriet, som skal påpege ???? En privat byggeherre vil normalt ikke være i stand til selv at være herre over eget byggeri. Jeg har fuld forståelse for dine synspunkter. Du kan nemt stå i den situation, at dem der skal bygge huset ikke vil være med, da "du er for kompliceret", så er det mere bekvemmeligt, at vente på næste ordre, der ikke er så krævende. Endvidere skal du selv være parat til, at medvirke med advokat "her og nu" - og du skal have økonomi til at kunne gennemtrumfe dine krav.
Held og lykke fra alka

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-01-04 16:21

Rolig, rolig allesammen. Lav det nu ikke mere kompliceret, end det er. Håndværkere er vant til, at udfærdige dokumenter vedrørende entrepriser. En entreprisekontrakt fra Dansk Byggeri, kan hentes her:
http://www.danskbyggeri.dk/C1256C6F0050C67D/(AllDocsByDocId)/768022366CDBBCFE41256C9E003FE060?OpenDocument
Samt ABT93 kan hentes her:
http://www.danskbyggeri.dk/C1256C6F0050C67D/0/278610EE60AE8447C1256DD5004F042A?opendocument
(husk at kopiere hele linien, ikke altid kandu understøtter lange url)
Dagbøder diskuteter man ikke, ide disse fremgår af ABT93, forøvrigt også AB92.
Det der dog i denne forbindelse er mest vigtig, er nemlig tillid. Selvfølgelig skal der udfærdiges entreprisekontrakt, selvfølgelig skal AB 92/ABT 93 være gældende. Men det mest relevante er totalentreprenørens referencer. Tal med andre, vedkommende har bygget for, helst en tre fire stykker. Findes disse referencer ikke, vælg en anden entreprenør, der bevisligt kan bygge huse uden problemer. Husk at force majeure virker udsættende på tidsplanen.
Mangler du en entreprenør, vil jeg gerne anbefale en, der bygger over hele landet, og hører til en af de mest ærlige og reelle byggefirmaer, med 100 vis af referencer:
www.byggodan.dk
Husk dette er måske den største investering i jeres liv. Derfor vær omhyggelig med hvem i vælger. Referencerne er absolut det vigtigste.
Held og lykke med jeres nye hus.

mvh
jms

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 11-01-04 17:02

-->jmsgruppen

byggodan er det ikk tidligere ejet af leif carlsen..?

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-01-04 17:09

<<solgaard
Nope, direktøren hedder Jens Laursen, firmaet kommer fra Karup i Jylland, og er ejet af JM Laursen holding.
Meget seriøs firma, der absolut holder det de lover. De har en særdeles godt ry overalt, og har bygget parcelhuse og større byggerier i vel en tredive fyrre år, såvel i DK, som Norge samt Tysland.

jms

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 11-01-04 17:23

---> jmsgruppen

hmm.. det er fordi jeg er i lære som murer..

og på 3. skoleperiode skulle vi lave vores eget firma og der brugte vi byggodan som model.. leif carlsen som er faglærer på vejle tekniske skole har nemlig haft store murerfirmaer og mente da helt bestemt af byggodan var et af dem..

nå men det er nok bare mig der..

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-01-04 17:37

<<solgaard
du kan jo klikke på linket

jms
nb. Vejle murerskole, hmm på Boulevarden, lang tid siden jeg var på fagskole

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 11-01-04 20:21

->jms

yep på boulevarden..

du er måske også uddannet murer.?

Mvh

Solgaard

sorry tinehl

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-01-04 20:26

<<solgaard
Kik i min profil

jms

nb. undskyld tinehl vi spammer lidt i dit spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : tinehl

Dato : 12-01-04 23:07

Tak til jer alle. Jeg har valgt at acceptere Sidal26's svar, da det var det første jeg fik - og det var svar på det jeg spurgte om

Jms tak for dine links - det kan jeg i høj grad bruge - har lige været inde og kigger på entreprisekontrakten. Så tak til dig - desværre har jeg ikke nogle point, jeg kan tildele dig...