/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Variabel i Excel
Fra : k_m_s
Vist : 1463 gange
100 point
Dato : 10-01-04 22:24

Hej
Jeg skal i Excel lave en makro hvori der er en variabel som for hver gang jeg kører makroen bliver forøget med 1. (til faktura-nummer, så variablen skal indsættes i det ark jeg står i når makroen bliver kørt) Variablen skal beholde den værdi den er kommet til, næste gang jeg tænder pcen. Variablen skal ikke starte med 0 men et ciffer jeg definere første gang, og så skal den ellers bare køre derudaf. hvordan gør jeg det???
Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 11-01-04 13:23

Måske bliver du nødt til at gemme variablen i en fil - evt. en excel-projektmappe.
vh. nyfigen

Kommentar
Fra : Camsti

Dato : 11-01-04 13:55

Løbende fakturanumre er vanvittig svært og lave i Excel - og jeg har desværre glemt hvordan man gør. Men find de faktura-templates der følger med Officepakken og "lån" idéer og inspirationer fra dem. Det er faktisk det nemmeste ..

Camsti

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 12-01-04 08:43

Hej KMS

Jeg har rodet med lidt af det samme på et tidspunkt. Jeg valgte en løsning, hvor jeg havde en faktura-skabelon i ark1. På dette ark lå fakturaens startværdi gemt i en celle. Desuden var der en kommandoknap, der oprettede et nyt ark (faktura nr. 1...... osv) og lagde 1 til fakturanummer-cellen. Tilslut var der så kun at udfylde fakturaen, udeskrive den og gemme excel-filen.

Ulempen er at filen kan blive meget stor, til gengæld havde man alle fakturaer samlet i en fil.

Jeg kan måske være heldig at finde den frem hvis du er interesseret.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 12-01-04 17:27

Hej meiland.
jeg kan godt se ideen med at oprette fakturaer ud fra ark 1, men jeg har bare alle faktura liggende i hver sit ark, forud indtastet så det faktisk kun er faktura-nummer jeg skal ændre. (Det er for det meste de samme beløb hver måned) og der dur din måde jo bare ikke.
Men måske skal jeg tænke i noget med at gemme nr. i et ark for sig selv.
Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-01-04 01:08

Hej k_m_s

Det "nemmeste" er nok at bruge lidt Visual Basic til det, samt en enkelt lille tekstfil der blot indeholder fakturaens løbenummer.

Så laver man en skabelon der indeholder alt det du har brug for i din faktura. Udstyrer den med en "GEM FAKTURA" knap, der læser nummeret i tekstfilen, øger det med 1, og gemmer fakturaen med det nye nummer og opdaterer tekstfilen på harddisken i et skjult bibliotek så man ikke lige får slettet den ved en fejltagelse.

Hvis du er interesseret kan jeg maile dig en WORDskabelon der kan det der
Skabelon og makroer gemmer fakturaen som "INITIALER-LØBENUMMER.DOC"

Så må du selv rode lidt i koden og tilpasse den til Excel, og hvad du ellers kunne tænke dig. Det kræver selvfølgelig at du kan hitte ud af Visual Basic

Mvh. Berpox

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 13-01-04 18:51

Hej berpox
Jeg har lavet alle faktura der ligger som ark i en mappe. Så det jeg gør er at klikke på den ark-fane hvor den faktura er, jeg skal bruge, så en skabelon har jeg ikke brug for, ellers tak.

Men jeg tænker på at lægge faktura-nr. i et ark for sig selv, men i samme mappe, og når jeg så starter makroen skal den hoppe til det ark med fak-nr. lægge 1 til, kopiere til det ark jeg stod på da jeg kaldte makroen og udskrive. MEN hvad hedder den komando i Visual Basic, som husker det ark jeg stod på og som kan hoppe tilbage til det?????
Det er jo forskellige ark det drejer sig om så jeg kan ikke bare bruge mus & tastatur til at lave makroen. Så skulle jeg jo have en makro til hver enkelt faktura.

Jeg håber denne komando findes.

Hilsen
K_M_S

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 14-01-04 01:57

Hej K_M_S

Der er ikke en VBA kommando der blot husker hvilket ark du var på og så sender dig frem og tilbage.

SVJH er der funktionen PreviousSelections som kan noget med sidst valgte celler - men SVJH ikke ark.

Du må ud i noget kode....

Her lidt til inspiration: koden lægges i et module. En knap på mit første ark, navngivet "forside" aktiverer proceduren og funktionen.
Proceduren henter seneste tal i celle A2 på forsiden der indeholder sidste fakturanummer (løbenummer), lægger 1 til og gemmer tallet i celle A2. Derefter tilføjes via function et nyt ark efter det senste ark, og det omdøbes til FAKTURA+løbenummer

Kode
Option Explicit

Dim faktura_value As Object

Private Sub CommandButton1_Click() 'lægger +1 til nummeret på "forsiden"

Set faktura_value = Worksheets("Forside").Range("A2")
faktura_value = faktura_value + 1
Worksheets("Forside").Range("A2") = faktura_value

Faktura_Creator 'call function

End Sub

Function Faktura_Creator()
Dim faktura_name As String
Worksheets.Add.Move after:=Worksheets(Sheets.Count)
Worksheets(Sheets.Count).Name = ("FKT" & faktura_value)
faktura_name = ("FKT-" & faktura_value)

Worksheets.PrintOut 1, 1, 1, True 'printer til preview

End Function

mvh Berpox

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 14-01-04 08:37

Hej kms !

Hvis regningerne er de samme fra gang til gang burde du da netop have alle fakturaer liggende i samme fil.

Fordele: faktura dato og betalingsfrist kan rettes på een gang i alle ark. Hvis alle fakturaer skal udskrives hver gang, kan fakturanummer "automatiseres" vha. fakturanummer = (fakturanummer forrige ark +1) og vha lidt makro og vba kan du lave en knap, der udskriver samtlige fakturaer på en gang.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-01-04 18:00

kms> Er dit spørgsmål ikke blevet besvaret? Eller fandt du en anden løsning? Venligst luk spørgsmålet.

mvh Berpox

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 23-01-04 18:17

Tak for svaret berpox.
Jaa, Jaa rolig nu, jeg har ikke glemt det. Jeg har kikket på din kode berpox og tror jeg vil komme videre derfra.
Jeg er ikke så god til kode som jeg gerne ville være, men her er jo en mulighed for at jeg kan blive bedre.
Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-01-04 17:32

kms> OK godt ord igen så

Håber du hitter ud af det - ellers må du jo sige til ige

Mvh Berpox.