/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Dyrtids
Fra : janchri
Vist : 14954 gange
500 point
Dato : 10-01-04 19:43

hvordan får man udbetalt det der der er til gode i dyrtids betaling altså det der er betalt til dyrtid

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 10-01-04 19:58

Fakta findes på http://www.ld.dk/Default.asp?ID=2

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-01-04 21:16

Der er to typer dyrtid, den almindelige ATP der bliver udbetale når man fylder 65 år, månedlig udbetaling, og så er den indefrosne dyrtid. Den kommer til udbetaling som et eengangsbeløb ved enhver form for pensionering.

Det er ens hjemkommune der "indstiller" een til udbetaling af den indefrosne dyrtid.

Jeg er selv blevet førtidspensionist og fik således et skema jeg skulle udfylde for at få den indefrosne dyrtid, den kan dog konverteres til en i forvejen eksisterende pensionsordning, der først kommer til udbetaling på et senere tidspunkt hvis man måtte ønske sig det.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-01-04 22:20

De indefrosne dyrtidsportioner kan du få udbetalt så snart du er 60 år, der kommer helt automatik et skema fra dyrtidsfonden når du bliver 60 år, som du udfylder og indsender. Du kan her vælge om du vil have dem udbetalt eller de skal blive stående. Dette er helt uafhænigt af om du arbejder eller ej.
Skal de udbetales før de 60 år kræver det at du er blevet pensioneret på grund af en eller anden årsag.

ATP som ellebye skriver om, er arbejdsmarkedets tillægspension som både arbejdstager og arbejdsgiver indbetaler til løbende og er først til månedelig udbetaling når du er blevet pensioneret, de har intet med dyrtid at gøre.

bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-01-04 23:27

Janchri
Jeg glemte i mit indlæg, at betingelsen for at du kan få dyrtidsportionerne udbetalt når du bliver 60 år er, at kapitalpensioner som er privattegnet skal være hævet før du kan få dyrtidsportionerne udbetalt. Hvis du har en arbejdsgiver aftalt kapitalpension som led i dit videre ansættelsesforhold, behøves denne ikke at blive udbetalt for at få dyrtidportionerne.

bentjuul

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-01-04 00:03

>bentjuul

Det stod også beskrevet i skrivelsen jeg fik fra kommunen.
Men da jeg læste på det tidspunkt dyrtidsportionen blev indefrosset, ja så havde jeg (desværre ingen).

ellebye

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-01-04 00:35

-> ellebye
Det er jo lidt anderledes når man skal/er på førtidspension, og for at få udbetalt dyrtidsportionerne inden det fyldte 60 år, så skal skemaet til dyrtidsfonden attesteres af den eller dem der har godkendt førtidspensionen og så kan pengene udbetales fra dyrtidsfonden. Men jeg opfatter janchri spørgsmål som "hvornår og hvordan kan man få sine dyrtidsportioner udbetalt under almindelige forhold" og der er reglerne som jeg har skrevet.
Ca. en måned før jeg selv blev 60 år, kom udbetalingsblanketten og betingelserne for udbetaling direkte fra Dyrtidsfonden automatisk. Jeg har fået mine dyrtidsportioner udbetalt og jeg er ikke gået på pension.
Men stadigvæk så har ATP intet at gøre med dyrtid eller dyrtidsportionerne.
Det var jo ærgeligt nok at du ikke havde et par indefrosne portioner, ellebye.

janchri
Jeg går ud fra at du kommer ind med bemærkninger hvis der er noget du er i tvivl om !

bentjuul

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 11-01-04 00:45

janchri > desuden går jeg også ud fra at du læser direkte fra mit FØRSTE indlæg der indeholder de samme oplysninger DIREKTE fra kilden...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-01-04 01:18

->Henrik
Det er bare noget kryptisk skrevet på LD's hjemmeside, og man skal næsten være advokat for ikke at misforstå det således at man skal være gået på pension for at få dyrtisportionerne udbetalt. Det jeg skriver er afskrift af de betingelser som LD sendte mig en måned før mine 60 år. Her er det væsentlig klarere beskrevet end på LD's hjemmeside og kan ikke misforståes. Havde jeg ikke haft mine egne papirer, så havde jeg været i tvivl ! Ellers er jeg enig.

bentjuul

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-01-04 01:35

>bentjuul
Helt rigtigt, det er blot LD der også administrerer de indefrosne dyrtidsportioner, så måske lidt kluntet fortalt, var min mening blot at adskille de to former.

>janchri
Måske kunne du uddybe i hvilken anledning, om det er p.g.a. pension, førtidspension eller blot som generel oplysning du gerne vil høre noget mere.
Eller står der en kasse øl på spil ?

Får man ikke normalt en årlig opgørelse fra LD hvor meget dyrtidsportionerne er blevet mere værd, og øvrige betingelser for at få dem udbetalt??

ellebye

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-01-04 01:41

>ellebye
Jo, der kommer en opgørelse een gang om året.

>janchri
Hvis det er en kasse øl der står på spil, vil vi alle hellere have del i den frem for point !

bentjuul

Kommentar
Fra : janchri

Dato : 11-01-04 10:30

Jeg mener med mit spørgsmål om det kan lade sig gøre at dem udbetalt inden man er 60 år og man ikke skal havde pension,og nej der står ikke 1 kasse øl på spil,jeg har hørt fra nogle venner at der er nogle nogen der kan lave det for mig så man kan få dem udbetalt før tiden,men de vil havde 2500 kr for det

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 500 point
Dato : 11-01-04 10:48

det skal du ikke betale for.... (For som regel kommer statens udgifter oveni de 2500,-!! )

Læs: http://www.ld.dk/Default.asp?ID=595

Hvis du får tilkendt FØRTIDSPENSION, UDENLANDSK PENSION, FLYTTER TIL UDLANDET, hvis du overgår til statslig pension efter tjenestemandsregler, og ifølge http://www.ld.dk/Default.asp?ID=527 er der mulighed for at flytte til f.eks. en kapitalpension.

Hvis du herefter vil trække dem ud før tid, så er der 60% træk...

Det billigste er at flytte til udlandet, hvorefter du kunne "komme til" at flytte tilbage igen... Koster ikke andet end lidt høflighed at spørge gode venner, der måske ALLEREDE bor i f.eks. Spanien...

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 11-01-04 10:55

Hej!
Til Bentjuul: Det er rigtigt at man kan få pengene ud hvis man hæver private kapitalpensioner men ikke nødvendigvis arbejdsgiver betalte. Men at dele udbetalingen er en meget dårlig ide: Hvis man ikke hæver alle kapitalpensioner på 1 gang bliver man kraftigt beskattet for de der er tilbage. Der er vistnok en regelændring på vej så de kan deles, men mig bekendt er de ikke vedtaget endnu.
Til janchri: Du kan ganske let få dem udbetalt, hvis du flytter til udlandet f.eks. Sverige men det skal have en varighed på min 5 år.

Godkendelse af svar
Fra : janchri

Dato : 11-01-04 11:14

Tak for svaret h_blunck.