/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Becifringer til brudevalsen
Fra : holgersorensen
Vist : 4936 gange
20 point
Dato : 10-01-04 16:49

Er der nogen der har becifringerne til brudevalsen ?
Jeg har i "kandu.dk" kun fundet musikken og noderne, men har hårdt brug for becifringerne.

Accepteret svar
Fra : lyngballe

Modtaget 20 point
Dato : 10-01-04 18:16

Gå på biblioteket og lån "Politikens Melodibog" , der har du noder og becifringer på side 40.
Godt bryllup!
Vl hilsen
Lyngballe

Kommentar
Fra : holgersorensen

Dato : 10-01-04 20:25

Hej Lyngballe,
tak for hjælpen. Så er søndagsudflugetn planlagt. Den går til biblioteket.
mvh. Holger

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 10-01-04 22:10

Jo, men Holger! Er du sikker på, at biblioteket har åbent om søndagen?
vh lyngballe

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 10-01-04 22:17

Hej Holgersorensen

Jeg har brudevalsen i flere udgaver og kan scanne dem ind og sende dem til dig såfremt du ønsker det. Jeg kan kontaktes på marsvej@ofir.dk

Med venlig hilsen
Chamira

Kommentar
Fra : holgersorensen

Dato : 11-01-04 15:42

Hej Chamira,
tak for dit fine tilbud, men jeg har nu været på biblioteket og hente "Politikens melodibog", hvor nummeret findes på side 40 ganske som Lyngballe anviste.
Endnu engang tak til jer begge for de hurtige svar.
mvh. Holger

Godkendelse af svar
Fra : holgersorensen

Dato : 11-01-04 15:53

Tak for svaret lyngballe.

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 13-01-04 11:27

Becifringer er da en god ting i mange tilfælde. Men når det gælder "klassikerne" kan det kun blive en nødløsning, og resultatet sjældent korrekt. Det drejer sig jo ikke bare om akkorder, men osse om de rigtige basgange osv. De gamle komponister skrev jo det hele ud på noder - becifringer var heldigvis ikke opfundet dengang.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 13-01-04 17:07

Sludder og vrøvl. Bachs "Anna Magdalene" (fra 1725) var en lærebog i becifringsspil, det samme Telemanns "Singe- Spiel- und Generalbasübungen" fra 1733. Helt op til de 4-stemmige koralbøger kom i begyndelsen 1800-tallet spilledes salmerne efter becifringer i de danske kirker. Schumann anbefalede "daglig træning i becifringsspil".
Gode becifringer angiver - ligesom datidens "generalbasbecifring" - hvilken bastone, der skal bruges.
Becifringsspil er en kunst i sig selv og kunsten består i at lægge akkorderne rigtig.
Derfor er becifringsspil en større kunst end nodespil - idet samme krav til formning og frasering af musikken naturligvis må forudsættes!
I øvrigt kan det aldrig blive "korrekt", når man skal gengive et oprindeligt orkesterstykke som klaversats. Her må transkriptøren træffe sine valg på samme måde som becifringsspilleren.
Men OK ret skal være ret: Raffinementer som mellemstemmer, dissonerende forslagstoner osv. lader sig jo ikke umiddelbart gengive med becifringstegn - men det vil jo ofte heller ikke være tilfældet i en klaverudgave af et orkesterstykke!
Vl h Lyngballe