/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
SATA HDD sammen med IDE HDD
Fra : stig54
Vist : 703 gange
250 point
Dato : 10-01-04 14:44

Jeg har et Abit IS7 bundkort, Phoenix AwardBIOS (den nyeste version),med en standart (IDE) Harddisk på 80 Gig (MAXTOR 6L080L4).
Så købte jeg en ny SATA harddisk på 120 Gig (WDC WD1200JD-00FYB0)
Som jeg så ville sætte til master og 80 Gig som slave...... Men det kan computeren ikke finde ud af, for når jeg vil installere windows XP på, så har den sat den gamle 80 gig til at være C-drev og den nye SATA disk til D-drev. selv om jeg har sat SATA disk i højeste prioritet i BIOS'en.
Det er bare ikke det jeg ønskede, kan man ikke på en måde gøre så den nye SATA disk bliver C-drev istedet?????

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 14:48

har du tjekket jumper settings på begge dine drev,det lyder som om di gammle jumper stadig står som master,det står oven på HDD'en.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 15:03

jeg ved at på maxtor,skal master jumper sidde på de første to ben slave slet ingen jumper,cabel selekt på nr2 sæt ben,master øverst slave i midten på cablet

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-01-04 15:59

Maxtoren står ikke til master i jumperen....
så meget ved jeg, for den viser inde i BIOS'en at den er slave.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 16:06

fjern jumperen på den der skal være slave og sæt kun jumperen på den der skal være master,prøv på de første to ben,og sæt din Standart CMOS setup page
til auto-on,ved dine drev, inde i bios

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-01-04 16:11

Måske skal jeg lige tilføje at SATA disken ikke er sat i IDE porten, men i en Serial ATA port med et specielt kabel, ned til bundkortet......

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 16:12

okay,jeg ville fjerne stikkene fra slave disken(data cabel/strøm cabel),og kun sætte masteren til,sætte jumper til,formatere/indstallere windows,sluk pc'en sætte slaven til og starte pc'en,sådan plejer jeg at gøre.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 16:16

begynd forefra,og sæt kun master til,og når du indstallere windows så spørger den og du har trejde parts drivere som du vil indstallere
har du det så hav dem parate,for den spørger kun i nogen få sekunder
(diskette)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 16:23

nogle få sekunder,gå ind på din HDD's hjemme side og hent en manual,vis ovenstående ikke virker,maxtor.com har f.eks. nogle glimrene manualer både til
sata/ata/ide HDD'er .

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 16:28

http://www.maxtor.com/en/index.htm
vælg produkt nummer oppe i højre side f.eks. MAXTOR 6L080L4 o.s.v
sså er der manualer værktøjer nede i bunden under produktet.
hvad er navnet på din nye SATA disk,altså fabrikatet,ikke serie numret

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-01-04 16:44

den nye SATA disk Western Digital WD1200JD, 8 MB Cache 8,9 ms.
Håber det er nok info....

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-01-04 16:47

jamen glæder det også IDE diske, det med tredjepart, og hvordan for jeg fat i disketten hvis det er ????

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 16:52
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 16:54

http://support.wdc.com/kb.asp
prøv at se om du kan finde en manual

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 17:08
Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-01-04 17:10

Det jeg vil er jo at have min SATA disk, til at køre Windows og den gamle IDE Disk til at være en Backup disk.
ikke at ide disken skal køre Windows....
Ville barel ige slå det fast...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 17:17

jeg har fattet det fra begyndelsen af,jeg syntes også at de indlæg jeg har lagt ind bekræfter dette.
Har du prøver alle indlæg?.
Manse9933

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-01-04 17:22

Nej ikke helt endnu..... men det du mener med tredjepart drives at jeg skal trække alle stik ud til den nye SATA disk og installlere den på vej ind i intsallationen???
eller er den den gamle du mener...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 17:28

sæt kun din nye SATA disk til,og kom din disk ikke med drivere så skal der ikke drivere til,så sæt kun din nye disk til formater/indstaller,og glem det med tredie parts drivere,og når den er indstalleret med styresystem så luk PC'en og sæt slaven til,husk at tjekke jumper settings

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 17:31

western jumper settings
http://support.wdc.com/techinfo/general/jumpers.asp

Maxtor Slave fjerner du bare jumperene,men vent med at indstallere den
til du har indstalleret din nye HDD.med styresystem

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-01-04 17:34

ja okay det prøver jeg.... tak for alle dine svar... jeg skriver igen hvis jeg ikke kan få dewt til at virke

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 17:40

det er bare i orden

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-01-04 18:58

Hey... Nu har jeg prøvet det som du sagde at jeg skulle prøve, med at installere windows på SATA disken, det går også fint nok med at komme ind i windows o.s.v...
MEN når jeg så slukker og sætter den gamle til, og starter den op. Så lige der hvor den plejer at komme frem med at Windows Xp loader.... Der går den bare sort, altså viser sort skærm..
Så jeg tror efter hånden at det er noget i opsætningen af BIOSen...

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 250 point
Dato : 10-01-04 19:40

Det er nok fordi din gamle HD stadig er aktiv på partitionen.
Det kan du komme ud over ved, at formatere din gamle HD med en logisk partition.
Eller simpelthen at slette din gamle HD fra en startdiskette og så vente med at formatere den inde i XP....... Metodeforslag:
Sæt kun gammel i comp
start med startdiskette
slet alle partitioner på gammel HD
Tag gammel HD ud og sæt ny HD i
Installer XP
Sæt gammel HD i som master på IDE secundary kabel
Gå til XP diskhåndtering og formater din gamle HD med en logisk partition
(ikke primary)
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 19:51

har du fjernet jumper på den gammle/slave
har du sat din bios til auto detekt i standart COMS setup page(finde HDD hver gang du booter)eller prøv at finde dem manuelt (detect all HDD)
sidder stikket til slave rigtigt på midten af kablet og er trykket rigtigt bund.
har du sat jumperen som master på den nye HDD.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 19:55

og har du husket at sætte din master/ny HDD (før du sætter slaven til) tilbage som first boot device
floppy nr 2
cdrom nr 3

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 19:57

i bios

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-01-04 20:05

Mener du at jeg skal sætte den gamle HD i den port hvor Cd-rom'erne sidder???
eller hvad mener du med IDE secundary kabel??

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-01-04 20:07

Hej Manse9933
Ja det er virker stadig ikke....
Men der er nok noget om det emesen siger..med at formatere den gamle..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-01-04 20:17

Du har fire steder hvor du kan sættte fladkabler i på bundkortet.
IDE primary (hedder også 0 eller 1)
IDE sekundary (hedder også 1 eller 2)
Sata primary (hedder måske også noget andet)
Sata secundary ( hedder måske også noget andet)
Først
gammel HD på IDE prim
slet
ud med gammel HD
Ny HD på Sata prim
CD-rom på IDE prim som master
indstaller XP
sæt gammel HD på IDE sec som master
Emesen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-01-04 21:02

okay ... lyder altsammern rimeligt... men hvad er forklaringen tilat jeg ikke kan sætte den gamle HD som Pri master???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-01-04 23:19

Er I sikker på, at man kan køre SATA og almindelig ATA på samme tid! Det er vel i brund og grund det spørgsmålet handler om? Har ikke selv SATA men det følger jo nok med, hvis man køber et nyt bundkort så det er jo godt at vide!

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 11-01-04 02:50

under instalationen af sata disken har du sikkert blevet spurgt om den skulle settes op med et styresystem og det har du nok sagt nej til.
sådan var det i ald fald på mit abit nf7 bundkort der kører med 2 Ide hardiske og 1 sata disk (alle maxtor) diske uden problemer.
når din pc booter kommer der en nok en speciel sata boot side frem der melder sisken med en mulighed for at trykke på et par taster for at komme ind i sata boot menyen, vælg denne mulighed og sedt disken til bootdrev her istedet for inde i alm bios.
mvh fox mulder

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-01-04 11:08

Grunden til at jeg ville undgå gammel HD som primary og master, er at den helst skulle over og boote på Sata. Men jeg må lige sige, at jeg ikke har kørt med Sata.
Men sammen med dit bundkort følger noget manual med og der må stå hvad det kan og ikke kan.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 11-01-04 14:39

Tak for svaret emesen.
Det tog en hel nat men du have ret.... så nu virker det sku... endnu en gang TAK!!